Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945S
#1289263
Tomgången går för det mesta, men dör ibland plötsligt.
Startar inte igen när den dött.
Startar dock med startgas.
Dör möjligen oftare vid varm motor.
Går bra vid mer än noll gaspådrag (dvs den dör bara vid tomgång eller väldigt lågt gaspådrag).
Ingen skillnad med LMM urkopplad.
Ingen skillnad med ny LMM från skroten.
Ett par felkoder ang. mager blandning på dellast.
Någonting skramlar under bilen. Vild gissning: någonting löst i katalysatorn? Känns dock orelaterat.
Får intrycket av allt ovanstående att det är någonting elektriskt i insprutningen eller bränslepumpen som glappar.
Jetronic 2.2
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289280
Kolla efter luftläckor, kanske en "taskig" tomgångsmotor (tomgångsventil) dåligt justerat gasspjäll/gasspjällkontakt
av 945S
#1290224
Ingen skillnad i motorvarvtal när jag sprutar startgas kring slangar och dyl. Känns ej som luftläcka.

Ingen större skillnad när jag kopplar ur tomgångsmotorn (elsladden som går till insuget om jag förstått saken rätt).

Var sitter gasspjällskontakten?

Tycker fortfarande att det verkar som ngt slags glapp i bränsletillförseln pga att den dör så pass plötsligt samt att den därefter vägrar starta utan startgas.

Funderar på om det är värt att byta insprutningsreläet.
#1294204
jag fick på min 740 1990 att när det var kallt så slutade tomgågen att fungera (men började fungera igen när motorn blev varm) Jag skruvade loss tomgångsventilen och gjorde rent den med tops osv och så funkar det, nu har det gått typ 5 år eller mer

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]