Sida 1 av 2

Volvo 940 1992 är törstig och får konstigt värde på besiktning!

Postat: fre 19 apr 2019, 19:05
av SchultzDuvy
Hej!

Min 1992 års 944 drar mycket bensin och får högt CO-värde på besiktningen.

Det luktar konstigt om avgaserna, även vid varmkörd motor.

Typ olja eller bensin.

CO-värdet låg förut på 0.0, men har nu höjts till 0.5.

Inga felkoder registrerade...

Vad kan detta vara för fel?

M.v.h. SchultzDuvy

Re: Volvo 940 1992 är törstig och får konstigt värde på besiktning!

Postat: fre 19 apr 2019, 19:24
av robinb3rgsten
Hur mkt drar den per mil? Hur brukar du köra? När är service gjort?
Några felkoder? Lyser lambdalampan?

Re: Volvo 940 1992 är törstig och får konstigt värde på besiktning!

Postat: fre 19 apr 2019, 19:31
av SchultzDuvy
Service görs 1 gång om året.

Inga felkoder i systemet.

Ingen lampa lyser.

Bilen går bra utöver att det luktar konstigt om avgaserna.

Re: Volvo 940 1992 är törstig och får konstigt värde på besiktning!

Postat: fre 19 apr 2019, 20:14
av robinb3rgsten
Ok när var den 1 gång om året då? Är ju en viss skillnad om det är gjort i veckan eller gjordes för 11 månader sen. När är händelse bytt? Avgasrör helt?

Re: Volvo 940 1992 är törstig och får konstigt värde på besiktning!

Postat: fre 19 apr 2019, 20:17
av lennarte
Kan det vara att du kör många korta sträckor och många kallstarter på vintern? Blir inte motorn ordentligt varm efter varje kallstart så kan bensinen "spä ut" motoroljan och den suger in bensinen via vevhusventilationen. Kolla hur mycket olja det är på oljestickan och lukta på den. Jag kör c:a 5-600 mil om året, men byter ändå olja 2-3 ggr om året. Jag har hydrauliska ventillyftare i min motor (B234F) och dom "säger ifrån" när motoroljan blir för tunn, då börjar lyftarna "ticka". Nu kör jag på etanol (E85), så det blir dubbla problem med korta sträckor..... :mad: . Enkelt att fixa, byt olja och filter. :-D

Re: Volvo 940 1992 är törstig och får konstigt värde på besiktning!

Postat: fre 19 apr 2019, 20:27
av SchultzDuvy
Den brukar få service varje sommar, eller strax före sommaren av en verkstad.

Avgasröret är helt.

Hur definierar man en kort sträcka?

Jag brukar ta för vana att stänga av bilen när motorn är genomkörd varm.

Vevhusventilation är i mycket bra skick den med, långt ifrån igensotad.

Vad kan man kolla mera?

Re: Volvo 940 1992 är törstig och får konstigt värde på besiktning!

Postat: fre 19 apr 2019, 21:34
av White
Vad låg de andra värdena på?

Re: Volvo 940 1992 är törstig och får konstigt värde på besiktning!

Postat: lör 20 apr 2019, 08:41
av lennarte
White skrev:Vad låg de andra värdena på?
Dom kollar det inte längre på dessa bilar så man får kolla upp det själv, jag brukar ta kort på mätartavlan för alla värden står där mein dom skriver bara in CO i pappren. Bilar upp till och med -93 års modell har ju numera samma regler för avgasreglerna som min 745-a -88B. D.v.s det måste finnas monterat men behöver inte fungera.
Det som kan ha "gått sönder" är om det kanske är läck "bakvägen" mellan BTR-en och insuget genom den klena vakuumslangen mellan BTR-en och insuget. Då kan det komma in "oregistrerat" bränsle i motorn. Om du inte bytt oljan i motorn på länge så kolla och lukta på oljestickan.
SchultzDuvy skrev:Vevhusventilation är i mycket bra skick den med, långt ifrån igensotad.
Om den suger in utspädd motorolja genom vevhusventilationen så krävs det en väl fungerande vevhusventilation, annars kan den ju inte göra så.

Re: Volvo 940 1992 är törstig och får konstigt värde på besiktning!

Postat: lör 20 apr 2019, 11:51
av White
lennarte skrev:
White skrev:Vad låg de andra värdena på?
Dom kollar det inte längre på dessa bilar så man får kolla upp det själv, jag brukar ta kort på mätartavlan för alla värden står där mein dom skriver bara in CO i pappren. Bilar upp till och med -93 års modell har ju numera samma regler för avgasreglerna som min 745-a -88B. D.v.s det måste finnas monterat men behöver inte fungera.
Det som kan ha "gått sönder" är om det kanske är läck "bakvägen" mellan BTR-en och insuget genom den klena vakuumslangen mellan BTR-en och insuget. Då kan det komma in "oregistrerat" bränsle i motorn. Om du inte bytt oljan i motorn på länge så kolla och lukta på oljestickan.
SchultzDuvy skrev:Vevhusventilation är i mycket bra skick den med, långt ifrån igensotad.
Om den suger in utspädd motorolja genom vevhusventilationen så krävs det en väl fungerande vevhusventilation, annars kan den ju inte göra så.
Aha! Annars ger dom en bra fingervisning på var man ska börja felsöka.

Re: Volvo 940 1992 är törstig och får konstigt värde på besiktning!

Postat: lör 20 apr 2019, 13:41
av Marlboroman
Havererad katalysator?