Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av odo
#1291828
Hej alla.
Har lusläst allt i ämnet tycker jag och bytt de vanligast förekommande felen så nu vill jag ha mer input.
Det som är bytt är:
LMM
Lambda
insugspackning
tempgivare till styrboxen
tomgångsventil
tändkablar samt stift
rengjort spjällhus samt ny packning
Det som är gjort i övrigt är att mäta soppan fram 1l på 30sek på returen
rengjort vevhusventilationen
alla hittade jordpunkter rengjorda nya kabelskor på kablar
kollat spridarrelät ser inga dåliga lödningar
ser inga hål på avgassystemet innan lambda eller läck vid packningar
gjort över med 3burkar startgas i jakt på luftläckor utan framgång
felkoder som förkommit 131, 232 men lambdan är bytt till original
Felsymton: Vid kallstart så ligger han på ca 900rpm för att sakta stiga till 1500rpm efter en stund med hög tomgång så börjar den pendla mellan 2000rpm och 1000rpm den hinner inte lägre innan den ökar igen detta händer med jämt intervall så det låter som om man sitter och pumpar på gasen.
För övrigt barnens atraktor som gått 38000mil

Tacksam för alla ideér / Micke
#1292071
Kolla spjällkontakten (enklast med en kretsprovare).

Kolla så den inte drar tjuvluft genom att blockera slangen till tomgångsmotorn. Enklast med en slangtång, men en skruvtving och någon träbit fungerar också utmärkt. När man blockerar luften där ska motorn stanna, eller bara precis kunna hålla sig igång (den brukar stanna efter en liten stund). Om tomgångsvarvtalet inte går ner så mycket, så måste man hitta var luften dras in. Tjuvluft stör den riktiga tomgångsregleringen, och brukar ge just resultatet att tomgången blir för hög eller pendlar. Till ”tjuvluft” räknas också att gasspjället inte stänger riktigt. Det ska justeras så att det stänger helt när pedalen är uppsläppt. (Det finns en procedur för hur man ska justera spjället, men det viktiga för tomgångens skull är att spjället inte ska släppa förbi någon luft när pedalen är släppt. Så vid felsökningen kan du bara skruva ut stoppskruven.)

Kolla på samma sätt att den inte drar tjuvluft genom bromsservot. Om motorgången påverkas det allra minsta när man blockerar slangen till bromsservot så är det fel på servot. Man kan kolla övriga vakuumanslutningar på insuget på samma sätt, enklast genom att tillfälligt plugga anslutningarna på insuget.
#1292185
Så här skrev jag för ett tag sedan angående att justera gasspjället
Om motorn går på tomgång (om än taskigt) med en slang till tomgångsmotorn pluggad är det en luftläcka någonstans. Har du AC?? i så fall har du en vakuumtank under stötfångaren Slangen dit läckte på min. Har du AC är även värmesystemet vakuumstyrt. Kolla även bromsservon. Plocka bort och plugga en efter en slang, tänk även på vevhusventilationen och oljefällan. Så här skev jag för någon dag sedan om att justera gasspjället och spjällkontakten.
Skruven till gasspjället får inte användas till tomgångsjustering, endast som stoppläge för spjället
Lossa stoppskruven till gasspjället och skruva ut den, skruva in skruven så de precis rör stoppen. Om man öppnar och stänger spjället (det ska gå tillbaka helt med fjäderkraft) så hör du när stoppet precis går mot skruven när du öppnar och släpper spjället. Då fastnar inte länge spjället i stängt läge, och när det är exakt i det läge när skruven nuddar stoppen så skruvar du in skruven ett halvt varv och låser fast den med muttern. Montera spjällhuset och vrid på det så du hör att det "klickar" i brytaren. Justera så spjällkontakten så att det klickar i den precis när du rör gasspjället från tomgångsläge, och likaså till tomgångsläge. Det ska alltså klicka i kontakten just precis när gasspjället öppnas, och när gasspjället stängs. Är detta nu riktigt gjort och vevhusventilationen, oljefällan och slangar däremellan är hela och rena ska det fungera. Sitter även flamfälla som ska se ut så här https://www.skruvat.se/Flamfalla-P11891.aspx finns en äldre modell som du ska kasta om du har den

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen