Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1313881
Hej,

Muttern som är fastsvetsad i karossen har släppt och hela bulten snurrar därför bara runt, vad ska man göra för att lösa det? Hålet upptill (945) är för litet för att få i en lednyckel i och frågan är hur man ska ta sig till för att det ska sitta väl på plats om man får av den.

TLDR; Den fastsvetsade muttern över bakfjädern till skruven/bulten har släppt från karossen och jag kan inte få ur bulten.
#1313994
lennarte skrev: sön 28 apr 2019, 20:28 Det är den skruv som med en bricka som håller fast spiralfjädern och är skruvad upp i rambalken som du menar eller?
Det kanske det är, det sitter typ en pinnbult gåendes genom övre "fjäderkoppen" och är inskruvad i en 4-kantig "mutter" på insidan av balken. Det finns ett litet titthål från hjulhuset och ett ännu mindre i skuffen.
#1313995
White skrev: sön 28 apr 2019, 20:32 Ända sättet är nog att försöka komma åt den från skuffen. Var där och rotade i min 945 för något år sedan, och jag vill minnas att det var något
större hål i rambenet så man kom åt med lednyckel, men kan ha fel?
Lednyckel med 4-kantig fästning då? Det är ingen vanlig mutter nämligen :crying:
#1314130
White skrev: mån 29 apr 2019, 17:16 Nej visst fanken! Det är ju 4-kants ja. Kan du inte få på en större lednyckel så du får fäste om muttern?

Annars så skär av pinbulten och ta den med magnet i rambenet.
Man får inte genom en större lednyckel genom hålet om jag inte gör hålet större, tror du att den "ramen" som går över är bärande eller på något sätt gör bilen stadig? Kan annars ta en dremmel eller något för att slipa upp hålet, annars får man nog inte genom något större än en 14-15 lednyckel
#1314308
White skrev: tis 30 apr 2019, 16:23 Minns inte riktigt hur det ser ut, men skulle tro att den är bärande ja?
Jag har bestämt mig för att kapa skålen istället och kapa bulten, jag hittar dock ingenstans att man kan köpa en sådan ny? Är det någon som har någon idé på var man kan få tag på en?
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]