Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1287410
Nu har jag äntligen fått "tummarna ur" för att fixa lite "gamla önskningar" på min kära 745-a" som jag skrivit tidigare (ganska länge sedan) så blev min grill stulen för några år sedan och då förstördes fästena i bilen till den. Dessa fästen sitter I strålkastarna så jag har (under några år) samlat på mig lite delar till detta. Plockade strålkastare (demonterades med huggmejsel) och grill från en GL -88, plus all plast mellan grill och kylare. Har under åren plockat isär strålkastarna och "fått loss" fästena till grillen. Har även under åren spraya med WD40 på muttrarna på min 745-a får att se om dom går att få loss. Och det ha gjort nytta, alla utom en fick jag loss. Den delade jag muttern på och så var den också borta
IMG_20181217_114618-864x1152.jpg
IMG_20181217_114618-864x1152.jpg (196.47 KiB) Visad 1057 gånger
IMG_20181217_121229.jpg
IMG_20181217_121229.jpg (780.23 KiB) Visad 1160 gånger
Visst ser det tråkigt ut.....Tog isär mina strålkastare också, f ick dela på muttrarna vid fästena för grillen och knackade ut dom gamla och limmade (med 2 komp. araldit) dit nya skruvar. Plockade ihop "det bästa", tvättade och polerade glasen med polermaskin, duchade och sköljde reflektorerna och fick ihop "hyfsade grejer". Moterade tillbaka "fräscha" grejer och sedan började jag med att "koppla om" ljuset med nya 4 mm2 kablar direkt från generatorn till nya dubbelrelä vid strålkastarna, men det skriver jag om en annan dag när dom bilderna hamnat i "molnet"
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1287842
Har nu ikväll "färdigställt" det sista med kabedragning (till fjärrljusen) och monterat tillbaka plastskydden. Kommer bilder .... Provkörde i går kväll hur det blev med hel och halvljusen. Det blev en ordentlig skillnad...... Jag mätte spänningen vid lamporna för drygt ett år sedan när jag provade med LED-lampor och då var där 11, 5V på lampan, det var 12,5 på LED-lampan (den är bara på 30W). Nu när jag mätte så var där 13,9V vid lamporna. D.v.s en förbättring med c:a 20%, d.v.s drygt 40% bättre ljus. När jag körde en runda igår (det regnade) så såg jag vägkanten vid möte, det har jag inte gjort innan. Jag har Biltemas "blå" lampor och dom "ger" numera ett alldeles vitt ljus. Förr såg man en tydlig förbättring av halvljuset när jag tände dimljusen, men det såg jag inte igår
Här är några bilder jag tog i veckan
Överst är höger sida (batteriet borttaget). Man ser här att jag sågat hål i kåpan och dragit ut original kablar till lampan. Använder detta kontaktstycket till manöverström för reläna. Köpte Biltemas "ljusförstärkare" (gul och blå kabel) och använder det kontaktstycket till lampan. Dubbelreläet är till hel och halvljus höger sida
Nederst är vänster sida, man ser att jag tagit ström från generatorn, en kabel till var sida. Sitter en 10A säkring på varje kabel. Ser även i framkant dubbelreläet (ena halvan till helljus och andra till halvljus).
Bilagor
IMG_20181218_110635_BURST001_COVER-2304x1728.jpg
IMG_20181218_110635_BURST001_COVER-2304x1728.jpg (312.11 KiB) Visad 1057 gånger
IMG_20181219_115447-1728x2304.jpg
IMG_20181219_115447-1728x2304.jpg (303.38 KiB) Visad 1057 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1287957
Här är bilderna på det färdiga arbetet.
Höger sida med ett dubbelrelä till hel/halvljuset och ett enkelrelä (med egen säkring) till fjärrljusen
20181222_092554-816x459.jpg
Höger sida
20181222_092554-816x459.jpg (108.71 KiB) Visad 1056 gånger
Vänster sida med ett dubbelrelä till hel/halvljuset och ett enkelrelä för att jorda signalhornet (monterat för flera år sedan)
20181222_092618-816x459.jpg
Vänster sida
20181222_092618-816x459.jpg (58.9 KiB) Visad 1056 gånger
Och nederst, det ser betydligt trevligare ut nu med grill. Även om det "bara" är en GL grill
20181222_092641-816x459.jpg
Framifrån
20181222_092641-816x459.jpg (94.88 KiB) Visad 1056 gånger
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1287969
Blev ju bra de där. Borde själv göra den operationen. Bytte för ett par veckor sen till helt nya framlampor på 240in men blev inte så värst imponerad mot de gamla med halvdåliga reflektorer
Användarvisningsbild
av lennarte
#1288091
robinb3rgsten skrev:Blev ju bra de där. Borde själv göra den operationen. Bytte för ett par veckor sen till helt nya framlampor på 240in men blev inte så värst imponerad mot de gamla med halvdåliga reflektorer
Att mäta är att veta..... Mät hur många V du har på lampsocklen. 240 är kopplat ungefär som 740, så efter alla dessa år och alla dessa kontaktstycken så är risken för spänningsfall ganska stor. Jag tror att 11,5V som jag hade är ganska ovanligt lågt. Men om du har typ 12,5V och kan få upp det till 14V så är det ju ändå 30% bättre ljus.
Biltemas "ljusförstärkare"
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely ... 2000033888
är ganska enkel att använde, jag använde bara delar av den för jag ville ha 2 dubbelrelä med var sin matning för att om det händer något med den ena sidan så har jag ändå både hel och halvljus på den andra sidan.
Jag använder Biltemas "originalampor", H4 Megabyte 60/55W
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000034678
Och "vanliga" H3 till dim och fjärrljus
av MagnusR
#1289091
11.5 V wow det låter som värsta stearinljuset :) Jag bytte mina +20 år gamla H4 av okänt fabrikat till Philips Extreme Vision o det blev ett ordentligt lyft. Har inte mätt upp spänningen dock men ska testa det. Även fast mitt halvljus känns hyfsat bra så matchar det inte helljuset på långa vägar
Användarvisningsbild
av Tippo
#1289187
Räcker det med en sats för att ersätta originalkablaget?
Tror jag med skulle behöva göra den operationen för mitt halvljus är riktigt dåligt. Kanske ska mäta först men tror att det kan
vara ganska bra spänningsfall på den gamle trotjänaren :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289191
Ja, du kopplar in dig på en sockel i den ena strålkastaren som "matarström". Från reläna är det kablar till var och en strålkastare då har du ett relä till helljus och ett till halvljus. Jag tror att varningslampan för glödlampa trasig kommer att lysa, men jag vet inte. Ena sida är det en svag belastning på (matarströmmen) och den andra är bortkopplad. E.v funkar det p.g.a den svaga belastningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289428
MagnusR skrev: lör 29 dec 2018, 11:54 Även fast mitt halvljus känns hyfsat bra så matchar det inte helljuset på långa vägar
Halvljuset gör fler "omvägar" än vad helljuset gör = större möjlighet för mer spänningsfall. Jag var ganska nöjd med helljuset innan, men nu är det super. Som jag skrev tidigare har jag Biltemas "Blue Vision" (haft ett tag) och det ger numera ett absolut "kritvitt" ljus på både hel och halvljus. Jag monterade även 3 st flärrljus (billiga Ullared) som jag egentligen skulle ha istället för grillen. Där har jag vanliga standard H3 lampor och dom lyser inte bättre än mitt helljus. Ska prova med LED-lampor, det är bara 7" strålkastare så dom smälter nog av 100W lampor..... :-D
av MagnusR
#1289480
Så länge man inte står stilla så kanske dom klarar sig med 100 W lampor. Bifogar bild från i våras på mitt nuvarande halvljus. Jämför färgen mot den i positionsljusen. Downside på dom lamporna är att dom inte håller lika länge men det är inget problem för mig eftersom jag inte kör så mkt. https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 850/#tab02
Bilagor
DSC_0425.JPG
DSC_0425.JPG (42.47 KiB) Visad 870 gånger

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]