Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1289522
Hej,
Undrar kort och gott om det är någon skillnad på stoppningen för höger och vänster framstol? Gäller läderklädda elstolar. Har läst att det ska vara samma men de har olika artikelnummer. Finns nämligen att få tag på till passagerarstolen, men inte förarstolen och mitt säte är nedsuttet.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1289575
Nu vet jag inte vad du har för bil men jag har gjort flera renoveringar av bilsäten till bl.a. Volvo och just sittdynans stoppning och klädsel är det ingen skillnad på, de är rakt av utbytbara mellan vänster och höger sida på åtminstone 240, 7-och 940, 960-s/v90, 850, s/v70 gen 1 samt C70 gen 1, nyare än så har jag inte fixat med (ännu...)
Enklast är att på lämplig skrot hitta en passagerarstol med stoppning i bra skick och använda på din nedsuttna förarstol, att klä av och flytta klädseln är relativt enkelt men kräver tålamod, hogrings och bra tång till dessa.
Hittar du en sits i samma färg och material som din egen är det bara att byta rakt av oavsett sida.
Likaså kan du enkelt använda ryggstödets stoppning till passagerarstol och flytta till förarstol men lite lätta modifieringar krävs då för svankstödjusteringen.
Har du sidoairbag finns det lite mer att tänka på men är ingen raketforskning.
Jag har gjort ett antal av dessa operationer och det är en del pill men väldigt roligt och belönande.
Passa samtidigt på att kolla funktion på stolvärmen, passagerarstolens är mycket lite använd i jämförelse på de flesta bilar.

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1289576
Tillägg till mitt inlägg, använd INTE klädsel till ryggstöd på annan sida än den är avsedd för om bilen har sidoairbags!
Sömmarna är speciella för sidobags.

Mike
av bönan
#1289652
Tack för svar... Det är en 960-97a. Är det skillnad på stoppningen för säten med läder/textil och med eller utan elinställning? Går det att ta från valfri 940 blir det ju mycket enklare att hitta rätt.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1289654
Fixade förra hösten äldste sonens 1996 960 och tog stoppning från passagerarsätet från en 940, fick dock justera en del då infästningen av klädseln och hur den är sydd avgör hur stoppningen är gjuten (skumgummit) och hur de ingjutna ståltrådarna sitter i stoppningen (där hogringsen fästs)
Har du på din 960 typ pipstoppad skinn eller mera släta ytor? Den pipstoppade som grabben har på sin är en egen gjutning av skumgummit medans den slätare varianten troligen är "bolt-on" från 940. Elvärmemodulerna är också kraftigare på 960 med skinn då det är betydligt tjockare än textilen. Elstol eller ej har ingen betydelse då det är underredet som skiljer förutom i ryggstödet då med sin egen elmotor.

Mike
av bönan
#1289657
Det är pipstoppade säten jag har, så då lär ju en del modifiering krävas om man inte lyckas hitta rätt stoppning.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1289677
Hitta rätt stoppning på skroten är inte helt lätt då 960, S och V90 är sällsynta på skroten, speciellt med pipstoppade säten... modifiering är dock ganska enkelt.

Mike
av bönan
#1289682
Ska åka en vända till skroten imorgon och kolla vad jag kan hitta.
av bönan
#1290323
Riktigt med tur hade jag för nu har jag faktiskt kommit över en fräsh passagerarstol i exakt samma utförande som jag har, till och med rätt färg. Det lär ju bli ännu enklare att flytta över nu än om man skulle plocka isär sittdynan.
av tommy12345302
#1294635
jag tror det är samma, jag bytte på min 740 1990 o där tror jag det var samma ryggstödd iaf vänster som höger stol, tror det gäller sitsen också. Sedan är det en plastram runt om som inte är samma utan är spegelvända mot varandra

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]