Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Iggi
#1314063
Hej Volvovänner ! Jag är stolt ägare sedan 9 år till en fin 745 -89 som gått 400000 mil(knappt inkörd). Motorn är en 230 F. Har haft en del problem under dessa år men inget som inte jag fixat själv eller med hjälp av bl a.
detta forum. Men nu verkar det "kört". Problemet började med att tomgången gick ner, motorn började "bluddra" varefter den stannade. Bytte tändstift varefter den gick ett tag men så hände samma sak och sen har den inte startat. Har felsökt genom diagnosboixen. Inga felkoder vid test 1 vare sig beträffande tändning eller bränsle. Vid funktionstest av tändsystemet bekräftades tomgångskontaktens funktion däremot fick jag ingen bekräftelsekod på svänghjulsgivarens funktion. Provade med två andra svänghjulsgivare varav en nyinköpt utan resultat. Har bytt tändmodel och tändspole ( även kontrollerat att batterispänning finns i tändspolen och att motståndet i båda kretsarna motsvarar specifikationerna). Har bytt relät som sitter på kylvattentanken i motorrummet, bytt bränslefilter, bytt rotor, fördelarlock och tändkablar, kollat jordanslutningar, sprejat kontakter och kopplat en särskild jordkabel från motorblocket till chassit; fortfarande ingen gnista. Det jag kan tänka som återstår att kontrollera är väl styrboxen för tändning och bränsle men det vet jag inte hur jag ska göra. Har skaffat en begagnad tändbox och dito bränslebox men det visar sig att de tre sista siffrorna inte stämmer med orginalboxarna. Mina frågor är har jag missat något och går det att använda de boxar jag inskaffat även om beteckningarna inte stämmer helt ? Tacksam om någon vet mer! Det vore synd på en så fin bil om det inte går att få fart på den igen ! Med hopp om hjälp ! Iggi
#1314085
Det går alltid att få igång en bil, tar bara olika tid beroende på vem eller vika fel som är inblandade :-) :-) . Du skriver,
Vid funktionstest av tändsystemet bekräftades tomgångskontaktens funktion däremot fick jag ingen bekräftelsekod på svänghjulsgivarens funktion
Då är det ju något som felar där. Den ska ju ge impulser till bränsleboxen om att motorn snurrar runt och sedan skickar bränsleboxen signal till tändbox och bränslereläet att det "är Ok". I praktiken så jordas bränslereläet kontakter. Dessa jordas sedan med en del andra givare och liknande i insugningsröret, i 2 av dom skruvar som fäster bränsleröret. Just där (mellan kabel och kabensko) blir det ibland dålig kontakt. Förrsten, hör du om båda bränslepumparna "surrar", funkar inte kontakten mellan vevaxelgivaren och bränsleboxen går inte heller bränslepumparna
På min 745-a gick den ena (av 3) kablar av i kontaktstycket för vevaxelgivaren på torpedväggen när jag var där och "rotade". Alltså den sidan som "sitter i bilen", den gick väldigt lätt av när jag skulle öppna kontaktstycket. Skiftar du plats på dom röda och blå kablarna så höjs tändläget 3 - 4 grader. Bra när man kör på etanol (E85) :-)
#1314107
Hej Lennart!
Jo då, bägge bränslepumpar snurrar (bytte förresten dessa för två år sedan) så det verkar inte vara något kabelbrott. Felet borde kanske ligga i tändboxen men jag ska prova att byta bränsleboxen för säkerhets skulle. Den utbytesbox jag har (561) är tydligen utbytbar mot orginalboxen enligt info i ett svar jag fått.
Mvh
Iggi
#1314243
Hej o tack för visat intresse!
Jo jag har bytt bränslerelät även om bägge pumpar snurrade innan bytet. Har nu också monterat en annan bränsleboxen men ingen förändring. Ska prova byta spjäll kontakten och vattentemperaturgivaren. Även dessa går ju in i tänd- och bränsleboxarna.

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]