Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Emilee050
#1292329
HEJ! Jag har en Volvo 745 gle med en b230e. Hur ska kammrems märket vid vevaxeln sitta? För det är 2 markeringar på vevaxeln (med ett kvartsvarv mellan varan, och markeringen på kammremen kommer inte mittför nån av dom, och ja, jag är säker på att kammermen sitter rätt på resten av ställena. Behöver hjälp! Mvh Emil.
av NilsO
#1292369
Vet inte om jag förstår rätt. Men markeringen, strecken, på själva remmen är bara till hjälp när man monterar dit remmen. Annars är det markeringarna på remskivan på vevaxeln och på drevet på kamaxeln man måste gå efter. Om de står rätt (samtidigt) så sitter remmen rätt.

Strecken på själva remmen hamnar däremot på olika ställen varje motorvarv.

Se bilder på märkena här: http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/
av lincoln
#1292870
Du kan glömma den gamla sanningen om att vevaxeln snurrar två varv medan kammen bara ett. med din E-motorn ställer du kamdrevet mot märket Ock vevaxeldrevet mot jacket på brickan som sitter utanpå v-drevet Sätt dit nedre plastkåpan..Är märket mot nollan.med remskivan.då är de lungt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1292887
lincoln skrev:Du kan glömma den gamla sanningen om att vevaxeln snurrar två varv medan kammen bara ett
?????

Någon närmare förklaring behövs...... :-o
av lincoln
#1293079
De är naturligtvis rätt att v-axeln fortfarande går två varv medan kam-axeln snurrar ett varv Men den motorstyrning du har som styr tändning elektroniskt.. med en Hallvakt i ström-fördelaren ock elektronisk databox.. Kör vi istället den gamla B 20 motorn.. var de relevant för att den mekaniska strömfördelaren skulle bli rätt Ja vet att den gamla sanningen ar jobbig att tänka bort De viktiga är ju att den tänder på 1 an när ettans kolv är i topp ...med den nyare tekniken sköts de med elektroniken
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]