Sida 1 av 2
Bränslefilter 2 st??
Postat: tor 17 jan 2019, 10:56
av lincoln
Hej.. har en 740 GLE år 1986 med bränslefiltret i motorrummet Min fråga. Under bilen sitter bränslepumpen men även en till cylinderformad pryl som är smalare än pumpen Är även de också ett filter??? Undrar Kenneth
Re: Bränslefilter 2 st??
Postat: tor 17 jan 2019, 13:06
av Nexus
soppapunp.jpg (59.94 KiB) Visad 1138 gånger
Den stora cylindern är bränslefilter.

Re: Bränslefilter 2 st??
Postat: tor 17 jan 2019, 13:42
av v50d2classic
Är det en b230e-motor? I så fall sitter filtret under motorhuven. Det som sitter bredvid pumpen under bilen är en pryl jag glömt namnet på men jag tror den är till för att hålla bränsletrycket uppe när bilen är avstängd. Bränsletrycksackumulator kanske det heter
Re: Bränslefilter 2 st??
Postat: tor 17 jan 2019, 14:06
av lincoln
Nexus...Tack då är de troligt att den är trasig,,för ja tappar trycket. Ska forska mera. men du ledde mig nog i rätt riktning
Re: Bränslefilter 2 st??
Postat: ons 30 jan 2019, 15:59
av lincoln
Nexus Tack för din medverkan.. vet du om jag har en bränslepump i tanken förutom den under bilen??.jag har forskat mera..bränsletrycksregulatorn sitter på utgående sidan på bränsle-pumpen...men vet fortfarande inte vad den andra cylindern är för nåt. ( kanske ett förfilter) Läste här på forumet en kille som hade samma bränsletryck problem ( får alltid dra 5-6 sekunder på starten innan den startar) de diskuterades att de kan vara bränsle-pumpen i tanken som inte fungerade Har jag en pump i tanken också på min 230 E motor
Re: Bränslefilter 2 st??
Postat: ons 30 jan 2019, 18:15
av lennarte
Det ska sitta en pump i tanken på alla 740 med insprutning. Det är inte samma pump på E-motorn som det är på andra motorer (i fall den är bytt någon gång). K-Jetronic systemet kräver ett högre "systemtryck" och har sedan ett lägre tryck till spridarna. Pumpen till E-motorn ska ge 5 kg systemtryck, F-motorena kräver "bara" c:a 3 kg. Kan kanske ha att göra med att den inte startar direkt.
Re: Bränslefilter 2 st??
Postat: tor 31 jan 2019, 07:36
av frasse4
Jag körde min 240 utan fungerande förpump. Det påverkade inte tiden att starta, när nivån i tanken blev för låg eller bilen stod med nosen högt startade inte bilen alls. När det blev mindre än 1/2 tank väsnades huvudpumpen också.
Re: Bränslefilter 2 st??
Postat: tor 31 jan 2019, 08:56
av lennarte
v50d2classic skrev: ↑tor 17 jan 2019, 13:42
Är det en b230e-motor? I så fall sitter filtret under motorhuven. Det som sitter bredvid pumpen under bilen är en pryl jag glömt namnet på men jag tror den är till för att hålla bränsletrycket uppe när bilen är avstängd. Bränsletrycksackumulator kanske det heter
Det är länge sedan jag jobbade med K-Jetronic, men jag har för mig att denna "pryl" som sitter jämte pumpen har att göra med varmstart svårigheter. När den inte fungerar så plockades den bort så funkade det bättre. Som skrivs ovan är det (i så fall) att hålla uppe trycket så den ska starta lättare, men bara för varm motor. Jag vet att det i vissa fall var svårt (ibland omöjligt) att starta en motor med K-Jetronic efter några timmar med motorvärmare på vintern. Då fanns det något som gjordes av återförsäljaren som löste detta, vet dock inte vad
Re: Bränslefilter 2 st??
Postat: fre 01 feb 2019, 16:08
av lincoln
FRÅGA...Ska pumpen i tanken pumpa soppa ..när ja slår på tändningen..eller måste jag dra på startmotorn Jag har slangen lös före pumpen under bilen ( alltså under bilen mellan pumparna) De är tyst..kommer ingen soppa Är min pump paj?
Re: Bränslefilter 2 st??
Postat: fre 01 feb 2019, 19:16
av lennarte
På F motorerna är så att, på vissa modeller går båda pumparna någon sek. när tändningen slås på. Sedan går pumparna kontinuerligt när motorn går runt. På andra (min t.ex) går inte pumparna förrän motorn går runt. När jag jobbade med K-jetronic fanns inte 740 (den började säljas på hösten året innan jag slutade på verstan), så det var mest Volvo 240, Mercedes V8-or och Saab E och EMS jag jobbade med. Jag har för mig att 240-in bara hade en pump, och den satt bak vid tanken (inte i) och den gick någon sek. när man slog på tändningen. Men som sagt, det är några år sedan..... Så jag kan inte säga hur det ska vara på 740 med K-Jetronic?