Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1307539
Hej,

Har en 940 som går fint förutom när den når arbetstemperatur, då tomgången kan lägga sig mellan 1500-2000 varv. Det brukar ta 20-30 minuter motorväg åtminstone innan detta händer.

Man märker detta på att den motorbromsar mindre, acelerarar lite av sig själv så att säga. Stänger man av motorn när den är varm startar den upp fint och det kan ta nån minut innan symptomen kommer tillbaka, men kommer alltså tillbaka snabbt när den är varm.

Har fastnat lite i felsökningen och skulle behöva hjälp. Logiskt sett känns det som en vakumläcka men vet inte vad det skulle kunna vara om det bara händer när motorn är varm.

Några idéer?
#1307568
Kan vara läck någonstans på insugssidan också, kolla efter tjyvluft. En liten läcka där märks inte så mycket när motorn är kall. När motorn är varm och går på (riktig) tomgång, kläm då en av slangarna till eller från tomgångsmotorn ordentligt tät. Motorn ska då stanna, eller åtminstone gå ner ordentligt i varv (200 - 300 varv typ) om det är riktigt. Skulle den stanna kvar på samma varvtal eller ändra sig obetydligt har du läck någonstans.
Det är aldrig fel att göra en ordentlig inställning/justering av gasspjäll/gasspjällkontakt om bilen rullat några 10000 mil. Passa på och ta bort och ta isär och tvätta rent hela spjällhuset, slipa och putsa upp huset och spjället riktigt rent och fint. Det brukar bli lite slitkanter i spjällhuset och spjället blir lite "taggigt" i kanten av både slitage och föroreningar. När du sätter ihop spjäll och spjällaxeln i spjällhuset igen så skruva ut stoppskruven och knacka lätt på spjället så det bottnar ordentligt i huset innan du drar åt och låser skruvarna på spjället med Locktite. När du håller spjällhuset mot ljuset ska det inte lysa igenom något ljus i kanten runt spjället. I praktiken lyser det igenom lite någonstans efter mååånga mils körning, sedan kan du börja justera.... :-)
#1307593
Japp, glömde nämna, inga felkoder och har ställt in trottelposition med bladmått. Testade även att knipa av en av slangarna från tomgångsmotorn och visst gick han ner till ca 400 varv..

Rengjorde gasspjällshuset och tomgångsmotorn ordentligt men plockade inte isär något sådär, kände inget glapp och såg stängt ut. Men jag får fixa ny packning och testa det där igen när jag får en stund över.
#1307684
Det säkraste sättet att "ställa" spjället (tycker jag) är att skruva ut stoppskruven, känn efter att spjället "fastnar" när du släpper spjället och låter fjädertrycket trycka det bakåt. Skruva sedan in stoppskruven så du hör att stoppet landar mot skruven. Prova att släppa gasspjället några gånger och skruva fram och tillbaka på skruven tills du "känner" att skruven precis stoppar spjället. Det hörs att det "klingar" lätt när stoppet landar mot skruven. När du har precis rätt läge skruva du in stoppskruven 1/4 - 1/2 varv och drar åt muttern. Sedan måste du kolla spjällkontakten också, den ska "klicka" just i det ögonblick du "rör" gasspjället. Likaså när du släpper sakta tillbaka spjället så ska det klicka precis när gasspjället landar mot stoppet. Varken före eller efter, utan precis. Detta är inte lätt när "grejerna" är "slitna och lite glappiga", men så nära du kan komma, ju närmare desto bättre. Men inte för långt...
#1307699
Tack, bra tips, detta gjorde jag inte när jag rengjorde sist. Rapporterar när jag får en chans att göra jobbet.

En annan tanke nu när jag skriver..
Skulle det kunna vara lambdagivaren? Rätta mig om jag har fel, men går inte motorstyrningen över från LMM till lambda när den är varm? Har inte full koll på hur LH2.4 sköter det. Har å andra sidan inga felkoder....

Skulle såklart föredra ett glappet spjäll eller nån liten läcka, men motorns beteende ändras ganska abrupt.

En annan sak är att tomgången ofta går ner när bilen inte rör sig. Ofta supertydligt dessutom, kan rulla frikopplad i 5 km/h med hög tomgång, och så fort hastighetsmätaren når 0 går tomgången ned igen. Vet inte vad det kan betyda heller.
#1307704
När du startar motorn kall är varken LMM eller Lambdasonden "kopplade" utan motorn går i något som kallas "open loop". D.v.s boxen tar inte in all information från givarna. Först när motorn blir varm övergår den till "close loop", d.v.s framför allt Lambdasonden styr då genom sina signaler hur boxen ska fördela bränslet. Så länge detta fungerar så blir det inga felkoder. Så har du inga felkoder så fungerar detta. Det finns kopplingar mellan hastighetsmätare och bränsle/tändboxen också, men funkar inte det så blir det felkod. Däremot blir det ingen felkod på hög tomgång och/eller fel på spjäll och spjällhus. Även om vevhusventilationen "strular" (vilket kan ge liknande symtom) blir det ingen felkod. Så du är nog på rätt väg, kan inte svara direkt på om det blir felkod om spjällkontakten är feljusterad, men du kan genom diagnostikboxen kontrollera om den fungerar korrekt. Har du inte instruktioner om detta finns det här.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... T0ZsMGQ_XJ
#1307758
sicnarf skrev: ons 27 mar 2019, 19:14 Byt motortempgivare till ecun vid treans insug skulle jag tipsa om.
Har också misstänkt denna, inte säker på att symptomen stämmer då bilen startar fint både varm och kall och jag mätte och den visade ändå rimliga siffror... Kalla värden i alla fall, rätt svårt att komma in där när motorn är varm. Funkar inte något annat får det bli att testa att byta den.

Är inte superförtjust i att börja byta ut för att felsöka bara, blir rätt mycket pengar rätt snabbt när man väl börjat :x

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]