Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1290898
Tjena Volvoproffs.
Har en 940 som stått still i 2 år som jag nu håller på o fixa upp. Jag fick ingång den några gånger o åkte runt kvarteret ett par gången i månaden. En dag skulle jag rasta den igen så startade den inte, så jag kollade gnista o det fanns på alla 4. Tändstiften var blöta. (När jag hade igång den förut så var de helt sotsvarta o torra) och jag har blåst ur luftfiltret.
Efter några dagar testade jag spruta in startgas vid insugslangen till tomgångsmotorn o då hoppade den igång men la av direkt.
Kollade kamrem idag o den har inte hoppat. Båda pumparna låter o det finns bra tryck. Rotor o fördelare är bytta. Det jag tror gett upp sådär är tändmodulen.
Har ni några idéer eller teorier vrf den inte vill gå? PS Alla säkringar är hela. Och alla spridare har motstånd. Och tändstifen är nya( han hoppade igång ett tag men la av ock kunde inte starta han igen efter bytet)
Mvh Jonsson
#1290991
Det är väldig dåligt lagrings kvalitet på dagens bensin. Vissa moderna motorer startar inte efter en vinter stillestånd. Har du inte mycket besin kvar så fyll på ny, gärna med 10% inblandning av E85 (bättre och billigare än K-sprit). Annars får du försöka tömma tanken. Du kan anväda bensinen senare som inblandning men även då med 10% E85. För e.v förekomst av vatten och får att det är oktanhöjande.
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]