Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
#1303408
Vid färd tändes SRS lampan när jag svängde åt höger :-o . Insåg att krockkudden hade problem med kommunikationen till styrenheten. Lämnade in bilen på Volvo-verkstad där man konstaterar att kontaktrulle/kontaktenhet är felande i ratten. Nu finns inte denna resevdel att köpa längre! artikel nr 9434427 enligt Volvo. Dessvärre är det informellt "förbjudet" för skrotar att sälja delar till krockkudden. Så på skroten kan man inte ta fram denna resevdel heller :-( !

Moment 22! Kan ju inte skrota bilen bara för en varningslampa :crying: .
Tiden mot besiktning närmar sig dessutom som salt i såren.

Frågor
1. Måste krockkudden sitta i en bil av 1997/98 årsmodell?
2. Om jag hittar en bil på skroten där jag kan skruva bort denna enhet i ratten. Är det något jag ska tänka på för att inte sabba nåt?
3. Kan artikel nr 9140586 passa också?
4. Hur släcks SRS lampan? Måste något återställas eller slockar den när kommunikationen mellan krockkudde och styrenhet fungerar igen?
5. Någon som vet vart och hur jag kan få tag i kontaktrullen? Passar det från andra modeller/bilar än 940?
6. Finns någon annan firma än Volvoverkstad för att laga kontakten? (Jag bor i Sundsvall)
#1303422
Det är inte själva krockkudden det är fel på utan förmodligen "snurran" som sitter under ratten. Den är inte så förskräckligt svår att byta. Jag "hjälpte till" att fixa det för en jobbarkompis (945 -95). Jag gjorde inget "fysiskt" arbete utan läste av felkoder, letade upp en på skroten och så byttes den på hans "ordinarie" verkstad (inte Volvo). Det var inga problen att skaffa fram en beg. sådan.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... bag-/Alla/
Man kan även montera in ett motstånd istället så datorn tror att den har kontakt. Vet dock inte om det funkar innan kontakrrullen
https://www.mrtuning.se/universal/inter ... nd-2-0ohm/
Detta används nog mest om man byter till sportratt utan Airbag, men funkar kanske ändå. Dock lär inte Airbagen funka vid en olycka
av P165B
#1303429
Tack för svaret Lennart :-)

Jo jag har förstått att själva krockkudden är ok.

Så bra att det verkar finnas att få tag i dessa kontakt enheter på skroten! Då är det inte helt kört.
Men nu dök det upp ett tredje detaljnummer 3516420. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av airbag system så vet jag ju inte vad som skiljer på de olika kontakt rullarna? Passar de mellan olika årsmodeller utförande osv..?

Ska söka vidare via skrotarna ;-)
#1303531
P165B skrev:Passar de mellan olika årsmodeller utförande osv
Det är inte ovanligt att ett nytt utförande ersätter (och passar) flera äldre varianter. Det borde Volvo upplyst dig om istället för att bara säga "den har utgått". När dom "slår" i katalogen på datorn kommer det alltid upp om/eller vad dem är ersatt med, men det kan vara lite besvärligt att kolla
Komer ihåg en gång (jobbade på bilverkstad då) när jag åkte till Ford och skulle köpa en kylare till en Ford Taunus från början på -70-talet. På den tiden var det "papperskataloger" och dom kunde vara ganska tjocka. När han hittade rätt art.nummer så hade den utgått enlig hans prispärm). Då frågade jag om den var ersatt med någon annan eller man fick "bygga om". Den var då ersatt med ett annat nr. Då fick han leta upp det numret och det var också utgått och ersatt av ett annat nummer. När han hittade det numret, var det ersatt av ett annat nummer. 13 ggr var det ersatt innan han fick fram ett nummer som var "giltig" och det tog ett tag innan "vi" kom dit. Idag med dagens datorer kollar dom detta på ett "ögonblick", om dom vill göra det vill säga.... :devil:

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]