Sida 2 av 2

Re: Volvo 740 -87 med 940 instrumenthus.

Postat: tor 14 mar 2019, 19:45
av Eklund1986
Eftersom det är en 740 med 940 mätarhus så är en kabel gråvit och den andra är brun från mätarhuset till den 3 poliga kontakten bak.
Sen från den är båda gråvita ner till armaturen.

Re: Volvo 740 -87 med 940 instrumenthus.

Postat: fre 15 mar 2019, 10:11
av lennarte
Läste (igen) i Haynes en liten intressant textrad. Det står i supplement delen för -88 års modeller och frammåt
20190315_093321-816x459.jpg
20190315_093321-816x459.jpg (99.17 KiB) Visad 503 gånger
På nästa sida står det plastmutter, men det skrev du tidigare att du hade. Så jag förmodar att att modeller med plastmutter ska ha 2 kablar mellan mätaren och givaren. Och modeller med plåt mutter har en kabel mellan mätare och givare och omvänd funktion. Eftersom du har det första alternativet och det inte ska skilja mellan 700 och 900 vad gäller mätare och givare så är vi tillbaka till -91 och -92 års dåliga mätarhus.
På armaturmodeller med plastmutter ska det vara 0 ohm vid tom tank och 280 ohm vid full.

Re: Volvo 740 -87 med 940 instrumenthus.

Postat: fre 15 mar 2019, 23:08
av Eklund1986
Japp jag har dubbla kablar från mätarhuset ner till den 3 poliga kontakten.
En gråvit och en brun från mätarhuset ner till den 3 poliga kontakten sen blir båda gråvita.
Testade att byta kablarna med varandra ifall dom kopplat den så den gick på fel håll men det hjälpte inte.
Det jag verkligen inte begriper är att allt verkar rätt kopplat och jag vet säkert att mätarhuset är riktigt då det satt i en annan volvo som det fungerade felfritt i.
Flyttade över det mätarhuset samma dag som jag kollade att det funkade.
Armaturen är ohm mätt.
Va då 228ohm och när vi hällde i soppa så steg det till ca 245 så allt verkar ju vara hel rätt men ändå funkar det inte xD
Ska dock ändå vid tillfälle testa att förlänga kablarna vid den 3 poliga kontakten och testa en annan armatur jag har för säkerhetens skull.
Det är det ända jag kan komma på.
Ska även kolla om klockan funkar.
Verkar som att klockan och mätaren ska ha samma jordpunkt via en kabel i mätarhuset.
Ska se om den kabeln har kontakt med jord.
Har den inte det så e nog det felet.
Dock så är det konstigt att reservlampan lyser konstant och att varje gång du vrider av å på tändningen så skuttar mätaren till typ 1 mm.
Tacksam för alla svaren 😀
Mvh jens

Re: Volvo 740 -87 med 940 instrumenthus.

Postat: fre 22 mar 2019, 16:52
av Eklund1986
Nu är jag i verkstaden och har kopplat ur armaturen i tanken.
Har kopplat in en lös armatur och allt fungerar men inte som det ska.
Oavsett om jag vänder kablarna så visar mätaren i bilen fullt om flotören är i botten. Välter jag armaturen så flotören går uppåt så går mätaren mot tomt.
Detta har jag testat även med att byta kablar men den visar samma vad kan detta bero på?
Armaturen jag använder är från en 940 91a och panelen är från en 940 januari 92

Re: Volvo 740 -87 med 940 instrumenthus.

Postat: mån 18 maj 2020, 17:07
av Farbrorflum
Jag har samma problem att tankmätaren visar tvärtemotgår de att byta mätaren i instrumentet, jag antar att jag har en nyare tankarmatur (plast)
Är de någon som har en lösning?

Re: Volvo 740 -87 med 940 instrumenthus.

Postat: mån 18 maj 2020, 23:58
av Lucif3r
Det går att byta mätaren, men jag tror inte 940 har någon annan modell än den som visar "tvärtemot" en 740.

Lösningen är nog att byta givaren i tanken till en 940-givare.