Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rezonen
#1289511
Hej!

Köpte nyss en 945a ifrån 96.
Jag tycker att bilen går exakt som den ska på tomgång osv, förutom att på 3an ibland hacka till lite vid 3000rpm.

Får felkod 2-3-2 och motorelektronik lampan lyser.

Händer ingenting på tomgång vid varvning osv.

Bilen hade varit stående i någon vecka ute i kalla vädret med typ tom tank, kan de göra nått? Har ju tankat upp nu, kanske bara behöver köras lite? Körde ca 25 mil hem.

Testade att dra ur lmm och då gick den som en påse skit så den lär ju funka.

Märkte att de rykte lite grann här när jag startade vid den bulten men såg inget när den kommit igång o blivit varm.
Bild
av rezonen
#1289515
Kan tillägga att jag har ett litet läckage EFTER katten. Men det borde väl inge ge någon felkod? Finns ju ingen sensor där bak...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289527
Om det läcker ut avgaser kan det vid andra tillfällen suga in friskluft som gör att Lambdasonden ger fel signal till boxen. Att det ryker lite när den är kall behöver inte betyda något, men om du startar den kall har en kort stund på dig att känna riktigt nära med handen. Om du då "duttar till" på gasen så kommer det både känbara och hörbart "puffar" om det är läck där. Det sitter ingen packning där så det gäller att det är rent ordentligt när det sätts ihop och "dras fast" ordentligt. Du måste "nolla" felkoderna efter varje gång, annars ligget dom kvar. "Rycker" du kabeln till LMM eller Lambdasonden ställer boxen om sig till "limp home mode" och motorn funkar inte "optimalt". Den kan i vissa fall gå bättre än innan, men inte "optimalt".
Läckage efter katen gör att Lambdavärdet på Bilprovningen blir fel och du får köra dit igen
av NilsO
#1289650
Felkoden kommer säkert av läckan du visar på bilden. Det är väldigt vanligt att främre röret lossnar där, och det brukar räcka att dra åt muttrarna. Det kan vara en förvånansvärt stor glipa där utan att det hörs något särskilt.

Som Lennart skriver finns det ingen speciell tätning mellan turbon och främre röret – det är ett slags fläns, bara.

Lambdasonden sitter ju bara någon decimeter bakom den skarven. Det sugs in luft (syre) där, vilket stör lambdaregleringen och ger precis den felkoden du fått.

Kolla så avgassystemet sitter rätt och så att klämman som håller fast främre röret lite längre ner är hel (brukar gå av), så att det inte är någon konstig belastning på skarven.
av rezonen
#1289867
NilsO skrev: tis 01 jan 2019, 17:04 Felkoden kommer säkert av läckan du visar på bilden. Det är väldigt vanligt att främre röret lossnar där, och det brukar räcka att dra åt muttrarna. Det kan vara en förvånansvärt stor glipa där utan att det hörs något särskilt.

Som Lennart skriver finns det ingen speciell tätning mellan turbon och främre röret – det är ett slags fläns, bara.

Lambdasonden sitter ju bara någon decimeter bakom den skarven. Det sugs in luft (syre) där, vilket stör lambdaregleringen och ger precis den felkoden du fått.

Kolla så avgassystemet sitter rätt och så att klämman som håller fast främre röret lite längre ner är hel (brukar gå av), så att det inte är någon konstig belastning på skarven.
Sådär var ut till bilen och den muttern gick att dra åt 0,5-1varv nånting sådant. Kan de lilla ha orsakat felkoden? Ska ut o testa lite senare då jag har nollat felkoden nu.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]