Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1290714
Hur gör man. Byter lamphus och har kört fast. Bara att dra hårt? Fick loss motorerna från gamla lamphusen men i dom nya sitter någon form av plugg. Vågar inte dra i den för den sitter som berget och hela innanmötet rör på sig om jag tar i. Kanske inte går att ha motorer på dessa eftermarknadslamporna? Tråkigt i sådant fall...
Nya strålkastaren:
46A9D288-A05F-4B44-8B79-C287DA79671A.jpeg
Motor från gamla strålkastaren
46A9D288-A05F-4B44-8B79-C287DA79671A.jpeg (442.67 KiB) Visad 488 gånger
Motorn från gamla:
A5B338E1-479F-445C-8549-BDF217F597B2.jpeg
Ny strålkastare
A5B338E1-479F-445C-8549-BDF217F597B2.jpeg (337.55 KiB) Visad 488 gånger
#1290983
På min 745 88 Sitter dom manuella justeringarna med "bajonettfattning". Hade loss dom när jag bytte strålkastaglas för en tid sedan. Dom satt ordentligt. På din motor ser det ut som samma som på mina manuella, men det skiljer några år på våra modeller......
#1290997
Menar du den manuella skruven inringat i blått? Den kan jag rotera och manuellt ställa in ljuset. Är ”pluggar” inringat i rött som verkligen sitter som berget på denna nya lampa. Känns som att något kommer gå sönder om jag tar för hårt. Motorn i min hand satt på stället inringat i rött.
Hittar inget sätt att komma åt från insidan heller
Tack Lennart
#1291010
Hittar inget inringat på dina bilder, men den vita skruven från sidan förmodar jag är den du menar för manuell justering. Denna har inte jag utan justeringen på min sitter i där du har "pluggen". Där är ju "som vred" att vrida. Jag använde polygrip. Det satt ordentligt fast. Nu hade jag reservdelar (byggde ihop 2 strålkastare av 4) så jag kunde "ta i" ordentligt utan risk. Så här ser min justering ut, fastsättningen ser ungefär ut som din motor, vad jag kan se.
20190108_090906-816x459.jpg
20190108_090906-816x459.jpg (88.04 KiB) Visad 430 gånger
Jag hade ju bort glasen (dom diskades och polerades, se annan tråd), så jag kunde se ordentligt på insidan innan jag "tog i"
#1291465
Nu har jag fått dit motorerna. Jag drog loss pluggarna som gick sönder (spelar ingen roll då dom ej ska användas). Sen fick jag lossa glasen för att kunna hålla i reflektorn som mothåll för att kunna trycka dit motorerna på kulan (kulled).
Nu kan jag höja och sänka elektroniskt igen.
Dock verkar inte manuella justerskruvarna på lamporna fungera för sidled/vidd. Om det ens är en möjlighet?

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]