Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1287717
Hej!
Jag försöker få fart på sonens EPA, en 744 -92 med tändsystem Regina.
När han köpte den fanns varning 2.2.1 vilket skulle kunna betyda att Lambdan är trasig. Men bilen gick bra.

Men sen började problemen.
  • Bytte topplockspackning, fick kamrem rätt efter många försök då plastkåpan saknas... Men ibland kunde den misstända vid start och låga varv.
  • Gjorde sen rent vevhusventilation för skojs skull... Såg då att han kört med en lös slang till vevhusventilationen, så det lagades. Troligen gick lufttempgivaren sönder då. Bytte den efter att vi fick kod 1.2.2. Men koden var fortfarande kvar efter bytet. Såg även vid nåt tillfälle att den larmade 1.4.3 Knacksensor. Den försvann...
  • Efter detta började bilen gå dåligt på låga varv. Detta blev gradvis sämre och hostade vid gaspådrag och kunde stanna. Till slut så gick den dåligt på låg gas men funkade ganska ok på mycket gas. Så höll det på tills den inte startade längre. Den hostar och småtänder ibland, men ingen start.
När vi felsökt ser man följande:
  • Mycket svarta avgaser
  • Bensin i olja
  • Extremt hög bränsleförbrukning mot innan.
  • Läckage i skarven på grenrör.
  • Såg även att tempgivaren till instrumentet i bilen var trasig, har ej bytt den.
Vi har nu testat följande:
  • Bytt stift, de var helt igensotade. Detta gjorde att bilen startade igen. Men gick dåligt, ingen tomgång. Dör.
  • Bytt olja/filter efter att oljan var helt kontaminerad med bensin.
  • Stegat kamremmen några steg åt varje håll för att säkerställa att den inte blev fel.
  • Bytt insprutstempgivare(den som sitter under 3ans cylinder) efter rådfrågningar. Skulle nog säga att den går sämre efter det.
  • Testat att dra ur lambdan vid uppstart efter tips i tråden här. Ingen skillnad.
  • Testat att dra ur vacumslangen till BTR efter tips i tråden här, ingen skillnad och inget bensinläckage i den.
  • Vi har dubbelkollat kamremmen efter tips i tråden här som ser rätt ut. Har dock inte tagit bort remskivan då den sitter som berget. Men vi har känt efter när cylinder1 står i sitt högsta läge när vi justerat.
  • Bytt BTR till en från en 16V, borde vara samma. Ingen skillnad.
  • Bytte tillbaka insprutstempgivare. Ingen skillnad.
  • Bytte lufttempgivaren igen då jag såg att den nya hade fel modellnummer. Nu går bilen! Men vid gaspådrag på varv under 3000 går den dåligt.
Vi har valt att inte byta Lambda då bilen inte borde gå dåligt direkt vid start. Vi har inte lagat hålet i grenröret av samma anledning. Tempgivaren för instrumentet har vi inte heller bytt, den har varit trasig hela tiden och borde inte inverka.

Kan någon duktig lista några förslag på vad vi kan testa så grabben äntligen kan få ut åka? Tack!


LÖSNINGEN:
Bränslet var inte boven. Remskivan hade delat sig och visade märket på fel ställe. Gick lite bättre efter vi fixat det.
En tändkabel var glapp, bytte den. Gick lite bättre.
Även kabel till vevaxellägesgivare var brusten i isolering. Kan påverkat lite...
Men kronan på verkat var faktiskt MAP sensor! Vacuumslangen var trasig. Nu går den som en klocka!
Senast redigerad av 4 mickehallgren, redigerad totalt 0 gång.
#1287762
Se till att kamremmen verkligen är rätt först, kolla på denna bild.
CEK8I_kamrem.JPG
CEK8I_kamrem.JPG (3.4 KiB) Visad 2261 gånger
Det är alltså en "tänkt" linje (linjal, snöre) mellan märket på kamaxelhjulet, centrum på bulten till hjulet, märket på vevaxel hjulet och centrum på vevaxeln. Sedan finns det saker som kan "störa". Det händer ibland att sprinten mellan kamaxeln och kamaxelhjulet "går av", och då stämmer inte märkningarna. Det kan vara samma med vevaxel hjulet. På min 745-a var det c:a en halv kugg fel där (en kugg på kamaxlarna, jag har 2 kamaxlar B234F motor) då någon tidigare reparatör (bilverkstad en här i byn) fått det fel vi byte av kamrem för tidigare ägaren
För mycker bensin kan vara trasig BTR, ta loss den klena vakuumslangen mellan BTR och insugningsröret och prova att starta. Du kan även suga i den slangen, smakar det bensin är den kass. Då kommer det in bensin oreglerad direkt i insuget
#1287780
Tack, vi ska dubbelkolla kamremmen en gång till. BTR har vi testat på sättet du säger. Det kommer inte bensin när man suger, men nog smakar det bensin allt. Kanske ska testa att byta den? Eller finns det fler sätt att verifiera funktionen på den?
#1287803
Det stämmer ovan som du beskriver att lambdasonden inte behövs vid start – motorn startar utmärkt utan lambdasond. Därför är grenrörsläckan inte heller så viktigt. Däremot bör du koppla ur sonden medan du felsöker. Kortslutning eller liknande fel i sonden kan nämligen göra just att motorn får alldeles för mycket bränsle direkt från start. (Just på Regina! Inte på LH-Jetronic, tror jag.) Viktigt att du nollar alla felkoder eller (enklare) ta ur säkring nr 1 en kort stund efter att du kopplat ur sonden.

Jag tycker nog inte man ska provsmaka på saker och ting i motorrummet. Men man kan lossa vakuumledningen mellan regulatorn och insuget från insuget och leda ner den i något slags behållare och köra några varv på startmotorn. Om det rinner bränsle ur vakuumledningen så har man det där felet som Lennart beskriver. (Motorn startar och går utmärkt med vakuumledningen urkopplad också, förresten.) Enklaste sättet att kolla regulatorn är sedan att mäta bränsletrycket. Det ska vara 3 bar när man kör på startmotorn.
#1287813
BTR-en består i princip av en ventil, membran och en fjäder. Ventilen ska täta tills trycket stigit över fjädertrycket och då passerar det ut i returröret till tanken. Men, om membranet läcker så trycker det bensin direkt till vakuumslangen och då blir ju det "för mycket". Det kan ju vara olika mycket beroende på hur stor läckan är, men smakar det bensin så är det (med all sökerhet) en liten läcka. Det händer att det är "fullt tryck" ut i vakuumslangen också, men då märker man det direkt
#1287817
Jag tänker mig att allt i motorrummet borde smaka bensin, nu inte för att jag provsmakat bensin…

Men om man lossar slangen så kan ju inget bränsle passera den vägen. Motorn ska starta och gå bra även med vakuumslangen urkopplad.
#1287830
Det var bara en förklaring hur BTR-en funkar för att förstå hur det kan komma bensin där. Skrev för övrigt i mitt första svar,
ta loss den klena vakuumslangen mellan BTR och insugningsröret och prova att starta.
Jag ha många gånger använt tungan för att smaka på saker, man lär sig ganska fort t.ex om det är regnvatten eller kylarvattnet på golvet i kupen eller om det är bromsvätska som man ser någonstans. Bensin är nog inte nyttigt, men i dessa små mängder kan det inte vara farligt. Det är nog värre när man "slangar".... :-) Jag kör min 745-a på etanol, så det är bara 15% så farligt som ren bensin :-D :-D
#1287860
Tack för ert engagemang!
Vi har nu under kvällen testat att dra ur lambdan. Ingen skillnad.
Testat att dra ur vacumslangen till BTR, ingen skillnad och inget bensinläckage i den.
Vi har dubbelkollat kamremmen som ser rätt ut. Har dock inte tagit bort remskivan då den sitter som berget. Men vi har känt efter när cylinder1 står i sitt högsta läge när vi justerat.

Har expertisen fler förslag att erbjuda vore vi jätteglada. (Fyller på i första inlägget vad vi gjort så man kan följa lätt)
#1287937
Riktigt nersurade stift kan vara svåra att få till att fungera. Möjligen om man värmer upp dom ordentligt och/eller blästrar dom. Gnistan följer alltid den lättaste vägen, vilken då kan vara utmed en sotig, blöt isolator istället för hoppa till sidoelektråden. Det kan hjälpa att minska avståndet, om du har den typ av tändstift man kan göra det på (en sidoelektråd)

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]