Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Berttone
#1288955
Hej,

Trodde att jag fixat abs problemet på min 780 1988 årsmodell när jag bytte sensor till ett av framhjulen, men icke. ABS lampan tänds nu lite då o då. Om jag startar om bilen så slocknar lampan...ibland så tänds lampan igen efter 5 minuters körning, ibland efter ca 30 minuters körning, dvs. helt slumpmässigt.

Finns det något sätt att göra diagnos på ett LH2.2 system? Dvs utan diagnos port i motorrummet?

Mvh o tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289066
Kolla kopplingsstycket på givaren på bakaxeln. Så som du skriver betedde sig min bil när den ena (av 2) kablar där var av där. Efter byte till en beg kabel (mellan kopplingsstycket och kopplingsdosan under klädseln) så ha det funkat för mig i ett par år nu.
De finns en ganska bra beskrivning av felsökning i min Haynes bok (äldre upplaga 1988). Har lagt ut den på detta forum, så sök efter den
av Berttone
#1289104
Hej igen Lennart,

Läste din fina artikel: viewtopic.php?f=15&t=75677&p=594789#p594789. Där säger du att även om hastighetsmätaren fungerar betyder det inte att allt är ok med bakre abs givaren o kablage, eftersom hastighetsmätaren endast behöver att ena kabeln är ok, medans abs givaren behöver att bägge kablarna är ok för att funka.

Skall mäta upp motståndet på bakre abs sensorn o kolla kabeln. Kanske är det kabeln därbak som är sliten/avskavad o inte ger kontakt hela tiden..tex. när man kör på skakig väg.

Bilen är på målning för tillfället. Rapporterar tillbaka när jag har bilen igen.

Tack för hjälpen o Gott nytt år!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289180
Det hade ärgat sönder så det var bara "grönt mjöl" av utgående kabel, men stiften var hela så jag missade det första gången jag kollade där
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289271
Den var trasig i kontaktstycket som sitter mot givaren på bakaxeln (givaren var Ok). Lättare att komma åt om du hissar upp bilen, bockar i karossen och släpper ner bakaxeln. Kabeln går in i bagaget vid tankmätaren och utmed bensinslangarna vid sidan om reservhjulet. Sticker ut i vänster "reservhjulsbalja" och försvinner uppåt under klädseln på vänster hjulhus. Där under sitter en svart box (som inte är lätt att öppna). Den är limmad ihop men går att ta isär med en typ brytbladskniv. Jag beskriver hur det ser ut på min 745-a (reservhjulet under golvet), Sedan och Cupén kan se annorlunda ut
av Berttone
#1292373
Hej igen....som sagt, min Abs lampan tänds lite då o då vid olika tillfällen: på en gång vid start, efter att jag kört en stund......osv. När jag sedan startar om bilen så slocknar lampan....

Ett av de första problemen jag fixade var att byta bränd säkring på ABS överspännings relät. På senare tid verkar ABS lampan tändas mera direkt vid start. Detta får mig att tro att kanske är det överspännings relät som spökar. Var kan man köpa ett nytt relä? Volvo nummer är 1363569 men verkar inte säljas längre av Volvo.

En annan slutsats är att abs systemet verkar ej återhämta sig efter ett fel, även om felet fixas, förren bilen återstartas. Jag har provat med att koppla ur en givare: lampan går på, men släcks ej efter att jag kopplar in sensor kabeln igen. Verkar endast återhämta sig efter att tändningen slås av o bilen startas igen...Eller hur?
#1292474
Berttone skrev:En annan slutsats är att abs systemet verkar ej återhämta sig efter ett fel, även om felet fixas, förren bilen återstartas. Jag har provat med att koppla ur en givare: lampan går på, men släcks ej efter att jag kopplar in sensor kabeln igen. Verkar endast återhämta sig efter att tändningen slås av o bilen startas igen...Eller hur?
Stämmer nog. Eftersom du inte kan "nolla" några felkoder så startar datorn om varje gång du slår av (och på) tändningen. Har du ABS modulatorn i motorrummet så sitter "transient reläet" på vänster sida under klädseln, på äldre modeller sitter det bak i reservhjulssbaljan höger sida. Jag tror det är samma relä på alla 740, men inte helt 100.... På nyare modeller (940 ??) Är det ingen säkring på det.

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]