Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 245GL
#1290200
Tjena, förmodligen finns det oändligt många sådana här trådar!
Men jag har en 745:a ’92 där hastighetsmätaren fungerar ibland, oftast så fungerar den endast upp till 80km/h för att sedan dyka ner till 0 och förbli död till nästa dag man kör bilen.
Både väg och trippmätaren tickar på som de ska så då undrar jag om man kan utesluta bakaxelgivaren och fokusera på själva instrumentet?
Borde ha Yakazi instrument, är det någon som är haj på om ett sådant instrument från tidig 940 passar på en 92ans 740?
Med vänlig hälsning :)
av NilsO
#1290304
Som du beskriver det så ligger felet rätt säkert i mätaren.

940 årsmodell 91 och 92 har samma instrument som 740 modell 91 och 92. På senare 940 skiljer det, men jag är osäker på precis på vilken årsmodell av 940 man bytte instrument. Kanske passar även årsmodell 93.
Användarvisningsbild
av e5frog
#1290802
Håller på med en Yazaki-modell (mellanrum mellan trippmätarsiffrorna) nu men jag tror att det är en något tidigare modell (inte min) än din. Elektrolytkondensatorerna som sitter på kortet under själva mätartavlan går sönder och läcker, speciellt den som sitter vid TR1 (transistorn) där det är extra varmt. Läckaget rinner sedan ner på benen till IC:n (AN6505UBK) och oxiderar till förbannelse. Man har väl störst chans att fixa om man löder loss IC:n, gör rent, lagar banor och byter samtliga kondensatorer (5st, 6st om man har HIC - servicepåminnelse).
Exempel:
http://cleanflametrap.com/speedo7.html

Det finns väl folk som lever på att fixa sådana här, förhoppningsvis med bra kondensatorer. Plockade ihop ett kit för 25kr på DigiKey.com med 4000h livstid på 105 grader C förutom den bipolära som bara fanns med 1000h livstid (precis som originalet) som dock inte sitter så illa till med avseende på värmen som de andra. Med frakt på 170kr och postens avgift på 75kr plus moms på det så landar det på över 300kr... :-o för vissa är det värt det, för andra inte.
Elfa saknar 6,8µF och den bipolära kondingen - så där är det kört. Det kan hända att 10µF funkar istället för 6,8µF och om man bygger en egen bipolär av två vanliga men det är kanske inte så man vill ha det.

EDIT:
Det verkar som om Mouser åtminstone har rätt sorter:
C7: 22µF 50Volt (Mouser p/n:USR1H220MDD) - tyvärr bara 85 graders med 2000h livstid vid den temperaturen
C12: 6.8µF 25Volt (Mouser p/n:UVR1H6R8MDD) - 85 grader, 2000h
C6: 10µF 25Volt (Mouser p/n:UVR1E100MDD) - 85 grader, 2000h
C16: 47µF 25Volt (Mouser p/n:UVR1E470MDD) - 85, 2000
C15: 0.47µF 25Volt, bipolar (Mouser p/n:UEP1HR47MDD) - 105 grader, 1000h
Sen finns det som sagt en större 220µ F 50Volt på vissa.
Förutom temperaturen motsvarar det originalen även tillverkare (Nichicon) som är välkänd och bra.

Hittar man de på Farnell så kan man spara lite och beställa på microkit.se
av tommy12345302
#1294208
det finns ett företag som iaf för ett eller två år sedan tillverkade färdiga kit där man hade hastighetsmätare o tripmätare i digital form till just 740 o 940, ett svensk företag. Jag tror du kan googla upp det. De sa att Bilprovningen godkännde deras mätare (har inga belägg för att så är fallet men så sa dom) Jag var inne på köpa ett sådant då jag tröttnat på plocka med kassa kugghjul i plast mm i de gamla mätarhusen
Användarvisningsbild
av e5frog
#1294370
Frågan är väl om de begagnade mätarna från Fjugesta Billackering fungerar eller kanske har elektrolytkondensatorläckage i någon utsträckning. Ska man kanske gissa att de blivit bytta mot nya och att det är den originalcellplast de nu förvaras i?
av sicnarf
#1294425
De är helrenoverade med 2 årsgaranti. Men det finns alltid andra företag i ens närhet som gör sammma sak också. Googlar man "Renovering av instrumenthus" så kommer dessa företag upp som kanske ligger närmare och kan vara billigare för dig.
Användarvisningsbild
av e5frog
#1294461
Mhm... det framgår inte direkt av texten:

"
Bränslemätare till Volvo 740 årsmodellerna 88-90
Säljes eller repareras
För att det ska fungera med hel bränslemätare Måste tankarmaturen
vara hel På 90 årsm är det en bättre armatur Då fungerar det nästan
alltid med att montera en hel bränslemätare Det här är ett bytespris
Så inga ingrepp ska vara gjorda i bytesmätaren
Även lösa hastighetsmoduler utbytes finns
"

Den jag lagade funkar i alla fall.
av sicnarf
#1294651
Hastighetsmätare Mätarhus Volvo 740-745 88-90
Säljes av: Fjugesta Billackering 3 januari 10:55
Visa på karta (Lekeberg)
1 000 kr

Hastighetsmätare Mätarhus Kombiinstrument Säljes eller repareras
Till Volvo 740-745 årsm 88-90 Ex mil o tripp som stannat
Felaktig hastighetsmätare Bränslemätare Belysning som inte fungerar
Det är bara att sända hit mätarhuset Vi ordnar det samma dag och återsänder Garanti på jobbet
Pris från 1000kr inkl moms
Användarvisningsbild
av e5frog
#1294656
Det var en annan annons än den Kloge postade länk till - de kostade 600kr.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kör[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]