Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1291355
Hej,

Har en Volvo 780 med TD 6146 radion o EQ 6016 equalizer.

Jag skulle behöva hjälp med att identifiera kablarna som kommer ut ur bägge apparater .

Problemet är att jag misstänker att de inte får permanent ström då jag stänger av bilen eftersom lagrade inställningar tex. radio kanal etc, rensas efter efter ett tsg då bilens nyckeln tas ur.

Följande kablar går in i TD 6146:
Grå: ?
Grön:?
Svart nr 1: troligen jord
Svart nr 2: troligen jord men ej kopplad till något
Gul: belysning (dimmer)
Röd: ?
Orange: ? ej kopplad
Brun: ? ej kopplad
Blå: +12 V vid tändning på

Följande kablar går in i EQ 6016:
Röd: ?
Grå: ?
Svart? Troligen jord
Grön: kopplad till +12V vid tändning på

Tack på förhand!
#1291502
Min radio heter TD-6046. Och EQ:n heter EQ-5016. Skickar bilder på en radio jag har i reserv! Bilen är undanställd för vintern så equalizern kan jag inte fotografera!
IMG_1514.jpg
IMG_1514.jpg (164.09 KiB) Visad 426 gånger
IMG_1515.jpg
IMG_1515.jpg (150.69 KiB) Visad 426 gånger
Reservradion kommer från en 89. Så skillnaden kanske beror på marknad. Din bil ser ut att vara USA-spec med Volvo-emblem istället för sidoblinkers. Och strålkastare utan separata helljus. Stämmer detta?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1291662
Mätte själv upp min koppling i bilen....

TD 6146:
Grå: ?
Grön: + 12 v permanent
Svart nr 1: jord
Svart nr 2: jord men ej kopplad till något
Gul: belysning (dimmer)
Röd: remote on, dvs. +12 v då radion sätts på
Orange: ? ej kopplad
Brun: ? ej kopplad
Blå: +12 V vid tändning på

EQ 6016:
Röd: remote on, dvs. +12 v då radion sätts på
Grå: ?
Svart: jord
Grön: kopplad till +12V vid tändning på, men borde nog vara permanent 12 v istället...se (*),

(*) Provade att koppla gröna kabeln till EQn till 12v permanent (grön från radion). Men då så förblev EQn på (lyste) även om tändningen togs av...vilket är konstigt eftersom permanent 12v borde vara för minnet o endast då radion går på så borde EQn gå igång mha röda kabelns 12 v (remote on) från radion. Så jag kopplade tillbaka gröna EQ kabeln till blåa radio kabeln. Med denna koppling så behåller EQn minnet o tänds endast då jag sätter på radion....konstigt men så är det...

Tyvärr så har jag fortfarande problem med att behålla installningarna/minnet på radion även om radion får permanent 12v genom gröna kabeln o den lyser inte upp förrän man slår på den....jag ger upp!! :party:

Kanske tidigare ägaren kopplade bort gröna kabeln inne i radion...vem vet...någon har modifierad kopplingarna det är säkert eftersom det syns att någon varit där o rotat...som sagt, det får vara så som det är tillsvidare.

Tackar för hjälpen !!
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]