- tor 04 apr 2019, 08:12
#1309172
Äntligen har jag kommit igång med att göra (efterlängtad) service. Temperaturen har ju börja bli lite mer behaglig nu (ska bli + 12° idag)
Började med att byta kamremmen (hög tid). På denna motor bli ju motorn skrot om remmen går av. Tog några bilder.
Ett enkelt sätt (men inte helt ofarligt) sätt att lossa skruven till vevaxelremkivan/svängningsdämparen är med denna förlängda hylsnyckeln mot ramen och "dutta" på starten. Vred sedan runt motorn tills märket kom på noll och nocken på 1-ans avgaskamm pekar uppåt (syns i oljepåfyllningen). Skruvade bort plastskydden Så här ser märkningen ut(den enda man kan lita på) på 16V motorn. Det sitter en pil på blocket och det är ett "jack" i plåten mellan drivhjulet för balansremmen (det som syns på bilden) och det för kamremmen Här är kamremmen och sträckaren borttagen (balansremmen togs bort får c:a 20 år sedan) och man ser tydligt pilen i blocket och jack en i dom båda "styrbrickorna" i linje med pilen. Balansremmen ska sitta innerst och kamremmen ytterst Detta är en av styrrullarna, jag har borrat ett 1,5 mm hål i skyddsplåten för lagret. Detta gjorde jag förra gången ja bytte kamrem för det "skorrade" i lagret när jag snurrade på dom Jag har en smörjspets till min handspruta som passar precis i hålet Nysmort och tyst som en mus. Det skorrade mer innan jag jag smorde förra gången, dom var tystare nu och blev helt tysta och "som nya" även denna gång. Här är remmen monterad och man ser märkningen på remmen Monterat och klart och sträckt. Man ska kunna med tummen och pekfinger vrida remmen ett 1/4-dels varv mellan styrrullen och oljepumpen (hjulet längst ner till höger i bild på andra bilden) Ska nu ut och sätta ihop resten, och fortsätta med servicen.
Började med att byta kamremmen (hög tid). På denna motor bli ju motorn skrot om remmen går av. Tog några bilder.
Ett enkelt sätt (men inte helt ofarligt) sätt att lossa skruven till vevaxelremkivan/svängningsdämparen är med denna förlängda hylsnyckeln mot ramen och "dutta" på starten. Vred sedan runt motorn tills märket kom på noll och nocken på 1-ans avgaskamm pekar uppåt (syns i oljepåfyllningen). Skruvade bort plastskydden Så här ser märkningen ut(den enda man kan lita på) på 16V motorn. Det sitter en pil på blocket och det är ett "jack" i plåten mellan drivhjulet för balansremmen (det som syns på bilden) och det för kamremmen Här är kamremmen och sträckaren borttagen (balansremmen togs bort får c:a 20 år sedan) och man ser tydligt pilen i blocket och jack en i dom båda "styrbrickorna" i linje med pilen. Balansremmen ska sitta innerst och kamremmen ytterst Detta är en av styrrullarna, jag har borrat ett 1,5 mm hål i skyddsplåten för lagret. Detta gjorde jag förra gången ja bytte kamrem för det "skorrade" i lagret när jag snurrade på dom Jag har en smörjspets till min handspruta som passar precis i hålet Nysmort och tyst som en mus. Det skorrade mer innan jag jag smorde förra gången, dom var tystare nu och blev helt tysta och "som nya" även denna gång. Här är remmen monterad och man ser märkningen på remmen Monterat och klart och sträckt. Man ska kunna med tummen och pekfinger vrida remmen ett 1/4-dels varv mellan styrrullen och oljepumpen (hjulet längst ner till höger i bild på andra bilden) Ska nu ut och sätta ihop resten, och fortsätta med servicen.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V