Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
#1289715
Har denna bil med Rex-Regina tänd och bränslesystem. Bilen vill inte starta och jag har inte gnista och nte bränsle.
Jag har inga felkoder. Jordpunkter är ok. Det jag har kollat är helt ok:
Bränslerelät
Radiorelät
Tändbox
Bränslebox
Vevaxelgivare
Rrotor
Fördelare
Jag har gjort funktionstest på tänd och bränslesystem och allt är ok.
Jag får inte gnista från Reginas fyrantiga tändspole.
Är det vanligt att detta händer? Vad kan vara felet.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
#1289720
Kanske det där problemet med tändningslåset (kontaktplatta eller vad det kallas), som gör att strömmen till bränsle- och tändsystemen bryts när man vrider nyckeln till startläge?

Om man vet att svänghjulsgivaren fungerar, tändboxen fungerar, man får kod 1–1–1 (inga fel) från båda systemen men varken får gnista eller bränsle så kan man misstänka det felet.

Isåfall startar bilen direkt när man rullar/bogserar den. Det är det bästa sättet att kolla detta på.

OM man inte har möjlighet att rulla/bogsera så finns ett sämre sätt. Det är att ansluta + 12 V till solenoiden på startmotorn med tändningen på. Det finns ett uttag för det, ett ensamt kontaktstycke med blå ledning, som sitter på insidan av vänster framskärm, och som man kan ansluta till batteriets pluspol som fjärrkontroll för startmotorn. (Men obs, fara, lägg ur växeln innan du gör detta!!!!!!)
av sicnarf
#1289731
Men bilen dog när jag körde i 20 km. Sedan ville den inte starta igen. Kan det ändå vara det felet? För kontaktplattan kan inte ställa till detta problem när bilen ändå rullar liksom. Eller?
av NilsO
#1289787
sicnarf skrev:Men bilen dog när jag körde i 20 km. Sedan ville den inte starta igen. Kan det ändå vara det felet? För kontaktplattan kan inte ställa till detta problem när bilen ändå rullar liksom. Eller?
Man tycker inte det. Det är ju iofs lätt att prova.

Om kamremmen gått av hade du ändå fått gnista direkt från tändspolen.
av NilsO
#1289844
Har du gjort funktionstestet för svänghjulsgivaren? Alltså att man trycker ner knappen tre gånger, kör kort på startmotorn, får tillbaka en kod som bekräftar att givaren fungerar?
av sicnarf
#1289862
Ja det har jag gjort. Man sätter den i hål 6. Startläge2 Trycker 2 ggr. Sedan starta motorn och lämna nyckeln i läge 2. Då läser man av koden sedan. 1-4-1 som betyder impulsgivare/vevaxelgivare/svänghjulsgivare ger signal och funkar. Dessutom testat med en ny givare också då kompisen sa att han inte litade på dessa löjliga dosor. Han fick dock äta upp sina ord
:-) Gjorde också funktionstest på spridare, radiorelät, kallstartar relät och så.
av sicnarf
#1290068
NilsO, är det samma som att starta med skruvmejsel? Det där trickset som du pratade om? Så jag kan göra så med skruvmejsel på startmotorn istället för det verkar vara lättare.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]