Vid obalans i hjulen skakar och vibrerar ratten mer typ åt "svängningshållen". När det kommer från framvagnen är det oftast i rattaxelns längdriktning det skakar/vibrerar. Även när det är obalans i bakhjulen kan det känna så i ratten också, även i sätena kan det kännas. När det är kardanstången (kors eller mellanlagring) känns det i framsätenas ryggstöd. Det går ju lite "i varandra" så det är inte alltid lätt att skilja på
För många år sedan (omkring 1980) kom det en Mercedes 450 C (omkring -74 års modell) till verkstaden och ville ha balanserat hjulen. Han hade varit på flera ställen men det hade inte blivit bra. Ofta så brukar man då plocka av alla vikter och borsta rent fälgarna, men eftersom han varit på flera ställen innan så satte jag upp hjulen "som dom var". Dom var alla 4 helt perfekta. Så jag monterade på hjulen igen och körde en runda med bilen. Det var en helt underbar bil att köra...
och det kändes inga vibrationer någonstans i bilen. Tog då en runda ner på E6-an så jag kunde köra lite fortare, och då märker jag vibrationer i ryggstödet vid acceleration. Det vibrerade ganska ordentligt i stolsryggarna. Så jag körde tillbaka till verkstaden i hissade upp bilen och kollade kadanstången. Där var inga fel vad jag kunde se, heller inget glapp och mellanlagring en satt fast som den skulle. Där sitter en Hardyskiva på dessa modeller och när jag "synade" den noga kunde man se några textiltrådar "sticka ut". Jag visade honom detta och sade att felet förmodligen var att Hardyskivan var på väg att "ge upp" och att det förmodligen skulle bli betydligt värre framöver om den inte byttes. Han var nöjd mer detta och betalade glatt fast jag inte egentligen gjort något. Någon månad senare kom chefen och berättade att han ringt och berättat att han varit på Mercedes (det var Philipssons då)
igen och bett dom byta skivan. Dom bytte den "under protest" (dom tyckte inte att det var fel på den) och sedan var vibrationerna borta. Det var en oerhört stark motor i denna lilla (men tunga) bil som gjorde att det tryckte ihop Hardyskivan vid acceleration så mycket att det blev vibrationer i kardanstången