- sön 28 apr 2019, 15:24
#1313870
Om det inte har ändrats mycket och du har magnetkoppling på din kompressor så bör man höra ett ganska distinkt klick när magnetkopplingen drar och kompressorn börja arbeta (mittennavet snurrar också) - och då bör du få kyla ganska snart.
Det brukar ta lite längre tid innan kylan kommer på bilar med orifice än de med termisk expansionsventil, så var inte för ivrig.
med ventilationen på kvart-halvfart, max kyla så skall torkfiltret bli iskall på en orificer-system, så pass att det börja bli imma på den om det är sommartemperaturer - är det kall i överdelen men botten inte är kall så saknar du köldmedie, torkfiltret skall vara kall i botten i nästan alla lägen utom vid full ventialtionsfläkt och väldigt varmt då påtryckta värmen är mer än kapaciteten på AC och all köldmedie därmed hinner koka upp innan den når torkfiltret.
Nu har R134a dels blivit väldigt dyrt, dels supply från biltema, CO, Elfa mha. frysspray med R134a i sig, upphört och ersätts med en rätt lam HFO1234ze med nästan 10 grader högre kokpunkt än R134a vilket gör den rätt oduglig som AC-soppa, lite svalka kanske det ger men inte som du är van vid tidigare. System med variabel sugtrycksstyrd kompressor eller har sensorer som mäter tryck och elektroniskt styr kompressorn kommer inte att fungera med HFO1234ez då det är för mycket off i tryck.
Och att få brandsäker drivgas (med R134a) till nöd/signaltutor hittas bara hos yrkesbutiker och med väl tilltagen prislapp - kort sagt R134a är på väg ut på riktigt.
---
Jag stod med utan gas i min 14 år gamla Corolla efter vintern - trodde först att jag fått stenskott i kondensorn men nu verkar mera åt att det har läck på annat sätt (kanske via O-ring vid kyla då vitonringar har tyvärr en med tendens av att agera som modellera och tappar form/spänst med tiden och det kanske kippade när det var rejält kallt och gasen flydde) då jag absolut inte hittar ett spår av olja - inte heller med UV-ljus.
Hur som hur vakumpumpade den, trycksatte den utan uppenbara läckor - nu provade jag min egne HC-häxblandning (en del Jetboil och 1 del propan från P2xxx flaska räknat på vikt, idag kan man använda en del Primus Wintergas och en knapp del med Propan från P2xxx-flaska, ) som jag gjorde för nu många år sedan för just den här dagen, började kokade in med 100 gram (förupphälld mängd i flaska som kokas in i helhet med jummen vatten när det är kopplat på sugsidan på bil-AC och kompressorn igång) - kylan som kom var riktigt anständig, i stort sett som jag mindes den, därefter 90 gram till utan någon egentlig förbättring då 190 gram HC motsvarar ca 470 gram(orginalladdningsvikt) R134a räknat i volym (ca 0.42 i vikt HC per 1 del i vikt R134a för samma volym - flouratomer väger mycket i R134a...). ett gott råd när man meckar med sådan - gör det när det är varmt ute, helst över 20 grader C - och jobba lika försiktigt som när du mekar med förgasare eller annat när det slabbas med bensin - dvs ingen cigg i käften... och rör aldrig högtrycksidan på AC:n om du inte vet vad det är och har grejor för det.
Sedan stod bilen i 3 dygn utan att någon gas verka fly, och när jag körde den varmare dagarna i veckan så fungerade det riktigt bra, kanske tom bättre än innan - så att man allvarligt funderar på om man skall fylla på med riktig R134a senare, eller om man skall snapsa i HC-blandning även i fortsättning om det nu skulle visa sig att det fortfarande läcker (och göra en allvarlig felsökning igen)...
Om man kör motsvarande övning med en bil med orificer - så kommer man finna att en HC-blandning ger inte riktigt lika kall torkfilter då HC-blandning med 50- 60% Isobutan och 40-50% Propan har en ganska stor glide - dvs. temperaturen när det börja koka och när det sista av vätskan kokar bort vid en viss tryck skiljer sig - och är alltså inget att oroa sig över att det kanske känns lite varmare än när man kör med R134a.
hemkok bladning ?? - tja det finns att köpa färdigblandat under varunamn som Envirosafe och liknande på flaska tänkt för att fyllas i bil-AC och är just en isobutan/propan-blandning
Det brukar ta lite längre tid innan kylan kommer på bilar med orifice än de med termisk expansionsventil, så var inte för ivrig.
med ventilationen på kvart-halvfart, max kyla så skall torkfiltret bli iskall på en orificer-system, så pass att det börja bli imma på den om det är sommartemperaturer - är det kall i överdelen men botten inte är kall så saknar du köldmedie, torkfiltret skall vara kall i botten i nästan alla lägen utom vid full ventialtionsfläkt och väldigt varmt då påtryckta värmen är mer än kapaciteten på AC och all köldmedie därmed hinner koka upp innan den når torkfiltret.
Nu har R134a dels blivit väldigt dyrt, dels supply från biltema, CO, Elfa mha. frysspray med R134a i sig, upphört och ersätts med en rätt lam HFO1234ze med nästan 10 grader högre kokpunkt än R134a vilket gör den rätt oduglig som AC-soppa, lite svalka kanske det ger men inte som du är van vid tidigare. System med variabel sugtrycksstyrd kompressor eller har sensorer som mäter tryck och elektroniskt styr kompressorn kommer inte att fungera med HFO1234ez då det är för mycket off i tryck.
Och att få brandsäker drivgas (med R134a) till nöd/signaltutor hittas bara hos yrkesbutiker och med väl tilltagen prislapp - kort sagt R134a är på väg ut på riktigt.
---
Jag stod med utan gas i min 14 år gamla Corolla efter vintern - trodde först att jag fått stenskott i kondensorn men nu verkar mera åt att det har läck på annat sätt (kanske via O-ring vid kyla då vitonringar har tyvärr en med tendens av att agera som modellera och tappar form/spänst med tiden och det kanske kippade när det var rejält kallt och gasen flydde) då jag absolut inte hittar ett spår av olja - inte heller med UV-ljus.
Hur som hur vakumpumpade den, trycksatte den utan uppenbara läckor - nu provade jag min egne HC-häxblandning (en del Jetboil och 1 del propan från P2xxx flaska räknat på vikt, idag kan man använda en del Primus Wintergas och en knapp del med Propan från P2xxx-flaska, ) som jag gjorde för nu många år sedan för just den här dagen, började kokade in med 100 gram (förupphälld mängd i flaska som kokas in i helhet med jummen vatten när det är kopplat på sugsidan på bil-AC och kompressorn igång) - kylan som kom var riktigt anständig, i stort sett som jag mindes den, därefter 90 gram till utan någon egentlig förbättring då 190 gram HC motsvarar ca 470 gram(orginalladdningsvikt) R134a räknat i volym (ca 0.42 i vikt HC per 1 del i vikt R134a för samma volym - flouratomer väger mycket i R134a...). ett gott råd när man meckar med sådan - gör det när det är varmt ute, helst över 20 grader C - och jobba lika försiktigt som när du mekar med förgasare eller annat när det slabbas med bensin - dvs ingen cigg i käften... och rör aldrig högtrycksidan på AC:n om du inte vet vad det är och har grejor för det.
Sedan stod bilen i 3 dygn utan att någon gas verka fly, och när jag körde den varmare dagarna i veckan så fungerade det riktigt bra, kanske tom bättre än innan - så att man allvarligt funderar på om man skall fylla på med riktig R134a senare, eller om man skall snapsa i HC-blandning även i fortsättning om det nu skulle visa sig att det fortfarande läcker (och göra en allvarlig felsökning igen)...
Om man kör motsvarande övning med en bil med orificer - så kommer man finna att en HC-blandning ger inte riktigt lika kall torkfilter då HC-blandning med 50- 60% Isobutan och 40-50% Propan har en ganska stor glide - dvs. temperaturen när det börja koka och när det sista av vätskan kokar bort vid en viss tryck skiljer sig - och är alltså inget att oroa sig över att det kanske känns lite varmare än när man kör med R134a.
hemkok bladning ?? - tja det finns att köpa färdigblandat under varunamn som Envirosafe och liknande på flaska tänkt för att fyllas i bil-AC och är just en isobutan/propan-blandning