av Chris72 - ons 09 jan 2019, 23:14
- ons 09 jan 2019, 23:14
#1291380
Brukar sällan gå bet på 7/900 serien (som jag har skruvat sedan den var ny),men min 945a -91 med B230FB börjar ge huvudbry.
Felet är att ibland startar den på 3 cylindrar, både kall och varm (om den stått mer än 10 minuter).
Den har gjort så vid enstaka tillfällen sedan 2015, jag har hunnit med ett motorbyte emellan, (alltså eliminerat ett mekaniskt motorfel, men bytet gjordes av annan anledning) men har kollat kompressionen för säkerhets skull och den är perfekt, drar ingen olja eller vatten.
Kallstartsventilen är bortkopplad o bränsleledningen dit är pluggad (känd felkälla med läckande sådana)
Tomgångsmotor bytt ett antal ggr.
Provat med annan LMM,även om den inte är inblandad i starten.
Inga felkoder, motorn går hur fint som helst när han väl går på 4an igen(det är alltid den cylindern som den inte går på, när felet visar sig, som sagt är alla spridare bytta mot nya Bosch av senaste typ, provat att skifta sladdar mellan dom, men ingen skillnad. Verkar vara bränslet till huvudpumpen som ibland tar tid att nå fram, har en teori om att det kan vara någon rostflaga eller dyl i röret mellan tank o huvudpump som delvis blockerar flödet.
Det som är bytt är: Lambdasond, tempgivare till insprutningen, vexaxelsensor, samtliga tänddelar (tändspole,styrenhet.tändning ,tändmodul, fördelarlock, rotor, tändkablar och stift) spridarrelä, bränslepumpsrelä, insprutare(spridare) bränsletrycksregulator, bränslepump huvudpump, förpump, styrenhet insprutning
Senast en torr slang mellan tankarmatur till bränslerör som byttes då var felet borta ett par dagar tyckte jag.
Skall testa att byta ut Biltemabränslefiltret mot ett bättre.
Någon som har fler idéer?
Felet är att ibland startar den på 3 cylindrar, både kall och varm (om den stått mer än 10 minuter).
Den har gjort så vid enstaka tillfällen sedan 2015, jag har hunnit med ett motorbyte emellan, (alltså eliminerat ett mekaniskt motorfel, men bytet gjordes av annan anledning) men har kollat kompressionen för säkerhets skull och den är perfekt, drar ingen olja eller vatten.
Kallstartsventilen är bortkopplad o bränsleledningen dit är pluggad (känd felkälla med läckande sådana)
Tomgångsmotor bytt ett antal ggr.
Provat med annan LMM,även om den inte är inblandad i starten.
Inga felkoder, motorn går hur fint som helst när han väl går på 4an igen(det är alltid den cylindern som den inte går på, när felet visar sig, som sagt är alla spridare bytta mot nya Bosch av senaste typ, provat att skifta sladdar mellan dom, men ingen skillnad. Verkar vara bränslet till huvudpumpen som ibland tar tid att nå fram, har en teori om att det kan vara någon rostflaga eller dyl i röret mellan tank o huvudpump som delvis blockerar flödet.
Det som är bytt är: Lambdasond, tempgivare till insprutningen, vexaxelsensor, samtliga tänddelar (tändspole,styrenhet.tändning ,tändmodul, fördelarlock, rotor, tändkablar och stift) spridarrelä, bränslepumpsrelä, insprutare(spridare) bränsletrycksregulator, bränslepump huvudpump, förpump, styrenhet insprutning
Senast en torr slang mellan tankarmatur till bränslerör som byttes då var felet borta ett par dagar tyckte jag.
Skall testa att byta ut Biltemabränslefiltret mot ett bättre.
Någon som har fler idéer?
Senast redigerad av 2 Chris72, redigerad totalt 0 gång.