Sida 1 av 2

Segstartad 740, 1990, B230F

Postat: fre 14 dec 2018, 18:42
av johan5588
Min 740 med bosch-sprut och två bränslepumpar startar segt, dvs får mala på startmotorn 5-6 sekunder vid varje start, sen går den superbra. Har bytt bränslefilter, men ingen skillnad. Har läst nån stans att det sitter en backventil inbygd i pumpen under bilen, och om den inte funkar så kanske bränsle rinner tillbaka...(?)

mvh johan

Re: Segstartad 740, 1990, B230F

Postat: lör 15 dec 2018, 08:47
av sicnarf
Prova att ha på tändningen några sekunder innan du startar så ska den gå igång direkt då trycket har byggts upp. Backventilen är den "mässingsklump" som siter direkt efter pumpen.
Den är "monterad" på Den korta plastslangen som går mellan pump och filter.
Backventilen är bara tillför att bibehålla tryck i slangen en period.
Detta tryck bygger ändå pumpen upp ganska snabbt utan ventil. Men den kan läcka mycket också. Ser sådan ut ungefär:

Re: Segstartad 740, 1990, B230F

Postat: lör 15 dec 2018, 08:49
av sicnarf

Re: Segstartad 740, 1990, B230F

Postat: sön 16 dec 2018, 21:12
av johan5588
Tack för svar.
Pumparna går inte med tändningen på, har testat detta förut, ger ingen skillnad.
Så backventilen sitter inte i pumpen? kan backventilen isf bytas separat?

Re: Segstartad 740, 1990, B230F

Postat: sön 16 dec 2018, 22:18
av sicnarf
Ja.

Re: Segstartad 740, 1990, B230F

Postat: mån 17 dec 2018, 07:37
av lennarte
På LH2. 4 som dessa bilar har (dom som inte har Regina) finns "både och" med detta om pumparna ska gå eller inte med tändning på. Tror inte det finns något "spcifikt" om vilka som har det eller vilka som inte har det. Min 745 -88B har det inte. Jag har en manometer inkopplad på min motor så jag ser bränsletrycket. Där är aldrig något tryck kvar vid kallstart, men det är fullt tryck innan motorn snurrat ett varv. Så startar inte din motor efter 3 - 4 motorvarv så är det inte för att det är brist på bränsletryck. Om det inte är fel på någon (eller båda) av pumparna förstås. Funkar inte tankpumpen kan det vara problem att få huvudpumpen att fungera i vissa lägen (mindre än halv tank, parkering i backe, m.m)

Re: Segstartad 740, 1990, B230F

Postat: mån 17 dec 2018, 12:36
av johan5588
sicnarf skrev:Ja.
Kan du länka till en sådan i en webshop?

Re: Segstartad 740, 1990, B230F

Postat: mån 17 dec 2018, 12:39
av johan5588
lennarte skrev: mån 17 dec 2018, 07:37 På LH2. 4 som dessa bilar har (dom som inte har Regina) finns "både och" med detta om pumparna ska gå eller inte med tändning på. Tror inte det finns något "spcifikt" om vilka som har det eller vilka som inte har det. Min 745 -88B har det inte. Jag har en manometer inkopplad på min motor så jag ser bränsletrycket. Där är aldrig något tryck kvar vid kallstart, men det är fullt tryck innan motorn snurrat ett varv. Så startar inte din motor efter 3 - 4 motorvarv så är det inte för att det är brist på bränsletryck. Om det inte är fel på någon (eller båda) av pumparna förstås. Funkar inte tankpumpen kan det vara problem att få huvudpumpen att fungera i vissa lägen (mindre än halv tank, parkering i backe, m.m)
Så du menar att byte av backventilen inte är lösningen på mitt problem?
tankmätaren är ur funktion som vanligt på dessa modeller, men vet att det är bränsle i för normal funktion.....

Re: Segstartad 740, 1990, B230F

Postat: mån 17 dec 2018, 22:07
av lennarte
Det kan man ju aldrig veta, men kolla först i alla fall att tankpumpen fungerar i alla fall. Den ska höras (som ett surrande) om du tar bort tanklocket och håll örat mot med motorn igång.
Om backventilen inte fungerar bör du kunna lossa bränsleröret koppling bak på röret till spridarna efter du stannat motorn utan att det sprutar ut bränsle. På min bränsletrycksmätare sjunker trycket sakta när motorn stängs av. Tar ett par, tre minuter till 0

Re: Segstartad 740, 1990, B230F

Postat: ons 19 dec 2018, 17:05
av johan5588
lennarte skrev: mån 17 dec 2018, 22:07 Det kan man ju aldrig veta, men kolla först i alla fall att tankpumpen fungerar i alla fall. Den ska höras (som ett surrande) om du tar bort tanklocket och håll örat mot med motorn igång.
Om backventilen inte fungerar bör du kunna lossa bränsleröret koppling bak på röret till spridarna efter du stannat motorn utan att det sprutar ut bränsle. På min bränsletrycksmätare sjunker trycket sakta när motorn stängs av. Tar ett par, tre minuter till 0
Tack, tack, nu har jag lite att kolla upp :-)