Konstigt tomgångsproblem enbart vid kall motor (b230-f)? (video finns)
Postat: ons 01 maj 2019, 18:08
Hej!
Har haft ett problem en längre tid, trodde att det skulle lösas efter mitt senaste äventyr som det finns en tråd om här på forumet för ett par veckor sedan, där jag plockade bort insuget och gjorde rent det och tomgångsmotorn + lite annat och bytte slangar.
Det visar sig enbart när motorn är kall och är väldigt noterbart vid kallt väder och märks knappt på sommaren. ju kallare ju värre. motorn startar och går normalt ett par sekunder sen dippar tomgången eller den dör helt, enda sättet är att gasa till lite och problemet försvinner rätt snabbt, om det inte är för kallt då får man gasa liter mer och lite längre. det intressanta är att det går fint de första 1-2 sekunderna för att sedan misstända och gå dåligt, i övrigt går den perfekt och är den varm körd är det inga problem.
har spelat in en video på problemet som jag gjorde i höstas vid några minus grader, dra upp ljudet så hör ni motorn bra.
när jag köpte bilen för ett par år sedan så bytte jag tändstift, testade 2 olika stift utan förändring, kablarna och rotor och fördelare utan att det hjälpt. nu senast har jag rengjort hela insuget och tomgångsmotorn. för ca ett år sedan bytte jag bensinpump och bensinfiltret. bensin pumpsrelät är bytt (det dog på en smal 70 väg, kul )
Nu tänker jag på tändspolen, stift mellanrummet, 0.7mm ska det vara va? har en saab 900 turbo som var extremt kinkig med just tändstift mellanrummet när den laddade turbon, den misstände rejält vid ladd men försvann helt när jag knackade ihop stiften från 0.8 till 0.7mm. är volvon lika kinkig? kan det vara tempgivaren det är något fel på?
så vad tror ni proffs, har jag missat något, vad kan det vara? vad ska jag kasta pengar på härnäst?
PS: en liten bonus fråga är om biltemas longlife glykol är något för min bil? ska vara skadligt för mässing som fanns i äldre bilar?
MVH: Adam
Har haft ett problem en längre tid, trodde att det skulle lösas efter mitt senaste äventyr som det finns en tråd om här på forumet för ett par veckor sedan, där jag plockade bort insuget och gjorde rent det och tomgångsmotorn + lite annat och bytte slangar.
Det visar sig enbart när motorn är kall och är väldigt noterbart vid kallt väder och märks knappt på sommaren. ju kallare ju värre. motorn startar och går normalt ett par sekunder sen dippar tomgången eller den dör helt, enda sättet är att gasa till lite och problemet försvinner rätt snabbt, om det inte är för kallt då får man gasa liter mer och lite längre. det intressanta är att det går fint de första 1-2 sekunderna för att sedan misstända och gå dåligt, i övrigt går den perfekt och är den varm körd är det inga problem.
har spelat in en video på problemet som jag gjorde i höstas vid några minus grader, dra upp ljudet så hör ni motorn bra.
när jag köpte bilen för ett par år sedan så bytte jag tändstift, testade 2 olika stift utan förändring, kablarna och rotor och fördelare utan att det hjälpt. nu senast har jag rengjort hela insuget och tomgångsmotorn. för ca ett år sedan bytte jag bensinpump och bensinfiltret. bensin pumpsrelät är bytt (det dog på en smal 70 väg, kul )
Nu tänker jag på tändspolen, stift mellanrummet, 0.7mm ska det vara va? har en saab 900 turbo som var extremt kinkig med just tändstift mellanrummet när den laddade turbon, den misstände rejält vid ladd men försvann helt när jag knackade ihop stiften från 0.8 till 0.7mm. är volvon lika kinkig? kan det vara tempgivaren det är något fel på?
så vad tror ni proffs, har jag missat något, vad kan det vara? vad ska jag kasta pengar på härnäst?
PS: en liten bonus fråga är om biltemas longlife glykol är något för min bil? ska vara skadligt för mässing som fanns i äldre bilar?
MVH: Adam