- fre 25 jan 2019, 16:01
#1294649
Det fanns nog inget mer "lättrostat" än Volvo -74 till -79, sedan blev det bättre. Rostskydd blev bättre och bättre fram till -89 (främst 88B) till 90. Sedan blev det sämre igen. Just -88B (hösten -88, alltså dom första av-89 års modell) var första modellen med helgalvad kaross. Dom fick mer galv än efterföljande modeller. Ja har en sådan (745 88B) och trots år av misskötsel (ingen tvätt, polering, underspolning eller liknande) är den fortfarande till mer än 90% rostfri. Mekaniskt är den däremot skött ortentligt, så allt som ska fungera fungerar. Föruton det som Bilprovningen kollar på fungerar AC, ABS, elfönsterhissar (alla dörrar), elspeglar (både styrning och uppvärmning), central lås, elektrisk sollucka, äkta läderklädsen, stereo med högtalare i alla 4 dörrarna, B234F motorn mm, mm. Lädret på förarstolen börjar "ge sig", sätesvärmarmarna fungerar inte och innertaket hålls uppe av det uppfällda lastförskjutnings skyddet. Stereon är bytt till en "bättre begagnad" men högtalarna är original. Kompressorn till AC-n är också bytt (för 15 år sedan) till en ny. Denna utrustning låter inte så märkvärdig idag, men -88 var detta "topp of the line". Så har denna 745-a ett "klitsigare" namn också. GLT 16V. Den var på väg till skrot för 10 år sedan då förre ägaren (min svåger) vägrades lämna den som inbyte på Volvo (han skulle köpa en NY V70), det blev en ny Toyota Avensis istället, och jag fick Volvon gratis efter att den stått avställd över vintern och han fick inte igång den igen
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V