Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JockeBB
#1292428
Hej på er! Ja stomme sidobalk höger yttre rostskadad står det i besiktningsprotokollet...Jag har en Volvo 945 i bra skick övrigt. Kan någon vänlig själ berätta vad det kommer att kosta? Är i stort behov av bilen. :-/
#1292469
Just rostlagningar är ett problem som det (nästan) inte går att sätta (fast) pris på. Även om man får se hur det ser ut. Sedan finns det ju olika "nivåer" på hur mycket du vill betala för reparationen, allt från "häfta ihop" så det godkänns denna gång till en permanent lagning som blir "som nytt". Mycket beror ju på hur bilen är i övrigt. Har rosten "gått igenom" på ett ställe kan det finnas 10 ställe till som inte syns än, men som kommer att behöva åtgärdas under dom närmaste åren.
Räkna med att vara utan bilen en vecka i alla fall om det ska bli "riktigt" gjort
#1292536
Är inte det nåt så enkelt som höger tröskellådan som är rostskadad? Då kostar det inte många kronor på en mindre svetsverkstad att skära bort det trasiga och svetsa på nytt plåt. Ännu billigare är att bara svetsa en plåt över rosthålen så det täcker det rostiga. Då kan inte bes gubben slå hål på nåt heller.
#1294318
Det här med rost är inte lätt. Det jag menade med mitt förra inlägg var, är det genomrostat på ett ställe så finns det flera ställen som är nästan genomrostade. Och byter man en typ tröskellåda så åtgärdar man skadan utåt sett. Bilprovningens "norm" för ombesiktning på en bärande del är att en balk består av 4 sidor, ombesiktning blir det om den är genomrostad på 3 sidor (oavsett hur lång sträcka), eller om mer är 50 % av längden på en sida är genomrostad. Jag har under åren som gått rostlagat en lååång rad av av bilar, både "snabbjobb" och (vad jag tycker) "riktiga" lagningar. Och min erfarenhet av detta är att, det spelar ingen roll hur bra du svetsar ihop det med nya plåtar eller bara plåtbitar om du inte avslutar jobbet ordentligt. Det ska målas med riktig rostskyddsfärg på insidan.....,annars är det genomrostat igen på några år. Tecktyl, Dinitrol och liknande kommer efter färgen har torkat. Själv änvänder jag inte rostskyddsmedel utan bara olja.
#1294632
lennarte skrev: ons 23 jan 2019, 20:37 Det här med rost är inte lätt. Det jag menade med mitt förra inlägg var, är det genomrostat på ett ställe så finns det flera ställen som är nästan genomrostade. Och byter man en typ tröskellåda så åtgärdar man skadan utåt sett. Bilprovningens "norm" för ombesiktning på en bärande del är att en balk består av 4 sidor, ombesiktning blir det om den är genomrostad på 3 sidor (oavsett hur lång sträcka), eller om mer är 50 % av längden på en sida är genomrostad. Jag har under åren som gått rostlagat en lååång rad av av bilar, både "snabbjobb" och (vad jag tycker) "riktiga" lagningar. Och min erfarenhet av detta är att, det spelar ingen roll hur bra du svetsar ihop det med nya plåtar eller bara plåtbitar om du inte avslutar jobbet ordentligt. Det ska målas med riktig rostskyddsfärg på insidan.....,annars är det genomrostat igen på några år. Tecktyl, Dinitrol och liknande kommer efter färgen har torkat. Själv änvänder jag inte rostskyddsmedel utan bara olja.
Rost kan driva en till vansinne, jag hade en volvo 244 av jubileums modellen 1977, som hade också något fel i färgen vilket gjorde att den rostade löjligt enkelt. Jag höll på o kämpa med rost på den bilen i flera år innan jag skrotade skiten.
#1294649
Det fanns nog inget mer "lättrostat" än Volvo -74 till -79, sedan blev det bättre. Rostskydd blev bättre och bättre fram till -89 (främst 88B) till 90. Sedan blev det sämre igen. Just -88B (hösten -88, alltså dom första av-89 års modell) var första modellen med helgalvad kaross. Dom fick mer galv än efterföljande modeller. Ja har en sådan (745 88B) och trots år av misskötsel (ingen tvätt, polering, underspolning eller liknande) är den fortfarande till mer än 90% rostfri. Mekaniskt är den däremot skött ortentligt, så allt som ska fungera fungerar. Föruton det som Bilprovningen kollar på fungerar AC, ABS, elfönsterhissar (alla dörrar), elspeglar (både styrning och uppvärmning), central lås, elektrisk sollucka, äkta läderklädsen, stereo med högtalare i alla 4 dörrarna, B234F motorn mm, mm. Lädret på förarstolen börjar "ge sig", sätesvärmarmarna fungerar inte och innertaket hålls uppe av det uppfällda lastförskjutnings skyddet. Stereon är bytt till en "bättre begagnad" men högtalarna är original. Kompressorn till AC-n är också bytt (för 15 år sedan) till en ny. Denna utrustning låter inte så märkvärdig idag, men -88 var detta "topp of the line". Så har denna 745-a ett "klitsigare" namn också. GLT 16V. Den var på väg till skrot för 10 år sedan då förre ägaren (min svåger) vägrades lämna den som inbyte på Volvo (han skulle köpa en NY V70), det blev en ny Toyota Avensis istället, och jag fick Volvon gratis efter att den stått avställd över vintern och han fick inte igång den igen
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]