Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo321
#1300223
Tjena var ute och åkte med min 945 (-97) idag och åkte i ett gupp och sen börja ratten vibrera som tussan då sakta jag ned till typ 30 och då försvan vibrationerna helt plötsligt. Sedan gasa jag upp den igen och har åkt en 2 mil utan att problemet har återuppståt. Har kollat lite under utan att hissa upp den och har inte sett nåt tokigt. Att tilläga är att de sitter styrvinkelkitt på bilen. Tack på förhand för svar :-)
#1302168
På min 940 var det bulten som håller nedre bärmen fram som var lös. Hålen i framvagnsbryggan hade även blivigt ovala. Den gjorde likadant som din (ibland.)
Smäller o racklar det mettaliskt i gupp o på ojämn väg?. Trodde knappt mina ögon när jag lade mig på marken och av en händelse råka känna på bulten med fingrarna. Behöver inte vara så på din men möjligt, Stannade till i vägrenen på motorvägen första gången det hände. Jag trodde vänster framhjul var löst tog fram fälgkorset o kände på hjulmuttrar de satt . Hade haft oljud i fram rätt länge (nån månad ca) men trodde att det var krängnings hämmare som var slut. Men så var det inte i mitt fall.
#1302775
Det som kan hända är, vid normal körning sprider sig snö,is, lera, smuts jämt runt hela fälgen. Är det då (som vintertid) ett ganska tjockt lager och då kan det lossna ett stycke. Då blir det obalans i hjulet och det vibrerar (eller skakar) i ratten. Av obalansen kan resten av "löst pålägg" lossna och då känns det bra igen. Hade det varit en balansvikt som lossnat skulle obalansen blivit bestående. Slitna leder och bussningar i framvagnen kan aldrig orsaka vibrationer eller skakningar i ratten, men det kan förstärka mindre obalans från hjulen. "Riktig" obalans i hjulen märks på att det är inte "kontinuerligt" utan det märks inte förrän vid c:a 70 - 90 km/tim och försvinner sedan för att ibland komma tillbaka omkring 120 - 130 km/tim
#1302806
Det skulle vara intressant att få höra en förklaring på varför min bil 940 vart som ny?. När hålen i framvagnsbryggan åtgärdades samt ny bult?. Det fanns enl däckmaskin ingen obalans alls i mina 4 hjul som kunde förstärkas upp. Testade även med andra hjul (4 hjul) skakningarna fanns kvar ändå. Ungefär i de hastigheter som du nämner då saktade man genast ned då det ruskade/skakade i hela bilen och i ratten.
I mitt fall var det dock inte snö och slask i hjulen då det var över + 30 i sommras. Inga vikter fattades heller någonstans i mitt fall och nya däck (alla 4) inga separationer. Ingen lera och smuts fanns heller i någon fälg.
Så här års kan det så klart bli is o slask smuts i hjulen det håller jag med om. Vikter kan ju alltid släppa likaså. Men så var det inte i mitt fall. Men hoppas att det bara var snö eller nån vikt som släppte i TS fall.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1302872
Vid obalans i hjulen skakar och vibrerar ratten mer typ åt "svängningshållen". När det kommer från framvagnen är det oftast i rattaxelns längdriktning det skakar/vibrerar. Även när det är obalans i bakhjulen kan det känna så i ratten också, även i sätena kan det kännas. När det är kardanstången (kors eller mellanlagring) känns det i framsätenas ryggstöd. Det går ju lite "i varandra" så det är inte alltid lätt att skilja på
För många år sedan (omkring 1980) kom det en Mercedes 450 C (omkring -74 års modell) till verkstaden och ville ha balanserat hjulen. Han hade varit på flera ställen men det hade inte blivit bra. Ofta så brukar man då plocka av alla vikter och borsta rent fälgarna, men eftersom han varit på flera ställen innan så satte jag upp hjulen "som dom var". Dom var alla 4 helt perfekta. Så jag monterade på hjulen igen och körde en runda med bilen. Det var en helt underbar bil att köra... :-D och det kändes inga vibrationer någonstans i bilen. Tog då en runda ner på E6-an så jag kunde köra lite fortare, och då märker jag vibrationer i ryggstödet vid acceleration. Det vibrerade ganska ordentligt i stolsryggarna. Så jag körde tillbaka till verkstaden i hissade upp bilen och kollade kadanstången. Där var inga fel vad jag kunde se, heller inget glapp och mellanlagring en satt fast som den skulle. Där sitter en Hardyskiva på dessa modeller och när jag "synade" den noga kunde man se några textiltrådar "sticka ut". Jag visade honom detta och sade att felet förmodligen var att Hardyskivan var på väg att "ge upp" och att det förmodligen skulle bli betydligt värre framöver om den inte byttes. Han var nöjd mer detta och betalade glatt fast jag inte egentligen gjort något. Någon månad senare kom chefen och berättade att han ringt och berättat att han varit på Mercedes (det var Philipssons då) igen och bett dom byta skivan. Dom bytte den "under protest" (dom tyckte inte att det var fel på den) och sedan var vibrationerna borta. Det var en oerhört stark motor i denna lilla (men tunga) bil som gjorde att det tryckte ihop Hardyskivan vid acceleration så mycket att det blev vibrationer i kardanstången

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]