Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo98
#1302468
Hej,
Jag har ett problem som jag skulle behöva hjälp med. Ibland uppstår ett problem när jag bromsar i låga hastigheter, under 30km/h. ABS:n börjar pulsera och det låter som att jag bromsar med bromsbelägg som är helt slut och inne på järnet, vilket medför att bromsverkan i stort sett är obefintlig. Jag måste släppa bromspedalen och bromsa igen och då fungerar bromsarna som vanligt igen. ABS-lampan lyser cirka en gång per månad men slocknar om jag stänger av tändningen och startar om bilen, problemet uppstår däremot ibland flera gånger i veckan och ibland mer sällan. Har någon hört talas om något liknande problem?
Tacksam för hjälp.
Bilmodell: Volvo 940, -98.
av volvo98
#1302519
rd350 skrev:Kolla tandhjulen på främre naven! Kan ha spruckit/rostat så styrenheten "tror"att ett hjul står still.
Tandhjul? Är det samma som ABS-krans? I sådant fall har jag kollat igenom dessa samt rengjort.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1302589
Förmodar att det är samma "system" som "min" 745-a. Där är en givare i bakaxeln för båda bakhjulen och hastighetsmätaren. Där hade den ena (av 2) kablar ärgat av i kontaktstycket till givaren och låg och hade delvis kontakt med liknande symtom som du beskriver, förutom oljudet. Om lampan tänds vid körning ä det något fel i dom "saker" som "rör sig" nä du kör. Det är ju främst kransarna, men även givarna. Främst gå kablarna till dom som rör som vid fjädring och rattutslag. Om lampan tänds finns felkoder att hämta, det underlättar felsökningen.
av volvo98
#1302891
lennarte skrev:Förmodar att det är samma "system" som "min" 745-a. Där är en givare i bakaxeln för båda bakhjulen och hastighetsmätaren. Där hade den ena (av 2) kablar ärgat av i kontaktstycket till givaren och låg och hade delvis kontakt med liknande symtom som du beskriver, förutom oljudet. Om lampan tänds vid körning ä det något fel i dom "saker" som "rör sig" nä du kör. Det är ju främst kransarna, men även givarna. Främst gå kablarna till dom som rör som vid fjädring och rattutslag. Om lampan tänds finns felkoder att hämta, det underlättar felsökningen.
De få gånger som lampan tänds så är det när bilen startas och aldrig vid körning. Jag ska kolla hur kablarna som går till bakaxeln ser ut, tack för tipset.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1302956
Du skriver i första inlägget ABS-lampan lyser cirka en gång per månad men slocknar om jag stänger av tändningen och startar om bilen
Så gjorde min också.
Men så skriver du senare De få gånger som lampan tänds så är det när bilen startas och aldrig vid körning
Varningslampan ska tändas vid tändning på och släckas när motorn startas. Då gör ABS-datorn en koll på ingående "grejer" så allt är Ok, är allt inte Ok så slocknar inte lampan. Kransarna (och e.v dålig kontakt) kan ju inte kollas stillastående om inte typ kabeln är isär just då, men då tänds lampan efter en stunds körning. Men som jag skrev, om lampan tänds vid körning finns felkoder. Om däremot lampan inte tänds vid tändning på så är det något fel och förmodligen funkar inte ABS-en
av volvo98
#1302965
lennarte skrev:Du skriver i första inlägget ABS-lampan lyser cirka en gång per månad men slocknar om jag stänger av tändningen och startar om bilen
Så gjorde min också.
Men så skriver du senare De få gånger som lampan tänds så är det när bilen startas och aldrig vid körning
Varningslampan ska tändas vid tändning på och släckas när motorn startas. Då gör ABS-datorn en koll på ingående "grejer" så allt är Ok, är allt inte Ok så slocknar inte lampan. Kransarna (och e.v dålig kontakt) kan ju inte kollas stillastående om inte typ kabeln är isär just då, men då tänds lampan efter en stunds körning. Men som jag skrev, om lampan tänds vid körning finns felkoder. Om däremot lampan inte tänds vid tändning på så är det något fel och förmodligen funkar inte ABS-en
Lennart, jag ber verkligen om ursäkt om jag var otydlig i mitt tidigare inlägg men låt mig förtydliga. Vad jag menar när jag säger att lampan är tänd när jag startar bilen är att lampan tänds när jag vrider om tändningen så att startmotorn drar igång bilen. Om jag endast vrider på tändningen (till om det nu är andra hacket) så lyser självklart alla lampor som sig bör, bilen går alltid igenom besiktningen där de också kontrollerar detta. Exemplifiering, om jag startar bilen en morgon så kan lampan vara tänd när bilen startas och kör jag iväg så fortsätter ABS-lampan att lysa ända tills att jag vrider av tändningen. Skulle jag starta bilen på samma sätt igen så slocknar lampan. Detta fenomen är ovanligt men kan inträffa kanske en gång per månad.
Felkoder är bra men mindre bra på en gammal bil som inte lagrar historik sa en mekaniker till mig men om det är sant eller inte vet jag ej. Jag har kopplat in en felkodsläsare men den hittar inga felkoder tyvärr. ABS:n fungerar vid bromsning på vägunderlag med mindre bra friktion men om den gör det på alla hjul kan jag inte svara på.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1303001
Ok, men då är det nog (inte 100 säker) så att just den gången som lampan fortsätter att lysa så finns en felkod. När du startat om motorn har datorn gjort en ny "självkontroll" och är inte felet där då så finns det inte längre någon felkod. På äldre modeller (min är en -88B) finns inte ABS datorn med i "diagnostikboxen" (endast tänd och bränsle datorerna) men jag har för mig att det är med från -90 eller -91. Sedan måste man ju ha en speciell läsare från -96 då Volvo införde OBD uttag men behöll "blinkkoder" i svenska modeller
Till sist, jag tror att du har en dålig kontakt någonstans. Ta isär och "dutta i" lite typ WD 40 i kontaktstyckena till givarna, det sitter ett 2-poligt vid varje fjädertorn till framhjulen (lätt att komma åt) och ett 2-poligt på givaren på bakaxeln (betydligt värre). Det kan säkert vara kontaktfel någon annanstans också, men på min 745-a var det väldigt oxiderat vid båda kontaktstyckena fram (givarna fram byttes vid olika tillfällen innan jag hittrade felet vid givaren bak). Det händer också att själva kabeln till givarna fram kan bli invändigt dålig kontakt I, främst då nere vid givarna vid navet
av jesper13
#1303029
jag hade ett liknande intermittent ABS-fel på min -98. Jag byggde en felkodsläsare mha av en OBD2 kontakt och en blinkdosa från en äldre 940. Det finns att googla fram hur du ska koppla. Jag kunde iaf blinka fram vilken givare det var som gav felkod och tände ABS lampan.

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]