Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1291380
Brukar sällan gå bet på 7/900 serien (som jag har skruvat sedan den var ny),men min 945a -91 med B230FB börjar ge huvudbry.
Felet är att ibland startar den på 3 cylindrar, både kall och varm (om den stått mer än 10 minuter).
Den har gjort så vid enstaka tillfällen sedan 2015, jag har hunnit med ett motorbyte emellan, (alltså eliminerat ett mekaniskt motorfel, men bytet gjordes av annan anledning) men har kollat kompressionen för säkerhets skull och den är perfekt, drar ingen olja eller vatten.
Kallstartsventilen är bortkopplad o bränsleledningen dit är pluggad (känd felkälla med läckande sådana)
Tomgångsmotor bytt ett antal ggr.
Provat med annan LMM,även om den inte är inblandad i starten.
Inga felkoder, motorn går hur fint som helst när han väl går på 4an igen(det är alltid den cylindern som den inte går på, när felet visar sig, som sagt är alla spridare bytta mot nya Bosch av senaste typ, provat att skifta sladdar mellan dom, men ingen skillnad. Verkar vara bränslet till huvudpumpen som ibland tar tid att nå fram, har en teori om att det kan vara någon rostflaga eller dyl i röret mellan tank o huvudpump som delvis blockerar flödet.


Det som är bytt är: Lambdasond, tempgivare till insprutningen, vexaxelsensor, samtliga tänddelar (tändspole,styrenhet.tändning ,tändmodul, fördelarlock, rotor, tändkablar och stift) spridarrelä, bränslepumpsrelä, insprutare(spridare) bränsletrycksregulator, bränslepump huvudpump, förpump, styrenhet insprutning
Senast en torr slang mellan tankarmatur till bränslerör som byttes då var felet borta ett par dagar tyckte jag.

Skall testa att byta ut Biltemabränslefiltret mot ett bättre.
Någon som har fler idéer?
Senast redigerad av 2 Chris72, redigerad totalt 0 gång.
#1296702
Jag kan inte ge något klart svar på problemet, men en sak kan jag säga säkert. Är det flera av delarna du bytt från Biltema, så kan du få problem. Genom åren har jag lärt mig att aldrig köpa sånt som har med motorns funktion att göra på Biltema. Kemikalier är okej att köpa på Biltema. Jag har också en Volvo 945:a -91 som jag hållt på med en hel del.

Mvh Tobias
#1296743
hejpådig7777Volvo skrev:Är det flera av delarna du bytt från Biltema, så kan du få problem. Genom åren har jag lärt mig att aldrig köpa sånt som har med motorns funktion att göra på Biltema.
Biltema tillverkar inga delar själva utan köper från tillverkare runt om i världen. Så är Biltemas delar dåliga så finns det flera återförsäljares delar som är dåliga. Även originaldelar köps in från tillverkare över hela värden. Så är man orolig över Biltemas delar har man nog problem att hitta delar som man inte ska behöva vara orolig över. Jag kör på flera av Biltemas mest utpekade delar (fördelarlock, tändstift, oljor) och har gjort det i många år och det har fungerat alldeles utmärkt. För övrigt har jag Biltemas bromsskivor, klossar runt om och bromsvätska också. Även strålkastarlampor, dimljus och torkarblad. Fjärrstrålkastarna har jag faktiskt köp i Ullared.....
#1297220
För några år sedan startade inte min 245:a. Jag fick se att fördelarlocket var slitet på insidan, så jag köpte ett nytt på Biltema inklusive fördelararm. Jordade ett av stiften mot topplocket, men fick ingen gnista. Satte tillbaka det gamla fördelarlocket som jag hade köpt på Volvo och provade. Fick då gnista direkt. Minns inte om det var brytarkontakterna som var dåliga. Det var förgasare på den bilen. Saken visar att Biltema inte är noga med sånt som kräver hög precision.

Mvh Tobias
#1297223
hejpådig7777Volvo skrev: tis 05 feb 2019, 07:37 För några år sedan startade inte min 245:a. Jag fick se att fördelarlocket var slitet på insidan, så jag köpte ett nytt på Biltema inklusive fördelararm. Jordade ett av stiften mot topplocket, men fick ingen gnista. Satte tillbaka det gamla fördelarlocket som jag hade köpt på Volvo och provade. Fick då gnista direkt. Minns inte om det var brytarkontakterna som var dåliga. Det var förgasare på den bilen. Saken visar att Biltema inte är noga med sånt som kräver hög precision.
:-D
Mvh Tobias
Detta med just fördelarlock är ett känt problem. Det var en tillverkare som hade (under en tid) problem med tillverkningen. Jag köpte ett sådant på AD-Center som inte fungerade. Monterade det (lnkl. rotor och kablar) under en helg så AD-Center var inte öppet så jag åkte till Biltema och köpte ett nytt där och det har fungerat sedan dess (många år). Även Mekonomen och Volvo original hade dessa fördelarlock (säkert fler). Volvo sorterade ut dom så fort dom fick vete detta, och säkert andra också. Men det kan säkert finnas kvar i handeln fortfarande så jag ohmmäter alltid lock, kablar och rotor innan jag monterar något. Kablar (svindyra till B234F motorn :mad: ) och rotorn fungerade. Det stod Beru på lådan locket låg i, lämnade tillbaka det och fick pengarna tillbaka utan problem. Dom sade inget om problemen då, det har jag fått reda på senare (av AD-Center). Jag har handlat med AD-Center (Halmstad) sedan -60-talet så jag kände dom som jobbade där då väl så det var nog därför jag fick informationen av dom senare. Dom kan numera inte konkurera prismässigt med Biltema (förlorade "verkstadsrabatten") så numera är det Biltema och internet (www.mister-auto.se, www.klracing.se, www.motoroldies.se m.fl) som gälller
#1297610
Så får göra en återkoppling, felet funnet, och ja det beror till viss del på ett inköp av delar jag gjorde som inte var Volvo original eller av fabrikat som är originalleverantör.
När jag bytte motor 2015 (efter en gamla hade börjat låta som en mekanisk verkstad) hittade en FB maskin som hade gått 19K mil,men byte såklart samtliga packningar och hade även av toppen för att kolla kondition på cylindrar o topp. Dum som jag var så köpte jag någon no-name sotningssats och inte Volvo Original/Elring (som åtminstone förr var originalleverantör).

När bilen allt mer frekvent började starta på 3 cylindrar o jag bokstavligen bytt allt, och inte en enda pryl är Biltema eller annan lågpris (även om jag faktiskt aldrig haft några problem med Biltemaprylar varken till båt eller andra bilar) och sen började ryka vitt.. Då tänkte jag att det där är något med topplockspackningen. Mycket riktigt jag rev av toppen och det jag reagerade på först var att bultarna inte alls satt lika hårt som de skall göra efter moment + vinkeldragning. Och vad såg man då? Jo, i 4an var det lite blankt på kolvtoppen efter vatten, inte mycket då läckan är liten. Men det som hänt var att hela packningen hade satt sig o blivit lövtunn på ett sätt jag inte sett förr. Mätte upp toppen och den är inte skev. Blir en mindre renovering av toppen ändå.
Sen dit med topplockspackning av OEM kvalitet så skall detta problem vara över.

Skruvade ihop motorn i helgen och nu funkar allt som det skall; väldigt lättstartad och går på alla 4 cylindrar direkt.
Så det gäller att köpa delar (i det här fallet topplockspackning) av bra kvalitet.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]