Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1289858
Efter en snabbkoll på givaren på bakaxeln så var det tydligt varför min hastighetsmätare inte funkar som den ska, kablarna till kontakten va nästan helt av och gick av helt när jag petade på dom, men inga tårar där inte ”jag plockar bort den och renoverar....”

Nu ser dom mycket finare ut men vilken skulle in på vilken sida av ”plasthylsan”???????

Varför kollar jag inte innan jag bara sliter sönder? Haha.

Jaja, tack på förhand <3
E8BE3B26-8F2A-4508-A1B1-47B3A950A70F.jpeg
E8BE3B26-8F2A-4508-A1B1-47B3A950A70F.jpeg (566.73 KiB) Visad 907 gånger
Senast redigerad av 2 SannasOriginalstil, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1291304
På min 745-a var den bruna kabeln av i kontaktstycket, ärgad av. Jag lödde den provisoriskt och bytte senare hela kabeln mot en bättre begagnad. Den är skarvad i en kopplings box under klädseln på vänster hjulhus bak. Hastighetsmätaren funkade hela tiden, det var ABS-en som inte funkade. När jag ser på elschemat i länken ovan så tror jag inte det har någon betydelse. Kablarna sitter ju i var sin änden på en spole, så det borde bli puls i båda kablarna. Om jag minns rätt satt den bruna kabeln till höger när kontaktstycket monterat på givaren, d.v.s som bilden i länken visar.
#1296747
Med plasthylsan liggande med luckan uppåt så satte jag gröna kabeln till höger, jag vet inte om det är ”rätt” men det funkar. Hihi!
Tack för svaren <3

Och med en omåttlig mängd krympslang till alla skarvar som blev av mitt hackande så har jag för första gången sen bilköp i våras en hastighetsmätare. Och nu kan trippmätaren säga åt mig när drt är rimligt att tanka. Wohoo!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1296754
Gött....
Jag har en icke fungerande tripp och km-mätare (hastighetsmätaren fungerar) och en bränslemätare som visar något annat än nivån i tanken så jag har en (gammal) mobiltelefon (utan SIM-kort) med en app med hastighetsmätare, tripp, och vägmätare. Det funkar bra, bara jag inte glömmer att nolla trippmätaren när jag tankat. Bilprovningen har synpunkter ibland, men bara dom ser att hastighetsmätaren fungerar så är dom nöjda. Undrar dock hur det blir till nästa besiktning, vägmätaren har stått på 41500 mil i 6 år nu

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]