Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1290917
Om det är denna du menar så glöm den. Den är till förgasarmotorer och en insprutningsmotor har betydligt högre tryck.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016980
Denna mäter till ungefär 0,7 kg tryck, du behöver en som går till minst 4 kg. Normalt tryck är 3 kg med vakuumslangen till BTR-en ansluten till insuget, 2,5 kg anars. Mätt på tomgång.
Denna är dock mycket bra som vakuum mätare, ett numera nästan bortglömt instrument för kontroll av motorn i dessa tider av elektronik och data felsökning.
När du kollar bränsletrytrycket på en insprutningsmotorer måste du dela på tryckledningen från pumpen vid bränsleröret och koppla mätaren mellan rören
Senare modeller (från -92 ungefär) har en ventil typ däckventil längst fram på bränsleröret, vid BTR-en. Där kan du kolla trycket med en mätare för däcktrycket. Typ sådan här
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041218
Eller liknande
Biltema har en "riktig" bränsletrycksmärre också, men det ät nog lite mycket.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000021388
av rezonen
#1290972
Lennarte, dendär lufttrycksmätaren, håller den tätt för bensin också?

Var förövrigt ute idag och bytte alla 4 stift, bytte lmm samt drog på rikligt med kontaktspray på lmm's kontakter. Tröck även dit kontakterna till lambdan för o va säker på att dom satt åt.

Startade bilen och den gick bra på tomgång, runt 850-900 något sådant. Lät bilen stå på tomgång ca 15 minuter och ingen felkod, stängde av och efter nån timme gick jag ute och körde i ca 20 minuter genom hela registret och ingen felkod.

Hoppas och håller tummarna att felkoderna inte kommer tillbaka, men det får tiden utvisa och då får jag dra upp denhär tråden igen! :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1290986
Har inte provat själv (har inte det uttaget), men enligt uppgifter på annat forum ska det funka. Det lär inte vara kanon "kanontätt", men det är det inte när du kollar lufttrycket heller. Dock vet jag inte om själva mätaren tål besin i längden, men att kolla om du har rätt tryck ska det gå att göra
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]