Sida 1 av 1

Kammremen Volvo 740

Postat: mån 14 jan 2019, 15:57
av Emilee050
HEJ! Jag har en Volvo 745 gle med en b230e. Hur ska kammrems märket vid vevaxeln sitta? För det är 2 markeringar på vevaxeln (med ett kvartsvarv mellan varan, och markeringen på kammremen kommer inte mittför nån av dom, och ja, jag är säker på att kammermen sitter rätt på resten av ställena. Behöver hjälp! Mvh Emil.

Re: Kammremen Volvo 740

Postat: mån 14 jan 2019, 18:44
av NilsO
Vet inte om jag förstår rätt. Men markeringen, strecken, på själva remmen är bara till hjälp när man monterar dit remmen. Annars är det markeringarna på remskivan på vevaxeln och på drevet på kamaxeln man måste gå efter. Om de står rätt (samtidigt) så sitter remmen rätt.

Strecken på själva remmen hamnar däremot på olika ställen varje motorvarv.

Se bilder på märkena här: http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/

Re: Kammremen Volvo 740

Postat: tor 17 jan 2019, 11:10
av lincoln
Du kan glömma den gamla sanningen om att vevaxeln snurrar två varv medan kammen bara ett. med din E-motorn ställer du kamdrevet mot märket Ock vevaxeldrevet mot jacket på brickan som sitter utanpå v-drevet Sätt dit nedre plastkåpan..Är märket mot nollan.med remskivan.då är de lungt

Re: Kammremen Volvo 740

Postat: tor 17 jan 2019, 13:18
av lennarte
lincoln skrev:Du kan glömma den gamla sanningen om att vevaxeln snurrar två varv medan kammen bara ett
?????

Någon närmare förklaring behövs...... :-o

Re: Kammremen Volvo 740

Postat: fre 18 jan 2019, 10:07
av lincoln
De är naturligtvis rätt att v-axeln fortfarande går två varv medan kam-axeln snurrar ett varv Men den motorstyrning du har som styr tändning elektroniskt.. med en Hallvakt i ström-fördelaren ock elektronisk databox.. Kör vi istället den gamla B 20 motorn.. var de relevant för att den mekaniska strömfördelaren skulle bli rätt Ja vet att den gamla sanningen ar jobbig att tänka bort De viktiga är ju att den tänder på 1 an när ettans kolv är i topp ...med den nyare tekniken sköts de med elektroniken