Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Totte1337
#1297467
lennarte skrev: lör 26 jan 2019, 10:46
Totte1337 skrev:Tror du dom kan koda om en cylinder till min nyckel? :)
Det är mycket, mycket lättare att göra en nyckel till ett lås än tvärt om
Till min 745 -88B levererades det 3 st nycklar original. 2 st nycklar till alla lås och 1 st "service nyckel" som fungerar i dörrar och tändlåset, men inte i handskfacket och baklucka. Detta för all hindra alltför nyfiken servicepersonal...... :x . Nu har jag centrallås så låset i bakluckan (inte använt med nyckel på 25 år i alla fall) funkar inte med nyckel, så det låses upp när du låser upp förardörren. Men centrallås var väl inte standardutrustning då, -89
Det är ganska enkelt att göra ett lås som passar din nyckel, men då passar den alla (i alla fall många) nycklar, men det kanske inte är aktuellt
Den nyckel jag har passar ju alla dörrar och lås förutom förrardörren! Vad menar du med att den då passar alla? Så du tror inte att det går att fixa ett till lås som passar min nyckel? Är det jobbigt att byta alla lås ifall man köper allt nytt? Hur mycket tror du det skulle gå på?
av Totte1337
#1297469
Nexus skrev: sön 27 jan 2019, 00:10 Man kan ta isär låset och flytta om blecken alt om man har flera bläck ligger som man kan passa in så det stämmer med nyckeln.
En 740 är ju inte direkt kassaskåpsäker :P
Förlåt jag är inte jätte kunnig vad menar du med bläck? :oops:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1297528
Ett cylinder lås med platt nyckel består av en cylinder med en "skåra" för nycklen och en skåra ovanför och en skåra nedanför nyckeln med små fjäderbelastade bleck (eller små stavar). Utanpå denna sitter en fast cylinder med motsvarande skåror. Nyckeln har ju "berg och dalar" på båda sidor och har du rätt nyckel så sticker det inte upp någon del av blecken (eller stavarna) ovanför kanten och då kan du vrida om nyckeln och den inre cylindern och låsa upp (eller låsa). Skulle du ha fel nyckel så sticker det upp ett eller flera bleck upp i skåran i den yttre cylindern och då går det inte att vrida den inre cylindern.
Det jag då gjorde var att fila bort det som "stack upp" så jag kunde vrida den inre cylindern med den nycklen jag hade till tändlåset.
Det är inte "världens lättaste" att göra på Volvon, det är betydligt fler bleck och fjädrar (en för varje dal och berg x 2 för 2 sidor av nyckeln) jag hade bara 4 bleck (kanske 5, det är några år sedan) och bara på en sida
av Andreas12
#1305480
Har stiftat om ett lås för några år sen.
Kör i nyckel i låskolven
Lossa låsringen o dra ur själva låskolven.
Då ser du vilka bläck som sticker upp för högt.
Dessa tog jag från en annan beg låskolv.
Blev ej helt exakt rätt men låset funka kalas till min org nyckel.
Byta låskolv är lätt men jävligt trångt.
Sitter med ett bläck på insidan av dörrplåten samt låspinne, efter det drar du det rakt ut.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &arin[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]

Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]