Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
#1301467
Har lite funderingar ang data boxen. Finns det flera boxar till samma motor? I min så var det en 951 i min 940gl -92 med 230 fb tidigare automat.
Kollade i två reservdelsbilar 91or med samma motor och dom hade 595 box.
Båda 93orna hade 946.
Misstänker att min är utbytt då inte alla skruvarna till bygeln fanns.
Nu till frågan går det att ta en 595box och ersätta min 951? den bråkar så tänkte testa om det är den som spökar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1301498
Har inte full koll på detta, men det skiljer på många saker. Själva motorstyrnigen kan vara samma, men det kan skilja på kringutrustning typ om du har AC/ECC (kylfläkten), automatlåda, och liknande. FB och FD motorn har ju andra bränsle och tändkurvor än F-motorn. Vissa modeller har immobiliser och då måste du ta med tändlåset och nycklarna från samma bil
Användarvisningsbild
av lennarte
#1301584
Intressant att läsa. Dock finns inte FB motorn med, den fanns kanske bara bara i Sverige. Kanske är samma box som F motorn, du kunde ju "uppdatera" F motorn med dom delar som skilde. Undra om boxen var med då? G motorn är en insprutningsmotor med lambdasond, men utan katalysator. Europa var senare med lag på katalysator än Sverige.
av Chris72
#1301637
Jag hade 595 box original i min 945a -91a, men har nu bytt till 935 box som satt i -92-orna original. Den enda skillnaden som jag vet är att 595 boxen är gjord för motorer med kallstartsventil, bara -91orna med F eller FB motor hade den. Jag har slopat kallstartsventilen o gått över till senare box som klarar sig utan.

Jag har ECC o automat, 935 boxen kom från en manuell utan AC, men allt funkar perfekt ECC/Kylfläkt m.m så verkar inte vara någon skillnad så sett.
//Chris
Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Volvo on call och GSM

spelar ingen roll när inte VOC finns län[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]