Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1315075
tewo22 skrev:
White skrev: lör 04 maj 2019, 13:32 Jag sprayade in lite silikonspray på tappen som går in i rambenet när jag hade loss mina, sedan vred/drog jag ut dom.
Den är ur nu, men jag får inte tillbaka den :x

Något tips?
Jag satte en klick silikonfett på tappen och tryckte/vred dit den. Alltså i motsatt ordning som jag tog loss den.
#1315077
White skrev: sön 05 maj 2019, 16:15
tewo22 skrev:
White skrev: lör 04 maj 2019, 13:32 Jag sprayade in lite silikonspray på tappen som går in i rambenet när jag hade loss mina, sedan vred/drog jag ut dom.
Den är ur nu, men jag får inte tillbaka den :x

Något tips?
Jag satte en klick silikonfett på tappen och tryckte/vred dit den. Alltså i motsatt ordning som jag tog loss den.
Det gick inget vidare för mig :-(
#1316243
LÖSNING: Fjäder och dämpare är på. Köpte en ny skål på skroten och kapade den gamla på mitten för att komma åt bulten/skruven. Efter detta så monterade jag en bult från ovansidan med en planingsbricka och låsmutter nedtill. Eftersom att jag hade gjort hålet ovantill lite lite större kunde jag få plats med en 17mm lednyckel, men jag tror att det går i en 15 eller 16 (Testa först) utan modifikationer. Man får vara två om man ska göra på detta sättet och hålla mot ovantill ganska ordentligt. Det kan hjälpa om man på något sätt kan hålla i lednyckeln på insidan genom hålet i hjulhuset. Sedan spänner man mutter nedifrån med ett spärrskaft mellan fjädrarna (Fjäderspännare kan underlätta).

TLDR; Ovärt att försöka bespara skålen om du kan få tag på en på skroten (jag köpte fjäder från en från en 740 där skålen satt på, den satt exakt likadant). Vinkelslip på skål och bult med planbricka från toppen.

Tack så mycket White och LennartE för hjälpen!

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]