Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte mig för ett par år sedan en fin gammal 740. Tidigt märkte jag av tomgångsproblem. startade man den så var tomgången perfekt och normal i ca 2 sekunder sen hoppade den ned i rpm, knappt märkbart på sommaren men på vintern tvärdog den om det var kallt nog. man kunde hålla igång den genom att gasa lite lätt efter start och 2 sekunder senare var problemet ur världen, var den varm körd märktes inget.

I söndags tog jag ut den på jungru turen, den hade fått stå och "vila" på den finaste grusparkering jag har att erbjuda. märkte snabbt av att den var lite svårt startad och när den väl gick igång så låg tomgången på ca 1500rpm, tänkte att efter en varm körning blir den som ny. när den var varm var dessvärre tomgången snarare 300rpm. så jag tänkte att den kanske behöver varvas ur lite lätt.
Efter det blev den tokig på riktigt, tomgången(om man kan kalla den det) svajade mellan 1000rpm och ungefär 2500rpm. så bilen körde och jag bromsade. folk måste trott jag var helt galen där jag gungade fram.

Det här borde ha något med insug och tomgångsmotor och alla slangar och spjäll som hör därtill. eftersom jag har en annan liten bil så tänkte jag att jag plockar in hela spjället och byter slangar och hela rubbet när jag ändå håller på.

så vad ska jag tänka på? tänkte byta oljefällan när jag ändå är i farten samt "flammskyddet?". oljefällan sitter med ett par bultar och en slang som kan lossna och följa med upp och det är inte så bra så hur undviker jag det lättast? vilka saker behöver jag inhandla? tänkt köpa fina silikon slangar på do88 och då behöver jag veta diameter samt hur långa som behövs? kan man rengöra flammskydd och oljefällan eller ska man köpa nytt, bilen är fin så jag är inte rädd att kasta lite pengar på den.
hur ska jag rengöra spjällhuset? 5-56 eller disel och tandborste? ska jag ta bort något och rengöra separat? är biltemas delar OK till det här eller är det värt att åka till volvo och köpa orginal delar(det jag behöver nytt är nog bara fällan, flamskyddet samt packningar?)
hur hårt ska bultarna dras?

Lite info om bilen, köpte den av en kollegas far så jag passade på att fråga häromdagen vad som var bytt varpå han sa att allt är orginal. den har gått ca 13 tusen mil MEN den är lite över 30år och då kan saker bli lite tjuriga.

Tänkt börja nu i helgen iallafall att ta loss den, hålen pluggas med hårt pressad toapapp :-)

MVH: borde gjort detta under vinter som var planen...
Bild

Ganska snabbt hittat MEN alla andra slangar VERKAR hela men vissa ser riktigt slitna ut. får se om jag hinner lite på söndag, kanske lördag.
oljefällan verkar svår att hitta men jag kanske söker på fel sak? kanske säkrast att åka till volvo och beställa där? lite dyrare men då blir det rätt.

någon som har koll på dimensioner på slangar som man kan byta till allround silikon? vissa är formskurna så dom får jag nog beställa orginal.

jag kommer fota lite under arbetet så vill någon ha någon specifik bild så är det bara säga till.
gubbstrutt skrev: tor 04 apr 2019, 23:31 Om du tittar in under spjällhuset och i riktning mot torpedväggen ser du oljefällan.En stående plastburk som är fäst i blocket med två bult m8 tror jag, Köp en ny oljefälla.
En verkstads handbok skulle du investera i om du inte har en.
jag formulerade mig helt fel. är 99% vart fällan sitter på motorn, var inne på att jag inte hittar den som reservdel. hittar flamskyddet men inte resten, men misstänker att det ligger under vevhusventilation. finns vissa kit man kan köpa där jag antar att allt ingår.

har verkstads bok men ska leta upp den, har faktiskt 3st. 2 haynes från olika tidsperioder och en OK bok innan dom gick ihop med q8. väldigt detaljerad faktiskt, mycket sprängskisser i den boken. man kanske kan tvätta oljefällan? den kanske inte går att öppna alls?
gubbstrutt skrev: fre 05 apr 2019, 01:23 Det var länge sedan jag bytte oljefälla då fanns den o alla slangar på volvo. En del tycker inte man ska rengöra oljefällan för att man ej vet om allt skit är ur efter rengörning. Har för mig att fällan ej går o öppna.
Då åker jag och beställer nytt på måndag efter jobbet. Nått mer man ska köpa och byta när man ändå är där och skruvar? Insugspackning känns självklart, flamfällan kanske är lika bra att köpa med?
Jag tror jag köpte flamfällan med ser ut som ett dushmunstycke?. Vad mer köpa packning mellan insug och spjället med. Kommer inte på något mer just nu tyvärr men det brukar ju märkas när man hålls. Spesiellt på helger när man inte får tag i grejor. Som du själv sa var rädd om röret som går ner till tråget kan vara skört av tidens tand. Vill minnas att det är en o ring under burken se till så du får med dig den med. Kan säker ha glömt något mer men det borde ju finnas skisser på alla grejor.
Det här var väl inte mycket till hjälp men det är jag minns iaf.
gubbstrutt skrev:Jag tror jag köpte flamfällan med ser ut som ett dushmunstycke?. Vad mer köpa packning mellan insug och spjället med. Kommer inte på något mer just nu tyvärr men det brukar ju märkas när man hålls. Spesiellt på helger när man inte får tag i grejor. Som du själv sa var rädd om röret som går ner till tråget kan vara skört av tidens tand. Vill minnas att det är en o ring under burken se till så du får med dig den med. Kan säker ha glömt något mer men det borde ju finnas skisser på alla grejor.
Det här var väl inte mycket till hjälp men det är jag minns iaf.
all hjälp är bra hjälp, ska nog ta bort insuget imorgon om jag hinner, ska märka upp alla slangar och kablar så gott det går och ta bilder så jag inte missar något. sen ska jag leta reda på haynes böckerna så man kan visa personalen på volvo vad man vill ha.
Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre […]

Tack... ...men lutar nog åt att det må[…]