Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1304127
Är spekulant på en Volvo 940. Men det var tomt i behållaren och en pöl rätt under oljetråget. Vad brukar det vara?

Oljestickan var nästan överfull men inget spår av glykol.

Det kändes torrt och fint under passageraremattan .
#1304142
Läckage i motorn! Köp inte den bilen. Det är i detta faller helt oväsentligt om det är blött under mattorna eller inte. Läcker det ur motorn eller någon kringutrustning så är det tillräckligt allvarligt i sig.
#1304163
Att tillägga är att det är En ägare på bilen sen ny så den är tokfräsch.. förvarad i garaget hela livet (kallgarage) 100 procent rostfri

Men jag gör kanske bäst i att inte köpa den. Synd för jag får den billigt , men jag ids inte mecka om det är något större fel.. den har säkert åkt många mil utan glykol då det är en gubbe som brukat den .

Men oljan är gyllenebrun , och inte grå dassig. Men hela stickan är nästan full...

ska ta en titt igen om jag ser några sprickor i slangarna som går in i torpedväggen till värmepaketet..
Användarvisningsbild
av Nexus
#1304183
Kan ju vara så enkelt som läckande vattenpump?
Testa fyll på och se hur mycket som går i systemet.
Man behöver inte måla fan på väggen för det är tomt i kärlet
#1304187
Falconblå skrev: sön 10 mar 2019, 22:35 Att tillägga är att det är En ägare på bilen sen ny så den är tokfräsch.. förvarad i garaget hela livet (kallgarage) 100 procent rostfri

Men jag gör kanske bäst i att inte köpa den. Synd för jag får den billigt , men jag ids inte mecka om det är något större fel.. den har säkert åkt många mil utan glykol då det är en gubbe som brukat den .

Men oljan är gyllenebrun , och inte grå dassig. Men hela stickan är nästan full...

ska ta en titt igen om jag ser några sprickor i slangarna som går in i torpedväggen till värmepaketet..

Är den skit fin o rätt pris för ditt tycke. Det värsta som kan hända är väl att du får byta motor och det är ju inga större bekymmer på en 940. Gubben har kanske fyllt på för mycket olja. Kolla o känn under pumpen med och kylaren o slangarna på den ofta läcker kylaren i gavlarna. Men mecka blir det ju. Lycka till.
#1304213
Att en bil bara har haft en ägare säger inte ett skvatt om hur den skött eller vårdad.
"Den är gyllene brun så knappast glykol där i."
Det finns i och för sig färglös glykol. Ren glykol i sig själv är färglös. Den mesta glykolen som säljs som frysskydd till bilar är färgad. Men som sagt, det finns färglös.
Men det låter mer alarmerande med överfylld olja.
Har du fri tillgång till bilen eftersom du tänker felsöka och experimentera?

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]