Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1290786
Om det läcker aldrig så lite avgaser innan katalysatorn så kan det även sugas in friskluft där och då tolkar Lambdasonden blandningen som mager och boxen ökar på med mer bränsle.
av rezonen
#1290800
Var ute nu igen och kollade och nu gick den bra på tomgång helt plötsligt.... Får felkod 232 OCH 113 nu. Bilen går hur bra somhelst när man kör med den, och drar inte mycket soppa alls :/

Har införskaffat nya stift och 2st beg lmm för o testa att byta imorgon. Annars kan jag testa lambdan med multimetern? Hur gör man då? Vad bör jag göra om den funkar som den ska?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1290805
Läs en gång till vad jag skrev innan du handlar en massa saker. Om det läcker där får du bl.a felkod 2-3-2
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]