Sida 1 av 1
Problem koppling
Postat: tor 28 feb 2019, 19:17
av ultra
Hej. Har bytt koppling på min Volvo 945 D24 tic med m46. Nu kopplar den ur bara allra längst ner. Vad har jag gjort för fel? Har tagit ner lådan en gång till och satt ihop med samma resultat. Ingen luft i kopplingen och den nya tryckplattan och lamellen ser likadan ut.
Är det någon som har någon ide om vad det kan vara för fel.
Re: Problem koppling
Postat: fre 01 mar 2019, 00:18
av gubbstrutt
Har du utvändig slavcylinder kolla så att tryck kolven/pinnen inte håller på och gå igenom kopplingsarmen pga slitage.
Efter det kan du lossa skyddsgummit o kolla efter samma sak där. Det sitter en stor kula i lådan eller sprängkåpan. Kulan kan med gå igenom armen pga många års slitage.
Antar att du har rätt urtrampnings lager tryckplatta osv. På slavens ände som trycker på armen ska det sitta en plast plupp för o förhindra slitage.
Jag var i somras med om att det plötsligt blev mjukare koppling sen for pedalen i golvet slaven gick åt helvete kolven for ur och oljan med. Det var kopplings armen som pajat helt bakom skyddsgummit den stora kulan hade gått rakt igenom. Well bara ett förslag.
En sak till glöm inte o byta centrum lagret i vevaxeln är till för att stödja upp vxl lådans axel. Borde sitta ett sånt på diesel med.
Re: Problem koppling
Postat: fre 01 mar 2019, 07:20
av lennarte
Skillnad mellan ny och gammal koppling är slitaget på lamellen. När lamellen slits så trycks tryckplattan närmare svänghjulet vilket gör att solfjädern trycks bakåt mot urtrampningslagret som trycker på kopplingsarmen där "pinnen" till cylindern sitter och "spelet" där minskar. När du då byter kopplingen så så ökar spelet igen. Skillnaden där (kopplingsarmen mot pinnen) är c:a 1 cm, sedan tillkommer slitage på inte bytta delar och då kan lätt det bli för mycket spel när man byter till nya delar till en gammal bil
Re: Problem koppling
Postat: lör 02 mar 2019, 06:50
av rd350
Sätter man dit en icke originalkoppling måste man noga kolla att det är rätt "höjd" på tryckplatta, lamell och urtrampningslager. Händer också att piratlameller är för tjocka. Det är ett elände på många bilar bla. japaner som får monterat piratkoppling, funkar dåligt. Men förslagen med sliten kopplingsarm (eller sprucken) är vanligt.