av volvo740sugmotor - ons 03 apr 2019, 17:54
- ons 03 apr 2019, 17:54
#1309098
Hej!
Köpte mig för ett par år sedan en fin gammal 740. Tidigt märkte jag av tomgångsproblem. startade man den så var tomgången perfekt och normal i ca 2 sekunder sen hoppade den ned i rpm, knappt märkbart på sommaren men på vintern tvärdog den om det var kallt nog. man kunde hålla igång den genom att gasa lite lätt efter start och 2 sekunder senare var problemet ur världen, var den varm körd märktes inget.
I söndags tog jag ut den på jungru turen, den hade fått stå och "vila" på den finaste grusparkering jag har att erbjuda. märkte snabbt av att den var lite svårt startad och när den väl gick igång så låg tomgången på ca 1500rpm, tänkte att efter en varm körning blir den som ny. när den var varm var dessvärre tomgången snarare 300rpm. så jag tänkte att den kanske behöver varvas ur lite lätt.
Efter det blev den tokig på riktigt, tomgången(om man kan kalla den det) svajade mellan 1000rpm och ungefär 2500rpm. så bilen körde och jag bromsade. folk måste trott jag var helt galen där jag gungade fram.
Det här borde ha något med insug och tomgångsmotor och alla slangar och spjäll som hör därtill. eftersom jag har en annan liten bil så tänkte jag att jag plockar in hela spjället och byter slangar och hela rubbet när jag ändå håller på.
så vad ska jag tänka på? tänkte byta oljefällan när jag ändå är i farten samt "flammskyddet?". oljefällan sitter med ett par bultar och en slang som kan lossna och följa med upp och det är inte så bra så hur undviker jag det lättast? vilka saker behöver jag inhandla? tänkt köpa fina silikon slangar på do88 och då behöver jag veta diameter samt hur långa som behövs? kan man rengöra flammskydd och oljefällan eller ska man köpa nytt, bilen är fin så jag är inte rädd att kasta lite pengar på den.
hur ska jag rengöra spjällhuset? 5-56 eller disel och tandborste? ska jag ta bort något och rengöra separat? är biltemas delar OK till det här eller är det värt att åka till volvo och köpa orginal delar(det jag behöver nytt är nog bara fällan, flamskyddet samt packningar?)
hur hårt ska bultarna dras?
Lite info om bilen, köpte den av en kollegas far så jag passade på att fråga häromdagen vad som var bytt varpå han sa att allt är orginal. den har gått ca 13 tusen mil MEN den är lite över 30år och då kan saker bli lite tjuriga.
Tänkt börja nu i helgen iallafall att ta loss den, hålen pluggas med hårt pressad toapapp
MVH: borde gjort detta under vinter som var planen...
Köpte mig för ett par år sedan en fin gammal 740. Tidigt märkte jag av tomgångsproblem. startade man den så var tomgången perfekt och normal i ca 2 sekunder sen hoppade den ned i rpm, knappt märkbart på sommaren men på vintern tvärdog den om det var kallt nog. man kunde hålla igång den genom att gasa lite lätt efter start och 2 sekunder senare var problemet ur världen, var den varm körd märktes inget.
I söndags tog jag ut den på jungru turen, den hade fått stå och "vila" på den finaste grusparkering jag har att erbjuda. märkte snabbt av att den var lite svårt startad och när den väl gick igång så låg tomgången på ca 1500rpm, tänkte att efter en varm körning blir den som ny. när den var varm var dessvärre tomgången snarare 300rpm. så jag tänkte att den kanske behöver varvas ur lite lätt.
Efter det blev den tokig på riktigt, tomgången(om man kan kalla den det) svajade mellan 1000rpm och ungefär 2500rpm. så bilen körde och jag bromsade. folk måste trott jag var helt galen där jag gungade fram.
Det här borde ha något med insug och tomgångsmotor och alla slangar och spjäll som hör därtill. eftersom jag har en annan liten bil så tänkte jag att jag plockar in hela spjället och byter slangar och hela rubbet när jag ändå håller på.
så vad ska jag tänka på? tänkte byta oljefällan när jag ändå är i farten samt "flammskyddet?". oljefällan sitter med ett par bultar och en slang som kan lossna och följa med upp och det är inte så bra så hur undviker jag det lättast? vilka saker behöver jag inhandla? tänkt köpa fina silikon slangar på do88 och då behöver jag veta diameter samt hur långa som behövs? kan man rengöra flammskydd och oljefällan eller ska man köpa nytt, bilen är fin så jag är inte rädd att kasta lite pengar på den.
hur ska jag rengöra spjällhuset? 5-56 eller disel och tandborste? ska jag ta bort något och rengöra separat? är biltemas delar OK till det här eller är det värt att åka till volvo och köpa orginal delar(det jag behöver nytt är nog bara fällan, flamskyddet samt packningar?)
hur hårt ska bultarna dras?
Lite info om bilen, köpte den av en kollegas far så jag passade på att fråga häromdagen vad som var bytt varpå han sa att allt är orginal. den har gått ca 13 tusen mil MEN den är lite över 30år och då kan saker bli lite tjuriga.
Tänkt börja nu i helgen iallafall att ta loss den, hålen pluggas med hårt pressad toapapp

MVH: borde gjort detta under vinter som var planen...
Volvo 740 GLE -89 = Fin bilen
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw