Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1289141
Det är en vidvinkelspegel.


/M
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289176
Glaset "böjer sig" utanför strecket så man ser den "döda vinklen" som är "osynlig" med rakt glas. Nackdelen med böjt glas är att bilden blir lite "skev", men det huvudsakliga syftet är att du ser en större del av det som är bakom dig på den sidan
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1289269
Ungefär det jag berättade med ett ord.


/M
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289273
Om man vet vad en vidvinkelspegel är för något ja :-D Det är en väldig spridning på både bilkunskap och språkkunskaper här på forumet så jag försökte bara vara "övertydlig"
Användarvisningsbild
av svergie2
#1289465
lennarte skrev:Glaset "böjer sig" utanför strecket så man ser den "döda vinklen" som är "osynlig" med rakt glas. Nackdelen med böjt glas är att bilden blir lite "skev", men det huvudsakliga syftet är att du ser en större del av det som är bakom dig på den sidan
Bra svar. :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

av bilman
#1290699
Hej o tack för svaren! Skulle beställa en vidvinkelspegel från nätet. På bilden är det streck i spegeln , men när jag ringde sa de att det inte finns streck :-/ Frågade om den är vidvinkel o svaret var ja. Men varför är det streck på bilden på hemsidan men inte i verkligheten, det kunde han inte svara på. Därför ställde jag frågan om streck. Nu har jag bestämt mig att köpa från volvo.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1290830
Strecken markerar bara var själva "vidvinkel" delen börjar. Fram till strecket är det "vanlig" spegel. Kanske är böjt glas hela vägben (vidvinkel) på dom utan streck. Jag vet inte, bara en fundering.

Var ute och kollade på min bil, streckat glas (Volvo original, rakt fram till strecket). Gamla glaset var det prickad linje på (www.skruvar.se omkring 2011) och böjt hela vägen. Detta glas hamnade i olycka (biltvätten slet ut det) så jag fick ett nytt (2016) av dom (BilMånsson i Halland, Halmstad :-D )
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]