Sida 1 av 2

Ingen värme i kupen, inget tryck på kylarvätskan, 940

Postat: ons 12 dec 2018, 09:27
av Stok
Jag har en 940 LTT från 1995 som inte har någon värme i kupen. Kylaren är ny och det finns kylarvätska. Jag har lyckats identifiera problemet som att det saknas tryck i kylarvätskan vilket innebär att det inte trycks in någon varm kylarvätska i värmepaketet.

Jag har lossat på slangarna i motorrummet till värmepaketet som går igenom torpedväggen. När jag startar motorn så är det inget tryck i dessa slangar vilket gör att kylarvätskan knappt kommer in i värmepaketet.

Det är möjlig att det är något enkelt fel, men för mig som relativt okunnig är det lite av ett mysterium.

Re: Ingen värme i kupen, inget tryck på kylarvätskan, 940

Postat: ons 12 dec 2018, 10:27
av lennarte
Blir motorn varm? Bry dig inte om temp.mätaren den är dåligt exakt utan lägg pekfingret på termostathuset. När du kört ett par km ska det vara så varmt att du inte kan hålla kvar fingret där. Mätaren står i mitten redan vid drygt 50°, medan termostaten ska vara fullt öppen vid 92° du kan även känna på slangen under insuget längst bak på motorn, den går in till värmepaketet. Den ska också vara ordentligt varm då, även om det inte kommer någon värme i bilen. Kolla detta och återkom, blir motorn inte varm blir det dåligt tryck även om där är cirkulation. Är det ingen cirkulationen det vara en del orsaker, men kolla först om motorn blir ordentligt varm

Re: Ingen värme i kupen, inget tryck på kylarvätskan, 940

Postat: ons 12 dec 2018, 11:10
av Stok
Motorn blir varm.

Även den undre slangen som går från motorn till värmepaketet blir varm. Om jag lossar den slangen så ligger det kylarvätska i den, men den ligger bara och skvalpar där, verkar inte tryckas vidare till värmepaketet.

Re: Ingen värme i kupen, inget tryck på kylarvätskan, 940

Postat: ons 12 dec 2018, 17:37
av White
Trasig vattenpump? Men då borde motorn bli överhettad.

Re: Ingen värme i kupen, inget tryck på kylarvätskan, 940

Postat: ons 12 dec 2018, 17:41
av lennarte
Stok skrev:men den ligger bara och skvalpar där, verkar inte tryckas vidare till värmepaketet.
kommer det ingen vätska när motorn är igång??? Det har hänt att vattenpumpen gått sönder, skovelhjulet har lossnat, eller något liknande. Men då brukar motorn bli för varm ock mätaren stiga mot rött. nu är det visserligen vinter så kortare sträcker funkar det. Har du kört någon längre sträcka ?

Re: Ingen värme i kupen, inget tryck på kylarvätskan, 940

Postat: ons 12 dec 2018, 20:23
av Stok
lennarte skrev: ons 12 dec 2018, 17:41
Stok skrev:men den ligger bara och skvalpar där, verkar inte tryckas vidare till värmepaketet.
kommer det ingen vätska när motorn är igång??? Det har hänt att vattenpumpen gått sönder, skovelhjulet har lossnat, eller något liknande. Men då brukar motorn bli för varm ock mätaren stiga mot rött. nu är det visserligen vinter så kortare sträcker funkar det. Har du kört någon längre sträcka ?
Nej, det kommer i princip inget vatten. Jag har alltså tagit bort slangen som går igenom torpedväggen. Startar jag motorn så trycks det inte ut nån vätska. Vätskan finns dock i slangen, vänder jag den nedåt så rinner det ut kylarvätska.

Jag har kört så här med bilen i snart ett år utan problem med överhettning.

Re: Ingen värme i kupen, inget tryck på kylarvätskan, 940

Postat: ons 12 dec 2018, 22:26
av lennarte
Är det den slangen som kommer från motorblocket (egentligen topplocket) under 4-de insugningsröret vi pratar om, eller är det slangen bakom topplocket som är returen till till vattenpumpen (plåtröret under avgasgrenröret) du menar??

Re: Ingen värme i kupen, inget tryck på kylarvätskan, 940

Postat: tor 13 dec 2018, 16:37
av Stok
lennarte skrev:Är det den slangen som kommer från motorblocket (egentligen topplocket) under 4-de insugningsröret vi pratar om, eller är det slangen bakom topplocket som är returen till till vattenpumpen (plåtröret under avgasgrenröret) du menar??
Ja, det är slangen som går från motorblocket in genom torpedväggen till värmepaketet.

Re: Ingen värme i kupen, inget tryck på kylarvätskan, 940

Postat: tor 13 dec 2018, 20:24
av lennarte
Där är 2 slangar mellan motor och torpedväggen, en in och en ut. Utslangen är det inget tryck i när värmekranen är stängd, därför är jag lite envis med frågor. Men är det som du säger så antingen är det tätt slangen eller i topplocket, eller så är det vattenpumpen som inte orkar pumpa fullt ut. Ta bort slangen i topplocket och starta motorn kommer det inget så ta en najtråd och böj till och stoppa in i röret och "rör runt"

Re: Ingen värme i kupen, inget tryck på kylarvätskan, 940

Postat: lör 15 dec 2018, 16:00
av frasse4
Har du tryck i expansionstanken när motorn är varm? Om inte skulle jag först byta locket eftersom det har en säkerhetsventil. Är det tryck där låter det som det är stopp någonstans. OBS, öppna locket mycket försiktigt om motorn är riktigt varm annars skållar du händerna!!