Sida 1 av 2

Bra eller dålig färg på stift

Postat: sön 06 jan 2019, 13:01
av rezonen
Bild

Bra eller dålig färg?

Re: Bra eller dålig färg på stift

Postat: sön 06 jan 2019, 13:23
av White
Kan ju vara en tillfällighet, men lite åt det sotiga hållet. Isolatorn däremot har perfekt "Obojbrun" färg.

Re: Bra eller dålig färg på stift

Postat: sön 06 jan 2019, 13:34
av rezonen
Okej, har somsagt fått felkod 232 och bilen svajar enormt på tomgång kall, bättre när den är varm. Något tips? Tänkte byta soppafilter,stift och olja samt lmm?

Re: Bra eller dålig färg på stift

Postat: sön 06 jan 2019, 13:40
av rezonen
Och tomgången är bra i typ 10 sek när man startar sen svajar den...

Re: Bra eller dålig färg på stift

Postat: sön 06 jan 2019, 16:17
av White
Vad säger den felkoden då?

Re: Bra eller dålig färg på stift

Postat: sön 06 jan 2019, 18:10
av sicnarf
Felkoden 232 på 2ans uttag, vilket betyder Lambdareglering, Mager eller fet vid tomgång

Re: Bra eller dålig färg på stift

Postat: sön 06 jan 2019, 19:48
av White
Mät din LMM, lambdasond och tempgivare så dom funkar.

Re: Bra eller dålig färg på stift

Postat: sön 06 jan 2019, 22:10
av lennarte
Om det läcker aldrig så lite avgaser innan katalysatorn så kan det även sugas in friskluft där och då tolkar Lambdasonden blandningen som mager och boxen ökar på med mer bränsle.

Re: Bra eller dålig färg på stift

Postat: mån 07 jan 2019, 01:02
av rezonen
Var ute nu igen och kollade och nu gick den bra på tomgång helt plötsligt.... Får felkod 232 OCH 113 nu. Bilen går hur bra somhelst när man kör med den, och drar inte mycket soppa alls :/

Har införskaffat nya stift och 2st beg lmm för o testa att byta imorgon. Annars kan jag testa lambdan med multimetern? Hur gör man då? Vad bör jag göra om den funkar som den ska?

Re: Bra eller dålig färg på stift

Postat: mån 07 jan 2019, 06:24
av lennarte
Läs en gång till vad jag skrev innan du handlar en massa saker. Om det läcker där får du bl.a felkod 2-3-2
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.