Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1310364
Hej, som rubriken lyder så hackar eller rycker min 945 vid gaspådrag.


Kort felbeskrivning:
Bilen hackar/rycker runt 3500varv på full gas när den är redigt varmkörd men hackar inte i övrigt.


Modifikationer jag utfört på bilen:
Ställbar wastegate med ca 0.6bar laddtryck (testat med mätare)
Trimchip till bränsle (Vikingchip)


Jag har bytt allt detta (det mesta inom de senaste 3 månaderna):
Tändspole
Tändkablar
Tändstift
Fördelarlock + rotor
Båda motortemperaturgivarna
Termostat.


Andra fel och konstiga saker jag märkt av:

Tomgången svajar med ca 50-100varv (Jag har sämst ögonmått) och den hostar ibland på tomgången.

Jag har testat att rycka ur lambdasondens kabel och bilen gick precis likadant som den gör vanligt, den enda skillnaden var att motor/lambda-lampan tändes på instrumentpanelen efter ca 1km. Tomgången var precis likadan som innan.

Varvräknaren kan "hoppa" från sitt aktuella läge med 200varv både upp eller ned under körning.



Övrig felsökning:

Jag har testat med en annan lambda som jag vet till 100% fungerar och problemen uppstår oavsett.
Testat med original bränsle (Ingen skillnad).

Någon som vet vad felet kan ligga i? - Mina tankar har varit tändlägesgivaren på grund av den hoppiga mätaren samt lambdasonden. Det lutar mot lambdasonden på grund av felet endast verkar yttra sig när bilen är redigt varmkörd (förutom den något ostadiga tomgången som även är när bilen är kallare)



Hälsningar,
Tewo22
#1310556
Marlboroman skrev:Tändlägesgivare mäter annorlunda beroende på temperatur. Och när dem börjar bli dåliga så funkar det oftast bra när dem är svala, men med ökad temperatur så kan dem strula.
Det skulle förklara att den fungerar bra även när bilen är uppe i arbetstemp ett tag och då när värmen har spridit sig ut till den att den börjar ha sig. Tack så mycket för svaret!
#1311232
Har nu bytt vevaxel/tändlägesgivaren, varvräknaren dansar inte längre och bilen går mjukare. Den tvekar dock fortfarande (oftast 2 "tvek") på gaspådrag.
Hacken har alltså gått över till att vara små tvek och är med andra ord inte lika aggressiva.

-- Är det inte konstigt att bilen gick lika bra med lambdasonden urkopplad som den gör ikopplad?
#1311372
Du kan kolla om Lambdasonden fungerar genom att koppla en bra voltmätare på signalkabeln bakom tändspolen. Lossa på gummiskyddet och koppla in pluskabeln där och minus på motorn. Ej i karossen, det kan vara spänningsfall mellan motor och karossen. När du startar motorn kall ska den visa omkring 0,5V, när motorn börjar bli varm ska den börja "fladdra" mellan c:a 0,1V och c:a 0,9V det är små spänningar så dom billigaste mätarna kanske inte klarar det. Jag har Biltemas för 119kr och den klarar inte det. Min andra mätare (kostar c:a 1000kr) fuktar, den kan mäta tusendels volt.
Glöm inte att nolla felkoderna om du kört utan Lambda eller LMM annars tar inte boxen upp kontakten med givarna igen

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]