Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvobubben
#1313151
Halloj
Har en trotjänare 740 1988 som rullat problemfritt och verkligen gjort skäl för sitt rykte.
För några veckor sedan började bensinpumpen väsnas nåt otroligt och verkade hå ojämt i varv.
Efter någon dag tvärdog den och jag lyckades få gång den med hjälp ut av startas och medhjälpare.
Sen tvärdog den totalt...

Hitta en pump på skroten som jag satte dit och bilen funkar fint förutom att pumpen låter som en geting instängd, så jag tog beslutet och köpa ny pump på Biltema, deras kopia på boshpumpen 698kr smidigt samma anslutningar 2 dagar gick pumpen😡
Nåväl måndagsexemplar tänkte jag o bytte på Biltema mot ny, körde 5 mil och skulle upp för en mindre backe SEn tvärdog bilen och pumpen låter men trycker inget bränsle längre, två pumpar paj på så kort tid???

Nu misstänker jag att tankpumpen e paj men vad jag förstått skall pumpen under förarstolen klara sej hjälpligt utan den,
Kan det vara så att detta bara gäller orginalpumparna?
Dvs bosh..... och att dom dessutom har lite sugdörmåga?
Men kan verkligen Biltemapumpen rasa så fort, visserligen vart det säkert bensinbortfall kort stund och pumpen gick torrt men det borde den väl klara?

Nåväl får byta tankpump och byta biltemapumpen en tredje gång😀

Någon som känner till detta om orginalpumpen klarar sej själv bättre än biltemapumpen??
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1313169
Tryckpumpen under bilen klarar sig skapligt så länge man har minst halv tank. Så fort man kommer under den nivån så får den jobba hårt. En sån pump som sitter under bilen är inte gjord för att kunna suga fram bränsle till sig själv, oavsett tillverkare. Naturligtvis kommer en ny pump orka göra det bättre än en begagnad, men ska det funka riktigt så lär pumpen i tanken göra sitt.
av Volvobubben
#1313204
Men Biltemas pump lör ju va väldigt mkt sämmre kvalitet eftersom pumpen från skroten funkar det med men den låter alltså nån för jäkligt...
Inte kan man ha sån otur man får två Måndagsexemplar ??
Skall sätta dit pumpen frän skroten igen sen försöka få ordning på pumpen i tanken
Användarvisningsbild
av lennarte
#1313221
Jag har kört med Biltemas "044" punp några år. Den är lite större, kraftigare och tål högre tryck än originalet. Dock låter den som "en instängd geting" när bränslet (kör på E85) börjar ta slut i tanken. Så jag tror du har problem med tankpumpen, typiskt är att bli det problem i uppförsbacke. Då blir det ju ännu svårare för bränslet att "rinna fram"
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1313239
Volvobubben skrev:Skall sätta dit pumpen frän skroten igen sen försöka få ordning på pumpen i tanken
Lägg energin på pumpen i tanken till att börja med. Felet är med stor sannolikhet där.
av Volvobubben
#1313243
Men kan verkligen biltemapumpen haverera på så kort tid???
Den ena höll två dar den andra en dag...
Der händer ju tydligen vid uppförsbacke då pumpen suger luft då pajar den...
Om det skulle va att den får tjyvlyft hela tiden pga hål i slang borde det väl lukta bensin

Jo jag skall byta tankpumpen och hoppas det blir bättre,
av Rådlös
#1313259
En hypotes om dina Biltemapumpar: Om vi tänker oss att du har köpt dom båda i samma butik så kan det ju vara så att någon på fabriken (i Kina?) inte har blivit rätt instruerad hur man skall sätta ihop den, utan har satt ihop dom fel. Flera felmonterade pumpar hamnar i samma batch som i sin tur hamnar hos Biltema i XYZ-stad. Där har dom packat upp dom ur samma kartong och lagt på en lagerhylla. Du köper en pump per vecka och råkar få två felmonterade som låg bredvid varandra på lagerhyllan.
Så i teorin kan det vara fullt möjligt. Jag köpte en gång en sprayburk med kallgalv (zinkspray). Det kom inte en droppe ur den. Jag köpte en ny burk i samma butik. Samma resultat. Det kom inte ut något. Jag hade kvar båda burkarna och tog dom till butiken. Jag fick två nya som dom för säkerhets skull plockade ur en annan kartong. Det fungerade bättre och jag fick spruta mitt kallgalv.
av Volvobubben
#1313300
Va inte samma butik, den ena i Gävle sen andra aUppsala men visst kan der stämma ändo..
Men om vi tänker oss det ja va inne at bultemapumparna är mera känsliga för gå torrt och sämmre sugförmåga än boshpumpen??

Nu kommer jag ju kolla pumpen i tanken, kan va så att röret från pumpen faktiskt är av då kommer det ju luft hela tiden och pumpen får arbeta hårt, blur det då en backe så blir det tvärstopp några sekunder och pumpen varvar väl sönder då...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1313304
Volvobubben skrev:Men om vi tänker oss det ja va inne at bultemapumparna är mera känsliga för gå torrt och sämmre sugförmåga än boshpumpen??
En gång till, Biltemapumpen som du har under bilen är inte byggd för att suga fram bränsle!!! Inte Bosch pumpen heller. Den måste få bränsle "levererad" till sig för att kunna bygga upp tryck. Har du mer än halv tank är det "självtryck" till huvudpumpen men kör du då i backe så försvinner det.
En sak till, just 1987 - 88 fanns det 2 olika insprutningsmotorer. Då fanns den gamla "E" motorn (K-jetronic) kvar (sista året -88) och den nya "F" motorn (LH-Jetronic med katalysator) som kom året innan. Och det är inte samma pump. E-motorn kräver högre tryck, och jag vet inte om Biltema har den. Pumpen som Biltema har funkar på E-motorn om allt annat är Ok men blir utsliten i förtid. Så kolla först om tankpumpen fungerar (öppna tanklocket och lyssna medan startmotorn går). Stick gärna ner en bit trädgårdsslang i påfyllningen och sätt till örat.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]