Sida 1 av 1
Databox
Postat: mån 25 feb 2019, 21:41
av folkrace_89
Har lite funderingar ang data boxen. Finns det flera boxar till samma motor? I min så var det en 951 i min 940gl -92 med 230 fb tidigare automat.
Kollade i två reservdelsbilar 91or med samma motor och dom hade 595 box.
Båda 93orna hade 946.
Misstänker att min är utbytt då inte alla skruvarna till bygeln fanns.
Nu till frågan går det att ta en 595box och ersätta min 951? den bråkar så tänkte testa om det är den som spökar.
Re: Databox
Postat: tis 26 feb 2019, 07:58
av lennarte
Har inte full koll på detta, men det skiljer på många saker. Själva motorstyrnigen kan vara samma, men det kan skilja på kringutrustning typ om du har AC/ECC (kylfläkten), automatlåda, och liknande. FB och FD motorn har ju andra bränsle och tändkurvor än F-motorn. Vissa modeller har immobiliser och då måste du ta med tändlåset och nycklarna från samma bil
Re: Databox
Postat: tis 26 feb 2019, 15:49
av sicnarf
Re: Databox
Postat: tis 26 feb 2019, 16:57
av lennarte
Intressant att läsa. Dock finns inte FB motorn med, den fanns kanske bara bara i Sverige. Kanske är samma box som F motorn, du kunde ju "uppdatera" F motorn med dom delar som skilde. Undra om boxen var med då? G motorn är en insprutningsmotor med lambdasond, men utan katalysator. Europa var senare med lag på katalysator än Sverige.
Re: Databox
Postat: tis 26 feb 2019, 20:27
av Chris72
Jag hade 595 box original i min 945a -91a, men har nu bytt till 935 box som satt i -92-orna original. Den enda skillnaden som jag vet är att 595 boxen är gjord för motorer med kallstartsventil, bara -91orna med F eller FB motor hade den. Jag har slopat kallstartsventilen o gått över till senare box som klarar sig utan.
Jag har ECC o automat, 935 boxen kom från en manuell utan AC, men allt funkar perfekt ECC/Kylfläkt m.m så verkar inte vara någon skillnad så sett.
//Chris