Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av G0ransson
#1314861
Hej.
Jag har en V70n (19,000mil) 2005 som det inte är några generella fel på, men börjar ju bli till åldern att bli det.
Nu funderar jag på om det är ekonomiskt att sälja den och köpa en 1998 940 för att hålla ner reparationskostnader?

Jämförde lite försäkringar och skatt osv och där var det generellt inte så stora skillnader.

Mina tankar går så att om jag byter till en 940 så är det betydligt lättare att laga de slit delar som går sönder och att priset på delarna är billigare.

Bara en sak att slippa V70ns bussningar i framvagnen är mycket värt för mig, men sen ska jag ha bra argument av frun också att byta "ner" mig.

Värt att tillägga är att vi har 2 barn (6 & 2) och åker inte mer än 1000mil per år.

Tänker jag tokigt eller kan det vara lönsamt?

Ge mig lite för och nackdelar och hjälp mig komma fram till något.

Mvh Erik.
Användarvisningsbild
av G0ransson
#1314877
Ja den filmen har man ju sett inser jag.. Jag är ju också frälst i 940 men logiken säger väl att åka V70.
En annan sak om jag vore själv. :)

Hade varit trevligt med någon bil som är säker och som går att skruva på själv utan största garaget (eller något alls).
#1314879
En 945 vid det här laget torde kräva en hel del jobb för att få upp i nivå. Det är en gammal bil och en gammal grundkonstruktion. Så krasst sett så kan man ju behöva lägga mellanskillnaden på att renovera upp en 945:a som sedan förvisso är i bra skick, men är det en bättre bil? Och om övriga ägandekostnader är demsamma så börjar det se knepigt ut att kalla ett sånt byta för lönsamt. Det enda jag kan komma på där 940 slår v70 är väl svängradien, men sen ska också nämnas att det finns ett par saker som kan hända på V70'n som kan vara väldigt dyra att fixa.
av Rådlös
#1314880
Jag har ingen direkt egen erfarenhet att peka på, men är inte risken större att slit- och reservdelar till en 90-talsbil har en större risk att sluta tillverkas/säljas än reservdelar till en bil från 00-talet?
Alltså att till dom bilar som ligger närmare i tiden är chansen större att reservdelar finns än till bilar som "försvann" för ~ 20 år sedan.
av jesper13
#1315151
har du möjlighet att göra såna enkla saker som serva bromsar och byta olja/filter och kanske kamrem kan du komma undan ruggigt billigt med en 940. Köper du sedan en 97-98 LTT behöver inte förbrukningen skena heller. Är den fin och rostfri från början gäller det bara att hålla den fin.

740/940 är så pass vanliga bilar att reservdelslagren inte kommer sina under överskådlig tid. I alla fall inte på de vanliga delarna och servicedetaljerna.
#1315152
Kan du ju lika gärna leta upp de fräschaste 945 från -91 du kan hitta så behöver du bara betala skatt 2 ggr till o sen är de skattefri. Bes vart annat år o försäkring blir nog billigare den med .. frun lär inte bry sig om de är 91 eller 98 på pappret om hon går med på att byta ner dig till 940

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]