Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1309172
Äntligen har jag kommit igång med att göra (efterlängtad) service. Temperaturen har ju börja bli lite mer behaglig nu (ska bli + 12° idag)
Började med att byta kamremmen (hög tid). På denna motor bli ju motorn skrot om remmen går av. Tog några bilder.
Ett enkelt sätt (men inte helt ofarligt) sätt att lossa skruven till vevaxelremkivan/svängningsdämparen är med denna förlängda hylsnyckeln mot ramen och "dutta" på starten. Vred sedan runt motorn tills märket kom på noll och nocken på 1-ans avgaskamm pekar uppåt (syns i oljepåfyllningen).
IMG_20190402_145955-864x1152.jpg
IMG_20190402_145955-864x1152.jpg (165.77 KiB) Visad 1552 gånger
Skruvade bort plastskydden
IMG_20190402_152959-864x1152.jpg
IMG_20190402_152959-864x1152.jpg (168.89 KiB) Visad 1552 gånger
Så här ser märkningen ut(den enda man kan lita på) på 16V motorn. Det sitter en pil på blocket och det är ett "jack" i plåten mellan drivhjulet för balansremmen (det som syns på bilden) och det för kamremmen
IMG_20190402_153231-864x1152.jpg
IMG_20190402_153231-864x1152.jpg (135.5 KiB) Visad 1552 gånger
Här är kamremmen och sträckaren borttagen (balansremmen togs bort får c:a 20 år sedan) och man ser tydligt pilen i blocket och jack en i dom båda "styrbrickorna" i linje med pilen. Balansremmen ska sitta innerst och kamremmen ytterst
IMG_20190402_155059-864x1152.jpg
IMG_20190402_155059-864x1152.jpg (153.77 KiB) Visad 1552 gånger
Detta är en av styrrullarna, jag har borrat ett 1,5 mm hål i skyddsplåten för lagret. Detta gjorde jag förra gången ja bytte kamrem för det "skorrade" i lagret när jag snurrade på dom
IMG_20190402_154401-864x1152.jpg
IMG_20190402_154401-864x1152.jpg (176.83 KiB) Visad 1552 gånger
Jag har en smörjspets till min handspruta som passar precis i hålet
IMG_20190402_154413-1152x864.jpg
IMG_20190402_154413-1152x864.jpg (152.48 KiB) Visad 1552 gånger
Nysmort och tyst som en mus. Det skorrade mer innan jag jag smorde förra gången, dom var tystare nu och blev helt tysta och "som nya" även denna gång.
IMG_20190402_154531-1152x864.jpg
IMG_20190402_154531-1152x864.jpg (153.25 KiB) Visad 1552 gånger
Här är remmen monterad och man ser märkningen på remmen
IMG_20190402_161950-864x1152.jpg
IMG_20190402_161950-864x1152.jpg (214.92 KiB) Visad 1552 gånger
Monterat och klart och sträckt. Man ska kunna med tummen och pekfinger vrida remmen ett 1/4-dels varv mellan styrrullen och oljepumpen (hjulet längst ner till höger i bild på andra bilden)
IMG_20190402_162009-1152x864.jpg
IMG_20190402_162009-1152x864.jpg (113.38 KiB) Visad 1552 gånger
Ska nu ut och sätta ihop resten, och fortsätta med servicen.
av errim
#1310008
Hej. Fin beskrivning om hur man går tillväga med kamremsbyte. Bra bilder.
Jag lossar också muttern på vevaxeln med förlängare och dutt på startmotorn. En enkel och effektiv metod, men anses av vissa vara amatörmässig. Svårigheterna blir när man ska spänna muttern, särskilt om man som jag har automatlåda. När jag ska byta nästa gång ska jag försöka få tag på verktyget för att låsa vevaxeln.

Ingår det i din service att du ska byta slangen för luftförvärmningen? Den kanske ser värre ut än vad den är.
Har du köpt originalrem? På min 8- ventilare använde jag originalrem och hade hjälp av markeringarna på den.

Smart sätt att smörja löphjulen, inget slit och släng :-)

Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1310021
Jag har en väldigt bra mutterdragare (ej proffsmodell), och kör den på full effekt samtidigt som jag låser skruven med Locktite 243. Remmen är ej original Volvo, det är en Gates köp på www.mister-auto.se, förra remmen var en Optibelt. Den såg väldigt bra ut efter nästan 10 år och omkring 7000 mil (har ju ingen vägmätare längre)
Fick beställa på www.vparts.se en p.sats till vattenpumpen då det läcker lite (ytterst lite) från tätningen mot topplocket och likaså stålring en mot katalysatorn, ska montera bort grenrör och främre avgasrör idag, har inte skruvat i helgen.
Varit i storstaden (Stockholm) över helgen och tittat på "Så Som I Himlen " på Oscarsteatern (rekommenderas verkligen) och "strosat runt" lite i allmänhet (Stampen givetvis) och "tjejerna" fick shoppa lite barnkläder (kompisen och hans fru har fått sitt första barnbarn). En lyckad tripp i fint väder, vi har ju direktflyg från Halmstad (10 minuter bilresa till flygplatsen) till Bromma, en timmes flygresa så vi åker dit och bor på hotell lite då och då (rekommenderas också) ;-) :-D ........
av NilsO
#1310177
errim skrev: Svårigheterna blir när man ska spänna muttern, särskilt om man som jag har automatlåda. När jag ska byta nästa gång ska jag försöka få tag på verktyget för att låsa vevaxeln.
Om man har motor med svänghjulsgivare så sägs det gå bra att ta bort givaren (vilket är mycket enkelt) och hålla emot i ett av hålen på svänghjulet med en dorn/borr. Jag har inte provat det, men det borde gå bra, särskilt om man är två som hjälps åt. Svänghjulet har såpass stor diameter att det inte blir någon enorm kraft.

Men annars är ju specialverktyget väldigt praktiskt. (Jag har bara provat det på 8-ventilersmotor, men det borde väl vara lika enkelt att använda det på 16-ventilers.)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1310204
Några bilder från i torsdags, när jag skulle montera tillbaka plastkåporna över kamremmen så är ju några av skruvarna gängade direkt i plasten (typ grova träskruvar). 3 av dom gick inte att dra fast, men det finns ett "patent" som jag använder när jag "praktiserar" som snickare
IMG_20190404_103036-864x1152.jpg
IMG_20190404_103036-864x1152.jpg (166.05 KiB) Visad 1401 gånger
Tandpetare är bra till mycket, stick in och bryt av och skruva i skruven... :-D
Ska plocka bort grenröret, det är lite trångt för förångaren tar lite plats...
IMG_20190404_103141-864x1152.jpg
IMG_20190404_103141-864x1152.jpg (145.82 KiB) Visad 1401 gånger
Har skruvat hela dagen idag med att plocka bort grenrör, främre avgasrör. Har även (när grenröret var borta) lossat på avtappningen för kylarvätskan, monterat på en slang och tappat ut kylarvätskan direkt ner i en dunk. Smidigt, inget spill. Monterade sedan bort kylaren och vattenpumpen, och bytte till en ny termostat. Har planslipat anliggningsytorna för packningarna på topplocket och främre avgasrör. Det har läckt vid flänspackningen (mellan avgasrör och grenrör) och ser misstänkt ut mot topplocket. Efter rengöring så monrerade jag tillbaka pinnskruvarna, monterade ny grenrörspackning och monterade grenröret. Det har även läckt (microskopiskt lite) vid stålringen mellan främre rör och katalysatorn. Tog lite bilder, men det har inte laddat upp dom till "molnet" än. I morgon ska p-satsen till vattenpumpen och stålringen komma om Post Nord håler vad dom lovar... :-o . Ska även svetsa en liten, liten läcka i främre avgasröret. När jag monterade det (nytt) i höstas så tappade jag den gängade pluggen vid första provkörningen och fick svetsa igen hålet, och där är också en microskopiskt läcka. Dom (även vid stålringen) är så små så man kan varken se eller känna med handen runt om det läcker, men om jag startar motorn kall och kollar medan motorn går på tomgång så "trycker" det ut vattenånga där när avgasröret värms upp.
#1310594
Några bilder från I torsdags, om ni tittar noga (den igensvetsat pluggen på främre avgasröret) så hittar ni en "sotstreck" där det läckte. Likaså på bilden nedanför, det är stålringen mellan katalysator och främre avgasrör. Där är också små "sotstreck"
IMG_20190409_085130-864x1152.jpg
IMG_20190409_085130-864x1152.jpg (156.54 KiB) Visad 1329 gånger
IMG_20190408_133929-864x1152.jpg
IMG_20190408_133929-864x1152.jpg (128.48 KiB) Visad 1329 gånger
När jag fick bort grenröret så var där inte några läckor mellan det och topplocket, men när jag vände på det så ser man tydligt att det har läckt vid packningen mot främre avgasrör. Där är nog felet som gör att jag får felkod 2-3-2. Dom andra 2 läckor är så små så jag kan inte tro att dom skulle "göra skada"
IMG_20190408_134132-864x1152.jpg
IMG_20190408_134132-864x1152.jpg (168.68 KiB) Visad 1329 gånger
Här är grenröret borttaget så man ser motorvärmaren och under den (och under returröret från värmeelementet) avtappningen för kylarvätskan med en slang till en dunk för att slippa spill
IMG_20190408_140425-864x1152.jpg
IMG_20190408_140425-864x1152.jpg (149.41 KiB) Visad 1329 gånger
Här är avtappningen sett underifrån, där ser man hur den ser ut. Det är 2 delar, en som sitter i blocket (19 mm) och själva kranen som (13 mm) som man öppnar för att tappa ut kylarvätskan. Den kan sitta ordentligt hårt så man måste (ibland) hålla emot på blockdelen
IMG_20190408_135241-864x1152.jpg
IMG_20190408_135241-864x1152.jpg (255.77 KiB) Visad 1329 gånger
Sist en närbild på vattenpumpen, den läcker vid packningen mot topplocket så det samlades lite kylarvätska på pumpen vid vissa tillfällen.
IMG_20190408_134607-864x1152.jpg
IMG_20190408_134607-864x1152.jpg (222.86 KiB) Visad 1329 gånger
"Rådlös", vad tycker du om skarven på motorvärmarkabeln? Det är 2 olika fabrikat, både har samma stift konfiguration men båda hade hylsor utanpå så jag fick kapa hylsorna, sätta ihop dom och tejpade med vulktejp och utanpå Det har jag "virat" en tunn plåt och "fixerat" med slang klammer. Sedan har jag "förlängt" värmeskölden runt grenröret så den skyddar lite mot värmen. Har funkat fint i 8 år nu
#1310972
Gjorde färdigt bilen onsdag, torsdag. Skruvade bort, rengjorde och monterade tillbaka vattenpumpen, satte tillbaka kylaren, fläkten och generatorremmen och bytte termostaten. Blandade en dryg dl maskindiskmedel i varmt vatten och hällde det i en vattenkanna men några liter vatten och fyllde upp kylsystemet med detta. Varmkörde och allt fungerade som det ska. Fick sätta i motorvärmaren över natten (det var -3°) och körde (igår) en ordentlig runda. När ja kom hem så fick motorn svalna en timme, sedan tappade jag ur systemet, kopplade på slangen till "kranen" i motorblocket sch spolade igenom kylsystemet igen. Tappade ut och fyllde systemet med glykol blandning. Plockade ur tändstiften för byte och skulle ta kompressionsprov. Tändstiftshålen 1 och 4 var det olja i, så den rann ju ner i cylindrarna. Hade tänkt ta 2 prov, med och utan olja i cylindrarna. Men det "sprack" ju då så jag "duttade i" olja i dom andra också och tog ett kompressionsprov. Samtliga cylindrar ligger då mellan 10 och 10,5 kg. Det är samma som 2013 då jag tog det förra gången. Bytte inte tändstiften utan jag ska göra om komp.provet i nästa vecka utan olja och då byta tändstift. Detta ha jag gjort sista veckorna,
Bytt kamrem och smort alla rullarna
Bytt packningar till vattenpumpen
Spolat igenom, kört med rengöringsmedel och spolat igenom kylsystemet igen och fyllt på ny glykol
Bytt termostat
Bytt grenrörspackning
Haft bort och bytt stålringen efter och packningen före främre avgasrör
Svetsat igen en liten läcka på främre avgasrör (skulle kunnat reklamera det.....)
Kollat på tändstiften (såg bra ut, kanske lite för vita) och tagit kompressionsprov
Kollat oljenivån i växellåda och bakaxel
Skiftat till nybalanserade sommarhjul (såå tyst det blev)
Bytt nedre dörrgångjärn till dörren på förarsidan och justerat in dörren rätt, så nu fungerar både dörruppställningen i 2 läge och jag behöver nog inte byta dörrhandtag.
Av bara farten blev det 3 st nya torkarblad och nytt luftfilter
Oljebyte (ink. filter) om någon vecka
Användarvisningsbild
av lennarte
#1311363
Här är dom sista bilderna från min service, nu går den säkert 50000 mil till :-D
Det var olja i tändstiftshålen, värst i 4-ans cylinder. Försökte suga upp det men det "tog" inte allt
IMG_20190411_143354-864x1152.jpg
IMG_20190411_143354-864x1152.jpg (193.37 KiB) Visad 1226 gånger
Min kompressionsmätare, där är kablar så jag kan koppla till startmotorn så jag kan göra det själv. En skruvmejsel gasreglaget så spjället är öppen bara
IMG_20190411_145831-864x1152.jpg
IMG_20190411_145831-864x1152.jpg (189.98 KiB) Visad 1226 gånger
Mellan 10 och 10,5 kg tryck i cylindrarna är väl ok :-D tycker jag. Ska göra om provet utan olja i veckan som kommer när jag byter tändstiften
IMG_20190411_152910-864x1152.jpg
IMG_20190411_152910-864x1152.jpg (187.63 KiB) Visad 1226 gånger
Som den rök olja när jag startade motorn efteråt.....
#1313074
lennarte skrev:Ska göra om provet utan olja i veckan som kommer när jag byter tändstiften
Bytte tändstiften innan Påskhelgen, det hade inte hunnit samlas någon olja i tändstiftshålen. Komp.provaren fick en liten översyn också, den skriver bättre nu och det c:a halvkilot som det är högre tryck kan nog också "skrivas på det kontot". Komp.provet togs med kall motor utan olja i cylindrarna, motorn hade ståt still i drygt 6 timmar.
IMG_20190423_194421-864x1152.jpg
IMG_20190423_194421-864x1152.jpg (189.66 KiB) Visad 1011 gånger
Man kan vara stolt Volvo ägare med ett sådan resultat. Motorn är aldrig öppnad under dessa snart 50000 :-o mil den rullat. Varav dom sista c:a 6000 milen på etanol (E85) :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1318371
Är nu helt färdig med sevicen, det sista var oljebyte med oljefilter. Har hällt i Biltemas mineralolja Classic 20W-50 för "gamla och slitna motorer", veteranmotorer eller racing (lite motsägelsefullt, men den duger säkert). Motorn vill numera knacka lite lätt vid kallstart så milen börjar ta ut sin rätt. Mest positivt är att jag äntligen blivit av med felkod 2-3-2. Kört några veckor nu utan felkod och är nog ganska säker på att det hela tiden varit avgasläck som "ställt till det" trots att det är just det jag "jobbat med". Förmodligen är det packningen mellan grenrör och främre avgasrör som varit "boven" trots flera byten och jag har planfilat flera gånger och tidvis dubbla packningar. Motor går som bara en rödblock dubbelkam motor kan göra, jag "känner" numera "vridmoment kurvan" tydligt igen så som det ser ut nu fungerar det som det ska. Äntligen.... ;-) :-D
Jag kör (som ni säkert vet vi det här laget) på E85 och konventerat motorn med justerbar BTR, höjd tändning (4°) och Saabs "röda" spridare (från en Saab 9000 turbo). Dessa ska ge c:a 60 % mer bränsle och jag kör med 2,8 kg tryck (vakuum ansluten) och har en förbrukning på c:a 1,3 - 1,5 l/milen. Vilket är ganska hyfsat med tanke på kombination av last och min gasfot... :x
Det blir just nu 2 kr billigare att köra på E85 jämfört med 98 oktan som jag körde på tidigare. Nu spelar detta ingen roll, jag hade/har kört på etanol när förhållandet var det omvända förut så jag ser det som lite bonus.
Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]