av tewo22 - tis 09 apr 2019, 19:14
- tis 09 apr 2019, 19:14
#1310364
Hej, som rubriken lyder så hackar eller rycker min 945 vid gaspådrag.
Kort felbeskrivning:
Bilen hackar/rycker runt 3500varv på full gas när den är redigt varmkörd men hackar inte i övrigt.
Modifikationer jag utfört på bilen:
Ställbar wastegate med ca 0.6bar laddtryck (testat med mätare)
Trimchip till bränsle (Vikingchip)
Jag har bytt allt detta (det mesta inom de senaste 3 månaderna):
Tändspole
Tändkablar
Tändstift
Fördelarlock + rotor
Båda motortemperaturgivarna
Termostat.
Andra fel och konstiga saker jag märkt av:
Tomgången svajar med ca 50-100varv (Jag har sämst ögonmått) och den hostar ibland på tomgången.
Jag har testat att rycka ur lambdasondens kabel och bilen gick precis likadant som den gör vanligt, den enda skillnaden var att motor/lambda-lampan tändes på instrumentpanelen efter ca 1km. Tomgången var precis likadan som innan.
Varvräknaren kan "hoppa" från sitt aktuella läge med 200varv både upp eller ned under körning.
Övrig felsökning:
Jag har testat med en annan lambda som jag vet till 100% fungerar och problemen uppstår oavsett.
Testat med original bränsle (Ingen skillnad).
Någon som vet vad felet kan ligga i? - Mina tankar har varit tändlägesgivaren på grund av den hoppiga mätaren samt lambdasonden. Det lutar mot lambdasonden på grund av felet endast verkar yttra sig när bilen är redigt varmkörd (förutom den något ostadiga tomgången som även är när bilen är kallare)
Hälsningar,
Tewo22
Kort felbeskrivning:
Bilen hackar/rycker runt 3500varv på full gas när den är redigt varmkörd men hackar inte i övrigt.
Modifikationer jag utfört på bilen:
Ställbar wastegate med ca 0.6bar laddtryck (testat med mätare)
Trimchip till bränsle (Vikingchip)
Jag har bytt allt detta (det mesta inom de senaste 3 månaderna):
Tändspole
Tändkablar
Tändstift
Fördelarlock + rotor
Båda motortemperaturgivarna
Termostat.
Andra fel och konstiga saker jag märkt av:
Tomgången svajar med ca 50-100varv (Jag har sämst ögonmått) och den hostar ibland på tomgången.
Jag har testat att rycka ur lambdasondens kabel och bilen gick precis likadant som den gör vanligt, den enda skillnaden var att motor/lambda-lampan tändes på instrumentpanelen efter ca 1km. Tomgången var precis likadan som innan.
Varvräknaren kan "hoppa" från sitt aktuella läge med 200varv både upp eller ned under körning.
Övrig felsökning:
Jag har testat med en annan lambda som jag vet till 100% fungerar och problemen uppstår oavsett.
Testat med original bränsle (Ingen skillnad).
Någon som vet vad felet kan ligga i? - Mina tankar har varit tändlägesgivaren på grund av den hoppiga mätaren samt lambdasonden. Det lutar mot lambdasonden på grund av felet endast verkar yttra sig när bilen är redigt varmkörd (förutom den något ostadiga tomgången som även är när bilen är kallare)
Hälsningar,
Tewo22