- tor 20 dec 2018, 22:34
#1287717
Hej!
Jag försöker få fart på sonens EPA, en 744 -92 med tändsystem Regina.
När han köpte den fanns varning 2.2.1 vilket skulle kunna betyda att Lambdan är trasig. Men bilen gick bra.
Men sen började problemen.
Kan någon duktig lista några förslag på vad vi kan testa så grabben äntligen kan få ut åka? Tack!
LÖSNINGEN:
Bränslet var inte boven. Remskivan hade delat sig och visade märket på fel ställe. Gick lite bättre efter vi fixat det.
En tändkabel var glapp, bytte den. Gick lite bättre.
Även kabel till vevaxellägesgivare var brusten i isolering. Kan påverkat lite...
Men kronan på verkat var faktiskt MAP sensor! Vacuumslangen var trasig. Nu går den som en klocka!
Jag försöker få fart på sonens EPA, en 744 -92 med tändsystem Regina.
När han köpte den fanns varning 2.2.1 vilket skulle kunna betyda att Lambdan är trasig. Men bilen gick bra.
Men sen började problemen.
- Bytte topplockspackning, fick kamrem rätt efter många försök då plastkåpan saknas... Men ibland kunde den misstända vid start och låga varv.
- Gjorde sen rent vevhusventilation för skojs skull... Såg då att han kört med en lös slang till vevhusventilationen, så det lagades. Troligen gick lufttempgivaren sönder då. Bytte den efter att vi fick kod 1.2.2. Men koden var fortfarande kvar efter bytet. Såg även vid nåt tillfälle att den larmade 1.4.3 Knacksensor. Den försvann...
- Efter detta började bilen gå dåligt på låga varv. Detta blev gradvis sämre och hostade vid gaspådrag och kunde stanna. Till slut så gick den dåligt på låg gas men funkade ganska ok på mycket gas. Så höll det på tills den inte startade längre. Den hostar och småtänder ibland, men ingen start.
- Mycket svarta avgaser
- Bensin i olja
- Extremt hög bränsleförbrukning mot innan.
- Läckage i skarven på grenrör.
- Såg även att tempgivaren till instrumentet i bilen var trasig, har ej bytt den.
- Bytt stift, de var helt igensotade. Detta gjorde att bilen startade igen. Men gick dåligt, ingen tomgång. Dör.
- Bytt olja/filter efter att oljan var helt kontaminerad med bensin.
- Stegat kamremmen några steg åt varje håll för att säkerställa att den inte blev fel.
- Bytt insprutstempgivare(den som sitter under 3ans cylinder) efter rådfrågningar. Skulle nog säga att den går sämre efter det.
- Testat att dra ur lambdan vid uppstart efter tips i tråden här. Ingen skillnad.
- Testat att dra ur vacumslangen till BTR efter tips i tråden här, ingen skillnad och inget bensinläckage i den.
- Vi har dubbelkollat kamremmen efter tips i tråden här som ser rätt ut. Har dock inte tagit bort remskivan då den sitter som berget. Men vi har känt efter när cylinder1 står i sitt högsta läge när vi justerat.
- Bytt BTR till en från en 16V, borde vara samma. Ingen skillnad.
- Bytte tillbaka insprutstempgivare. Ingen skillnad.
- Bytte lufttempgivaren igen då jag såg att den nya hade fel modellnummer. Nu går bilen! Men vid gaspådrag på varv under 3000 går den dåligt.
Kan någon duktig lista några förslag på vad vi kan testa så grabben äntligen kan få ut åka? Tack!
LÖSNINGEN:
Bränslet var inte boven. Remskivan hade delat sig och visade märket på fel ställe. Gick lite bättre efter vi fixat det.
En tändkabel var glapp, bytte den. Gick lite bättre.
Även kabel till vevaxellägesgivare var brusten i isolering. Kan påverkat lite...
Men kronan på verkat var faktiskt MAP sensor! Vacuumslangen var trasig. Nu går den som en klocka!
Senast redigerad av 4 mickehallgren, redigerad totalt 0 gång.