Sida 1 av 3

Startproblem 945 -96 B230FK *LÖST*

Postat: lör 09 feb 2019, 20:31
av Tomtsmek
Hej gott folk!
Jag har en kundbil, 945 -96 med B230FK, inne i verkstan som jag inte får ordning på. Den startar helt enkelt inte och jag har gått igenom och felsökt schematiskt, men får inte spridarna att öppna. Det som är kollat hittills är:
1. Bränslefilter bytt, bränsletryck 3,2bar. Bränslepumpen är någon månad gammal och har nytt pumprelä.
2. Förkopplingsmotstånd-testat med fungerande från annan 945 -96
3. Spridarrelä/radioavstörningsrelä -sluter som det ska och skickar ut styrspänning.
4. Ny Vevaxelgivare
5. Samtliga vacuumslangar
6. Tänddelar. Har fin gnista.
Bilen går igång på startgas, så tändningen fungerar uppenbarligen.

Jag bytte idag ut bränsleboxen (0280000977) mot en identisk med samma nr köpt på bildelsbasen, detta hjälpte inte. Vet inte om det bara går att kastbyta boxarna även om de har samma nr-serie. Någon skrev att 977-boxarna hade immobiliser, men bilen har inte ens chip-nycklar och då borde den väl inte vara utrustad med immobiliser?
Det är en import-bil, så den har inte diodläsare i motorrummet utan ett obd-uttag i förvaringsfacket mellan stolarna. Har dock inte kunnat koppla upp mig på detta eftersom min obd-läsare är för ny för bilen.

Tacksam för alla svar och idéer!
Trevlig kväll

Re: Startproblem 945 -96 B230FK

Postat: sön 10 feb 2019, 07:36
av rd350
Kollat luftmassemätaren? Dra av kontaktstycket, då ska bilen starta (men gå illa) kolla ävenkontaktstyckena under fjäderbenstornen för dålig kontakt.

Re: Startproblem 945 -96 B230FK

Postat: sön 10 feb 2019, 07:56
av rd350
Ska väl tillägga att startar bilen med avkopplad luftmassemätare, då är den kass.

Re: Startproblem 945 -96 B230FK

Postat: sön 10 feb 2019, 11:37
av frasse4
Ja lite bökigt med felkoder på dena 940 som har OBD-uttaget dessvärre. En -96:a borde ju ha startspärr, men man vet aldrig på importer. Normalt så brukar ju startspärren tillåta att motorn startar och går några sekunder för att inte blandas ihop med andra startproblem, men vet inte om så är fallet på just 940. Jag har dessvärre inte så många andra uppslag, felkoder kan ju läsas ut med Volvospecifik felkodsläsare (om Bilia har kvar dessa kanske de går att låna?).

Om det är startspärren skulle det ju kunna vara antennringen som strular.

Re: Startproblem 945 -96 B230FK

Postat: sön 10 feb 2019, 13:45
av Tomtsmek
C26C30A8-9850-4064-BDCA-0EE70851F45D.jpeg
C26C30A8-9850-4064-BDCA-0EE70851F45D.jpeg (310.07 KiB) Visad 1132 gånger
Tack för era inputs! Tyvärr gav inte försöken med LMM:en något resultat. Har plockat isär alla kontaktstycken jag hittat i motorrummet och även byglat kontakterna till tempgivarna, men utan resultat så nu sitter alla kontakter där de ska igen. Kikade under ratten och hittade ett relä som hade en lös kabel på utsidan, vet någon vad detta har för funktion?

Re: Startproblem 945 -96 B230FK

Postat: sön 10 feb 2019, 18:40
av sicnarf
Mätt och testat tändspole? Det kan vara halvkass fast den tänder på startgas.

Re: Startproblem 945 -96 B230FK

Postat: sön 10 feb 2019, 18:52
av Tomtsmek
Inte testat att byta tändspole, men även om den är trasig så borde väl spridarna öppna? Jag har haft spridarna och fuelrailen urlyft vid ett av startförsöken men tyvärr öppnade ingen av spridarna ens litegrann då.

Re: Startproblem 945 -96 B230FK

Postat: sön 10 feb 2019, 19:06
av sicnarf
Har du rört svänghjulet? Kanske det påverkar spridarna.

Re: Startproblem 945 -96 B230FK

Postat: sön 10 feb 2019, 20:36
av sicnarf
Kom på en sak. Trasig spridar motstånd? https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=33726534

Re: Startproblem 945 -96 B230FK

Postat: sön 10 feb 2019, 20:53
av Tomtsmek
Tack för engagemanget, men som jag skrev i första inlägget så har jag bytt både svänghjulsgivare och frökopplingsmotståndet. Tack ändå!