Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Eklund1986
#1304415
Gör en ny tråd här med tankmätar problem som jag verkligen inte hittar felet på.

Det är alltså en 740 -87 med ett 940 mätarhus. Tank armaturen verkar vara av nyare modell som är i plast.
Alla kabblar enligt schema verkar sitta på rätt plats men tankmätaren är i botten helatiden med reservlampan lysandes.
Mätarnålen rycker till varje gång man slår på tändningen.
Vet till 110% att mätarhuset är riktigt.
Tog av kabeln i instrumentet som går till armaturen i tanken.
Mätte då 230 ohm.
Slog i bränsle i tanken samtidigt som jag mätte och då steg ohmen till ca 245
Så armaturen verkar ju vara riktig.

Så nu undrar jag om det kan va nån form av jordfel.
Finns det en jordkabel specifikt till mätaren bakom panelen?

Har slut på idéer. Tacksam för svar och funderingar.
Mvh Jens
#1304546
Jag är (nästan) säker på att bränslemätaren jordas i armaturen. Nu är dessa armaturer som en enhet med ett kopplingsstycke så det borde finnas en jordpunkt i närheten av tanken.
Har du kollat så det är samma ohm tal på delarna, d.v.s om instrumentet och givaren kommer från olika bilar och årsmodeller
Kollat på ett elschema för 940 -95, där är givaren jordad i mätarhusets jordning av kopparfolien. Som ju är ett erkänt problem för sin dåliga kvalitet på -91 och -92 års modeller.
Kollat i min Haynes bok för 740 t.o.m -88 års modell, där jordas bränslemätaren (som jag skrev ovan) vid armaturen. Eller någonstans där bak. Denna armatur som ska sitta i -87 års modell ska ha 296 ohm vid tom tank och 36 ohm vid full tank, så det stämmer med din mätning. Hittar dock inga värden på 940, sök på nätet .
Så du får förmodligen hitta en egen lösning. E.v dra jordkabel från armaturen till instrumentet
På "min" 745 -88B (-89) jordas bränslemätaren på samma sätt som på 940 -95, så jag förmodar att alla modellen från -89 års modell jordar bränslemätaren i instrumentets jordning.
#1304722
Tackar för svaret :D!
Ja det är ett konstigt problem. Eftersom både armaturen och mätarhuset är friska.
Vet du möjligen vilken jordkabel i mätarhuset som jordar ?
Alltså vilket nummer kabeln går in på vilken kontakt på 940 och 740 ?
För det sitter ju 4 kablar i armaturen, 2st går till nivågivaren sen en + och en - som jag antar är till sopppa pumpen.
för allt i bilen fungerar i el väg förutom soppa mätaren.
känns som ett jordfel.
Eller kan jag jorda soppamätaren separat på något sätt ?
Mvh Jens
#1304744
Eftersom den på nyare mätarhus ska jordas genom mätarhuset så jordas den förmodligen via en av kopplingsplintarna på baksidan av mätaren. På mitt schema kommer det en brun kabel från tankarmatur en till en en 12-polig plint, kabel nr 6. Det ska vara en brun kabel på det nya mätarhuset, men på din bil är det en svart kabel på armaturen som jordas bak i bilen. Strömkabeln till tank givaren ska vara en grå-vit kabel. Så om jag läst rätt (på mitt schema som gäller - 88B och frammåt) så ska det i så fall funka att förlänga det svarta kabeln från armaturen till den 12-poliga plinten bak på instrumentet.
Tillägger att jag har den äldre upplagan av Haynes rep.handbok för 740. Den är tryckt -88 och beskriver 740 och 760 fram till -87 och har ett supplement för -88 års modeller. Min motor (B234F 16V, kom i mars -88) är t.ex inte med. Finns en (kanske flera) nyare upplagor däre det nyare elschemat för "ditt" nya mätarhus är med. -91 och -92 740 har samma mätarhus som -91 och senare 940
#1304751
Jag har ju en 18 polig kabel tror jag det är på 940 instrumentet.
Så rakt översatt från 740 till 940 ser det ut så här.

740. 940
7/1 gråvit. 18/3 gråvit till bränslenivågivare
12/6 brun. 18/4 brun. stomme bränslenivågivare

Det är så som det är kopplat iaf jag tror det stämmer men är inte helt säker då det inte e jag som gjort detta jobbet.
Men gråvit och brun går till en trepolig kontakt som sedan går ner till armaturen.
I den sitter den trepoliga kontakten går även en tredjekabel en rosa eller lila.
Den går ner till armaturen.
Sen om man tittar på armaturen så är det även då en svart kabel den verkar gå rakt ut i chassi.
#1304753
Jag har ändrat i mitt inlägg under tiden som du skrev ditt.... Rosa kabel är till tankpumpen. Om, tankpumpen och tankgivaren har samma jord ä det problem.... nyare armatur kanske?
#1304783
Skulle tro att det kan vara så. Går det att lösa på nått sätt hyfsat smidigt eller måste armaturen bytas.
För det finns ju bara 4 kablar till armaturen.
Röd, svart, som är plus och jord.
Gråvit och gråvit som är till mätaren.
av rd350
#1304856
Kolla jordningen vid armaturen, äldre har jorden direkt i karossen från armaturen. Nyare går den först inom bilens kabelmatta innan den jordas. Sen har 940 två olika armaturer, 75 och 60 liters tankar.
#1304978
Förmodar då att du ska ha 2 st gråvita kablar in i mätarhuset. Jag har ju inte schema på 940 (finns på nätet) men till min 740 är den ena brun, färgerna på schema och kablar är inte lita på. Inte ens på samma årsmodell.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]